|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag ska sälja min bil inom kort p g a utlandsflytt. För ett tag sedan fick jag en vagnsskada (krossad baklykta). Ringe Länsförsäkringar idag och blev infad om att självrisken är 5000:-. Saken är den att jag precis förnyat min helförsäkring för 6500:-. Tanken slog mig att jag skulle kanske säga upp min försäkring (bara trafikförsäkra) och få tillbaka större delen av min premie och använda den för att fixa skadan. Har inte för avsikt att bo i Sverige längre eller ha bil här, så mitt förhållande till försäkringsbolaget kommer således att termineras inom kort när bilen är såld ändå. Har mitt resonemang några luckor? Tacksam för feedback på ifall detta är en bra idé eller ej. //Jimmy | |
|
Om du inte anmält skadan ser jag inte hur du skulle kunna göra något otillåtet. Du utnyttjar ju inte försäkringen utan betalar skadan med insparade pengar. //Lövet |
|
|
Kan man ändra från halv/helförsäkring bara sådär? Går inte det att göra bara på årsförfallodagen? Jag vet att ibland kan man ställa av bilen och sedan efter ett antal dagar (beroende på regler hos försäkringsbolaget) byta försäkring eller byta försäkringsbolag. // M.V.H. Daniel |
|
|
Mycket sant. Jag kan i alla fall bara byta bolag / ändra omfattning på förfallodag (Vesta) om jag kommer ihåg villkoren rätt. //Lövet |
|
|
Det är väl så i alla bolag, däremot kan du byta omfattning uppåt, dvs. från Halv till Helförsäkring utan problem. Mer pengar vill de ju gärna ha. Vill man ändra försäkring mellan förfallodagarna så får man väl göra ett ägarbyte tillfälligt. Till Sambo, föräldrar eller någon man litar på. Sedan kan man byta tillbaka igen. Lite struligt kanske....... |
|
|
Det räcker att ställa av bilen och ringa och medela försäkringsbolaget att den är avställd så får du pengarna tillbaka du kan ju sedan ringa och ta en ny försäkring när du ska ställa på den igen. dock bara trafik om det var det du ville. Mvh Martin Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm.. |
|
|
Precis som Mr Hope skriver, ställ av den och sedan väljer du det du vill ha. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.