AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
962

Bmw 325 xi -01 touring farthållarproblem

ca
73
capman
BMW M5 -00
Nu har jag varit in på bmw och felsökt min farthållar och enligt deras felkodsläsare så var det bromsljuskontakten och dom bytte den och märkte att den fortfarande strulade.
Här är problemet:
När man första gången startar bilen går det att aktivera farthållaren av och på, tills första gången man bromsar, då går den inte att slå på igen utan att stänga av bilen och starta den igen.

Bromsljuskontakten som bmw bytte borde ju ha löst detta men icke, är det någon som varit med om samma problem och lyckats hitta något?

Vet inte riktigt vart jag ska börja söka heller, hittar ingenting om hur man byter bromsljuskontakten i bmw tis 2003
ca
73
capman
BMW M5 -00
Kan det vara någon givare som sitter vid något hjul där den bromsar och sen inte återställer sig själv, har sökt lite på forumet och hittat lite om hastighetssignaler osv.

ca
73
capman
BMW M5 -00
Har även sett nu i forumet att det kan vara själva fjädern som inte riktigt trycker tillbaka pedalen/rna och att det inte bara hjälper med att försöka trycka upp pedalerna med fötterna osv, så jag har lite jag kan prova i eftermiddag. Ingen som har haft liknande fel?

du har inte 2st givare en för farthållare och en för bromsljus dom bytte kanske fel givare???
ca
73
capman
BMW M5 -00
Jag har faktiskt inte kollat själv, tänkte försöka kolla hur det verkligen ser ut nu i eftermiddag efter jobbet, är det så att det är två stycket tycker jag det var konstigt att dom inte fick upp felindikationer på den andra.

Men ja ska se hur det är, sen så har jag läst att e34/39 har en styrbox nånstans där de kan ha läckt in vatten och kortslutit lite. Men dom verkar inte finnas på e46:or vad jag förstått eller har jag fel?
ca
73
capman
BMW M5 -00
Nu har jag kollat bromsljuskontakten och den var hel, kopplade ur alla bakljus förutom rampen i bagageluckan, vilket jag tror är den felande länken i mitt fall, någon sorts errosion eller dylikt som ger felaktigt motstånd då man väl trycker på själva bromsen.

När ja stampar ner kopplingen så stängs inte farthållaren av utan slår bara av så att den inte håller hastigheten.

Ingen som har något sätt att koppla ur själva ljusrampen i en bagagelucka, försökte följa kablarna men hittade ingen kontakt man kunde slita av.

ca
73
capman
BMW M5 -00
Är det någon som vet vart man kan hitta kopplingsschema för farthållare / bromsljus nånstans?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.