AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.045

Varför så svalt intresse för min 750iL E38?

Sida 2 av 2
Visa användare
321
Tolfan76
Letar!!

BMW CS #6835
Letar själv efter en E38...men då en 728,730 för att få ner bensin förb lite samtidigt som man vill ha en stor med mycke komfort...bara mitt resonemang.

//Magnus Tolf
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Intresset är uppenbarligen svalt för trådskaparens bil. Men den här borde vara iskall Länk .

/Johsn

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Bilpriser har uppdaterat sina priser. Lasses bil är värd 76-85' vid privatköp och 97:an 51-58'.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
97ans förväntningar om pris är inte förvånande alls. I princip alla försöker få ut mycket och tvingas pruta. Få gör tvärtom...

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
97an kändes ju lockande... Not!

//Lövet
97: an ser dessutom tafflig ut, med konstig kromlistbak, ful dragkrok = allmänt skabbig, mitt intresse skulle vara noll om jag vore ute efter en 750 E38..

Schysst annons hjälper försäljningen, jag skulle också pröva annons i Finland/Norge speciellt nu när Svenska bilpriser sjunkit under dom i Tyskland på rätt många BMW.

Stephan
alain
Bensinpris håller på att gå ner på pumpen inom 2-3 veckor på grund av att olje fat är nu ca 100 dollar, det är den tid som man får vänta från fat pris till pumpen pris och kommer att stiga ner mycket mer.
Dom som köper bilen nu kommer att blir glad att köra finna bilar med biligare bensin.
Det är en fin bil du har, kan du står ur med den ett tag till och får glägje att köra den ingen med biligare bensin?
MVH ((Alain))
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Visst har bensinen gått ner lite sista tiden , här kostar det "bara" 12,96:- per liter nu.
Fast jag upplever det endå som att ett bensinpris på 13 , 15 eller kanske 17 kr litern är ganska oviktigt om man ser till helheten vid E38 ägande.

Det är väll endå helt fel kundkrets som öppnar upp för en 750 som bruksbil beroende på om bensinen kostar 13 eller 17 kr litern ? vad skall de göra när bilen skall servas eller växelådan måste renoveras - sälja huset ? :-)

Njae.. jag tror snarare att E38 börjar tappa lite av sin dragningskraft och känsla helt enkelt , sett till helheten är det för få som uppskattar dessa bilar som inte längre förmår att synas väl på garageuppfarten i villaområdet.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag var inne på att skaffa en 728 -01 istället för nuvarande 530. Åkte tillsammans med flickvännen och tittade på den. Hon sänkte den direkt med kommentaren "den ser ut att vara tillverkad 1985". Hur kul är det att åka runt i en bil som ser ut att vara 20 år gammal?

//Lövet
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Haha 20 år gammal =) Kan väl hålla med till viss del att E38an börjar känns riktigt ålderdomlig (även om den fortfarande har en otroligt snygg design) men de gäller väl i högsta grad även E39?

BMW CS #5139
Det är ju en smaksak. Personligen tycker jag att E39 ser lika gammal ut som E38 förutsatt att den har facelift. En E39 innan facelift ser i mitt tycke äldre ut än en jämngammal E38.

Skulle för övrigt påstå att 80% av alla svenskar inte ens ser skillnad på E39 och E38 och att Lövets flickvän är rätt unik i det avseendet... ingen av de tjejer jag varit tillsammans med hade öht sett skillnad :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Hehe , snacka om fullträff.

Det är exakt det jag menar , en stor del bilkonsumenter köper bil efter vad de tror att andra skall tycka om bilen på garageuppfarten , medvetet eller omedvetet.

Jag köper bil efter vad jag vill ha och E38 är en snygg tidlös kaross med skapligt bra kvalitet på mekanik och elektronik , fast jag är på intet sätt representativ för det stora flertalet köpare.
Faktum är att jag skulle kunna tänka mig E32 , E31 eller E24 som trevlig bruksbil - trots att det är rena antikviteterna.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Visa användare
81
Håkan W
750iAL -96
320iK -88
Som några av er varit inne på, när det gäller totalekonomin så spelar bensinförbrukning och bensinpris inte så stor roll. Problemet med oss E 38 ägare (äger Kalles gamla) är väl att vi räknar värdeminskning procentuellt och tycker det är katastrof att värdet minskat till hälften på kort tid.

Att köpa en Volvo V 70, äga den i tre år och förlora 50 % i värde är det uppenbarligen få som reflekterar över. Motsvarande för en E 38 innebär kanske en förlust på 40-50 tkr medan Volvoägaren åker på 130-150 tkr. I det perspektivet ser en prisdumpad E 38-försäljning ut som en riktigt bra affär... Vi får nog alla tugga i oss att bilar minskar i värde.

mvh Håkan

(Kalle, bilen går som en klocka!)
Håller med dig Håkan om resonemanget om värdeminskning i kronor är det mest intressanta i de flesta bilars totalkalkyl.Den blygsamma värdeminskningen ( i kronor) på en E38 jämfört med vilken nyare bil som helst, räcker till många liter bensin, oavsett pris.Fast köpte man 7ser. bilen ny är man givetvis megatorsk, även om man sannolikt har råd med det./ Snåljåpen med 750il( köpt beg.).
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kalle:

Precis, E39 innan facelift ser verkligen gamla ut...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.