|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hörde att det kan vara farligt att svettsa direkt på bilen utan att göra något innan. Man skulle tydligen kunna paja diverse elsaker (boxar?). Så hur är det? bör man koppla ur batteriet eller dra ur några kontakter innan man sätter svettsen i bilen? Bilen i fråga är en 325-89 | |
| skitsnack, svetsa du! | |
|
Generatorns dioder brukar inte må speciellt bra av att man svetsar på bilen. Jag kan rekommendera att du lossar batterikabeln, om det inte är ren gassvets (acetylen/oxygen) förstås. Då spelar det ingen roll. Det tar bara max en minut att lossa en kabel på batteriet och det kan det väl vara värt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Backard har helt rätt , speciellt om du svetsar i närheten av generatorn , jag själv har gjort misstaget att förstöra diodern i en generatorn och det är ju en onödig utgift. Sätter man jorden nära svetstället är faran mindre om man är lat och inte vill plocka bort batteriet. Man varför chansa?. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag brukar för säkerhets skull koppla bort bort alla elektronikboxar vid svetsning. I SAAB WIS (Worshop Information Systems) står det att man kan låta bli att koppla bort elektronikkomponenter om man: - jordar nära svetsstället - har en 100%-igt bra jordning Om inte finns risk att elektronikkomponenterna kan ta skada! Per L |
|
|
som sagt generatorn gillar inte svätsning , men strömen går juh mellan jord klamman och munstycket så är de inget ömtåligt däremellan så ska de gå bra, men låssa alltid batteriet fär säkerhetsskull. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.