AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.426

Ska jag ha E39 eller E46?

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Hej!
Till hösten blir det bilbyte för mig, men har lite beslutsångest för vad jag ska välja. Jag ska givetvis fortsätta med BMW men vet ej vad man ska satsa på. 5-serie(E39) eller 3-serie(E46). Jag har egentligen inget större behov av E39- storlek, men absolut inte mindre än en E46. Bilen ska brukas dagligen och även en och annan långresa ibland.
Touring är uteslutet, då det är en sedan eller coupe jag söker.
6cyl är ett måste, men bränsleekonomi är betydande! Hade tänkt att lägga mellan 100k-120k..
Alla tips från både nöjda och missnöjda ägare är välkommet!

Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Har inte haft någon av modellerna, men tycker e46 är snyggare :)

Bayerische Motoren Werke
har ägt båda.. e39 är klart skönare på motorvägen men om du gillar kurvor och småvägar är det inget snack om saken..
det dåliga med e46:or är att på tidiga bilar så är väl framvagnen sisådär
annars funkar det mesta kanon och bränsleförbrukningen är bra.. styrningen är kanon och mycket nöje bakom ratten även med minsta motorn

med e39 har jag inte direkt upplevt någon större problem bara slitage delar..
det negativa är väl att den dricker ju gärna ltie mer än e46:an men är en riktig milslukare och kvaliten är riktigt riktigt hög rakt igenom..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har och har haft 3 st E39 (530iA, 540iA och M5) och en E46 (320dA) samt att man kört en del till av båda modellserierna.

E46+
- Sportigare och mer "direkt" på vägen så den upplevs mer som en körmaskin.
- Något snålare på bränsle
- Finns som coupé

E39+
- Mer komfortabel
- Tystare
- Mer plats i baksäte och bagage
- Mer gediget byggt
- Något billigare i inköp om man jämför mot E46 med samma motor
- Lättare att hitta bilar med mer utrustning

Servicekostnader är nog likvärdiga medan försäkringskostnader känns som något lägre för E39 men det varierar ju mellan modeller och olika personer.

Båda modellerna har ett par svaga punkter vilket du hittar i begagnatguiden.

Personligen tycker jag man idag får mycket mer bil för pengarna om man väljer E39 men E46:orna har sjunkit i pris sista halvåret så det är inte lika självklart längre.

Har man inga behov mer än att ha roligt bakom ratten och är 1-2 personer så hade jag valt en E46 coupé. Vill man ändå ha kvar lite av det sportiga men ändå kunna lasta lite ibland så hade jag valt en E46 Touring. Sedan går bort för mig då jag inte tycker den är lika snygg som Touringen och inte lika praktiskt.

Uppskattar man komfort och mer utrymme så är E39 det självklara valet. Med sportchassi och 17-18" så är det fortfarande en sportig och körglad bil.

När det gäller motoralternativen så är det väl 325/330 eller 525/530 som är aktuella. 320/520 är svagare utan att dra så mycket mindre bensin. För E39 så är det från modellår -01 och framåt man bör leta för dom facelift. Gärna med M-sportpaketet. För E46 sedan hade jag tittat på modellår -02 och framåt då den fick sin facelift då. Coupén fick faceliften något senare och då tror jag inte 120' räcker.

___
//Ulf
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Nåt att också väga in är att E46 är en modernare konstruktion då den utvecklades några år efter e39, och utvecklingen går ju framåt.
Samtidigt är det en mindre bil där man ibland kanske måste kompromissa i konstruktionen pga utrymmesskäl.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Skiljer väl två år mellan modellerna så skillnaderna kan väl inte vara gigantiska direkt...;)

___
//Ulf
eftersom du inte vill ha touring, så är mitt tips följande:

satsa på en 330 Ci Coupé.

E39 Sedan verkar vara riktigt svår att bli av med nuförtiden, och jag kan tycka att den känns lite som en omotiverad mittimellanklass.
vad gäller E46, så är det bara Coupé och Cab som är snygga.

hoppas du hittar en fin bil!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Att E39 är svår att bli av med innebär ju att det är köparens marknad nu. Mycket att välja på pressar priset.
Men behöver du inte utrymmet ger väl E46:an mer körglädje för slantarna.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Härligt med lite åsikter! Har läst igenom beg-guiderna, men det är alltid bra att höra ur ägarnas perspektiv. Just nu står det 50/50, men jag har inte börjat leta på riktigt allvar än. Måste bli av med den jag har först och främst..

Men det ser ut som det är köparens marknad på e39 just nu, och kanske börjar bli för e46 också? Finns ju mycket att välja på där med.
Facelift-modellerna av både 5 och 3-serie känns fortfarande väldig fräscha så något sådant kommer det att bli.
e46 coupe är jag svag för, då det alltid varit lite av en drömbil. Men e39 med m-pkt är attraktiv också.
530/330 känns lite overkill för mina behov, men 525/325 känns lagom.
Hur mycket skiljer det i försäkringskostnad mellan 2,5 resp. 3,0 på resp. modell?
E39 är "mer" bil för pengarna som Programmer säger. Jag har haft både E46 och E39, förvisso var E46:an en 318 men 8 år nyare än E39:an men den kändes absolut inte modernare...

/Udo Dirkelsniff
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Har haft både E39 och e46 och jag instämmer helt med det Ulf (Programmer) skriver.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det skiljer 5 cm i bredd om man mäter mellan framdörrarna på en E39 o en E46..
Från 2003.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Tycker att du ska prova båda och bilda dig en uppfattning.Jag skulle föredra en e46 då den känns mer modern och med lite roligare vägegenskaper.
Sammanfattning

E39
+
Mer utrustning,
Större bil om man föredrar det?
Lite tystare samt bekvämare
Mera motor för pengarna
Större utbud

-
Känns lite gubbigare
Börjar kännas omodern
Lite dyrare i bränsle

E46
+
Roligare att köra
Modernare bil rätt igenom
Högre andrahands värde

-
Högre inköpspris
Mindre utbud och utrustning
Mindre bagage och baksäte

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
mitt tips är att du tittar själv på båda modellerna, om du hittar någon av dom i ett fint skick så är det bara att köpa om priset är ok.

Problemet är att många E46 & E39 är slutkörda, alltid en massa fuffens och kontigheter.

Jag visste inte heller vilken modell jag skulle ha så jag tittade på båda tills jag hittade en i riktigt fint skick och det råkade vara en E39 och jag är helnöjd.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
"kamel2": låter som en bra ide!
I morgon ska jag faktiskt åka ut till en handlare och känna och klämma lite. Ska givetvis boka provkörning också.
Av allt man läst om modellerna här på forumet så är det lätt att bli fundersam..
tex. E39- ofta problem med vibrationer som är svåra att bli av med, och
E46- rostproblem börjar komma.
Är det verkligen så att E39 är en mer påkostad bil vad gäller material och ambitionsnivå? Tänkte gubbarna på BMW till mer när dom skapade E39 än E46?
E39 rostar lika mycket som E46: huv, dörrar och baklucka.
bara så du vet.
kan tillägga att jag har haft både E46 och E39 (har 530 nu) och tycker E46 är betydligt roligare. hade iofs 330 cab, och nu har jag touring men men...
E46 ger klart intrycket av en betydligt modernare bil än E39.
Skulle lätt välja en sådan framför 5:an

BM
122
BMMMMMW
316ti Compact
318ti Compact (leksak)
540ia-03
Söker själv en E39 sedan, men sv sålda biler e tyvärr små rostiga spec huv, baklucka, innanför tankluckan och även mellan fram skärm och sparklådan och dom bilarna jag har tittat på är FRÅN 2001-2003!!.
Det är det dåliga med sv sålda bilar! Imp bilar har klarat sig mycke bättre.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

BMMMMMW: Bilar som rullat i Tyskland rostar också...På min 03:a har jag fått bytt huv, baklucka + en dörr och detta skedde några månader efter den kommit till Sverige.

Vilken av E46 och E39 son känns modernast har väl alla olika åsikter om. Inuti så är ju skillnaden minimal och designspråket identiskt.

spacco: om du jämför en E46 och E39 och slår igen en dörr så märker du skillnad. Likaså om du knackar lite på paneler och annat. E46:an så känns det mesta lite tunnare. När man kör bilarna så märks det på ljudnivån inne i bilen.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.