|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha spenderat en större summa den första sommaren som 635-ägare, inspirerad av M635 och andra stolta ägare funderar jag på hur man bäst skall förvara bilen under vintern. - Varm / kallt garage - Frånkoppla batteri? - Ställa den på de trötta TRX däcken - Skall man ha ett "kapell" på den för att skydda den från damm? Eller blir det för tätt för den? - Skall man lämna dörrar / fönster öppna - Skall motorn konserveras som en båtmotor (olja i cylindrarna)? - Vad mer.... | |
|
Varmgarage är ju naturligtvis bäst, men en loge eller annat ventilerat eller välisolerat utrymme går också utmärkt, det är temperaturväxlingar och luftfuktigheten som är den stora faran. Kör med inkopplat batteri och batteriladdare av underhållstyp. Ställ den på skitdäck Ett icke lufttätt kapell är att rekommendera för att slippa de värsta avlagringarna på bilen under förvaringen. Öppet eller stängt fönster spelar nogingen större roll i ett välisolerat utrymme, i ett dragigt och/eller fuktigt utrymme skall däremot fönstren självklart vara stängda. Motorn behöver ej konserveras om du inte tänker ställa av den i flera år. Tvätta och vaxa bilen innan den ställs av, allt skit i lack och krom drar till sig fukt som oxiderar lack och/eller krom och till sist blir rost. Byt olja det sista du gör, gammal olja kan verka frätande om den skall stå länge. Kolla Glykol, byt även bromsvätska då den drar åt sig fukt. Smörj även in skinninredningen om du har en sådan. /Johan |
|
|
Står den så att möss kommer åt den? lägg in Färska ene-kvistar,möss hatar ene.Jag brukar vid nyår även bryta kvistarna så färskt kommer fram.har aldrig haft påhälsning av möss då jag har en hel lada med diverse saker....... Gammalt bondknep från de äldre. Mvh:Jonas B. |
|
|
Någon rekommendation på leverantör av kapell? |
|
|
Måste bara berätta: Jag har en Golf till vardags till jobbet. När jag idag skulle åka hem från jobbet, skulle jag bara öppna huven och kolla om det kanske bara var glapp i min strålkastare som var slocknad. Öppnar huven och mitt på plastskyddet över motorn ligger en RÅTTA på ca 20 cm (ex svans!) och ser lika förvånad ut som jag. Höll på att s***a i brallan! Vips så kröp han ner bakom och försvann.... Ett vanligt garagehus mitt i Sundbyberg. Hade väl myst i värmen hela arbetsdagen?? Så det blir till att ha med sig Enris till jobbet imorrn då! Hehe... |
|
|
Eller Enris förretsen? Enekvist, vad är det? Och; Vad tror ni om bilkapell från Biltema? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.