|
|
|
|---|---|
|
Behöver en dragkrok till min E39 Touring. Vill ha en avtagbar krok. Hur mycket får jag räkna med att lägga ut? Bör det göras på märkesverkstad eller kan jag få det bra gjort hos någon annan? Tacksam för snabba råd... Oskar | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tjena Oskar:Kom Just hem från dina breddgrader.Skåne. Jag försökte få BMW att montera drag på min bilen när jag köpte den, men de var hutlöst dyra runt 10 papp. Jag köpte ut ett Bosaldrag från den verkstadskontakt jag har kostade runt 3400 kr (tror Motornord säljer sådana) inklusive det interface som du behöver för elkopplingen.Passformen perfekt lätt att montera med utförlig anvisning. sågad sönder stötfångaren på förmärkt plats och köpte en orginallucka 100 kr + sprayfärg hos BMW. Jag vet inte om det är samma koncept på en Touring.Men inte behöver du vända dig till BMW för där har du absolut det dyraste alternativet.Ett sådant drag bör vilken verkstad som "helst" fixa dit åt dig.Det funkar väldigt bra och Bosaldraget är helt ok dvs är helt nöjd med funktionen. Handskar,förvaringspåse till "kulan" medföljde samt två nycklar. MVH Hasso |
| Du är otrolig Hasso! Snabba svar som vanligt. Undrade just om du fanns kvar här på forumet, var länge sedan jag var här. Förmarkerad plats säger du. Hur hittar man markeringen? Besvärligt att göra elarbetet? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man plockade bort hela "stötfångaren" på baksidan fanns förmarkerad var man skulle såga upp hålet med sticksåg,(på sedanen), men det kan nog vara liknade på T.Men det kanske någon T-ägare kan svara på. Elen är inte värre än att koppla ett vanligt drag med skarvtjuvar på ordinarie elsystem . men nu går kablaget genom interfacetet( som egentligen är en reläcentral) och vidare till dragkonakten, Intefacet tar sin drivspänning från batteriet. Det är till för att skydda elsystemet för överbelastning och ev. kortslutning från släpet.Kablagen i dagens bilar stoppar inte för den ökade belastning pga klenare kabelarea. Samt att bilens dator kan få felindikationer , lampkontroll ody.Många bilmärken använder intereface idag. En mycket bra beskrivning fanns med.till det drag jag köpte. MVH Hasso |
|
Är det någon som har monterat fast drag på E-39? Jag skall montera drag och ser ingen större fördel med avtagbart. Förutsättning är dock att det endast blir själva kroken som blir synlig. Någon med erfarenhet av fast drag? /Mats |
|
| Det finns inga fasta drag till BMW.Kollat detta med en kompis på Monoflex.Deras drag levereras till BMW. | |
sebbe_bmw |
Hasso: Har du 13 poligt då när du inte sätter på ett BMW drag.. Har ju 13 på mina bilar.. Sebbe |
Nix jag har den vanliga standard kontakten, man slipper ju att använda adapter till de flesta släpen då Men man kan nog välja om man vill ha den nyare varienten som väl är EU standard eller nåt sånt?? MVH Hasso |
sebbe_bmw |
Japp den blev väl det i år har jag för mig.. Dom nya husvagnarna och släpen kommer ju med dem nu.. Tycker det är bra för man kan ju ha backljus osv.. Ha det Sebbe |
|
Hej, Mats, Jag var på gång att köpa en Touring -00 nyligen där det satt ett fast drag på, så vad jag vet finns det som alternativ. |
|
|
L_E Jag har sett det på motornords hemsida. Däemot har jag aldrig sett en bil med det monterat. Såg det vettigt ut eller förstörde det utseendet på bakpartiet? Jag funderar på fast drag av den anledningen att jag tänker använda draget och ej ha det i bagaget..;) /Mats |
|
Mats:Jag har vänt mitt reservhjul upp o ner så dragkroken ligger där när den inte används, skönt att slippa slå smalbenen på den.Dragkrok är fult, men många ggr,nödvändigt, så uppfinning med avtagbart drag är ju en höjdare. Min åsikt. MVH Hasso |
|
Såg bara bilen på bild... men ett drag är ju aldrig snyggt! De kronor som ett löst drag kostar extra har du antagligen igen när du ska sälja bilen. Ett fast drag kan få många att tveka till att köpa bilen! Jag har nu BMWs originaldrag och det är väldigt enkelt att montera på och av. Ska se om jag har kvar bilden... mailar isåfall direkt till dig Mats. |
|
|
Hmmm...efter att ha läst i bilens instruktionsbok (ja..tittar i den då och då) funderar jag nu om det hela blir mer komplicerat. Enligt den har de bilar som har fabriksmonterad dragkrok förstärkt fjädring bak. De rekommenderar också att fjädringen förstärks om man eftermonterar dragkrok. Är detta bara ett sätt för dem att få mig att välja BMW-verkstad för ingreppet eller är det kloka råd? Hasso eller någon annan klok....hjälp! Oskar |
|
magmo |
För oss som åker med nivåreglering gäller det väl bara att ha fräscha dämpare bak. Några fjädrar existerar ju inte! E39iT -97 Magmo maniac |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.