|
|
|
|---|---|
Transocean |
Gäller min gamla 530 V8. Snart efter köpet 2003 och 19600 mil i klockan upptäckte jag följande: Om jag körde säg 80 km/t frikopplade och gav full gas och sen petade in fyran slirade det. Gav jag fullgas innan jag petade in ettans växel för att rivstarta slirade det, rejält. Nu har bilen rullat 34 000 mil och har varken blivit bättre eller sämre. Tror ni att jag gradvis kommer att märka om kopplingen är slut eller blir det som ett blixt från blå himmel? I vanlig körning märker jag inga som helst problem. Vanlig körning...till rödmarkering flera gång varje dag, plus en del omkörningar med treans växel...90 -160 km/t |
|
En lite märklig fråga "hur många mil håller en koppling", det beror nog på hur man behandlar kopplingen. Jag har läst det du skriver/beskriver och tar för givet att man byter lameller och det som medföljer, lager mm då problemet uppstår. Så har jag gjort de gånger kopplingen börjat slirar ( ja det hände på en gamal BMW jag hade innan jag gick över till automat). Vad som kan hända om man inte byter i tid och kör tills det rasar behöver man kanske inte vara speciellt begåvad för att förstå. Mitt råd, se över din koppling medan plånboken medger reparation, bilen börjar ju komma upp i ålder. Lycka till NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Om jag har förstått allt rätt så är det två saker som avgör hur kopplingen greppar, kopplingslammellens skick samt med hur hårt tryck tryckplattans fjädrar pressar lamellen mellan tryckplatta och svänghjul. Kopplingslamellen slits vid normal användning och blir tunnare och bör då bytas innan friktionsmaterialet är helt nerslitet eftersom svänghjulet kan skadas annars. Något jag kan tänka mig skulle kunna hända med en lamellplatta vid brutal körning (rivstarter med slirande koppling) är att friktionsmaterialet överhettas och blir vad man kan kalla glaserat. Detta gör att friktionen försämras och kopplingen slirar lättare. När det gäller tryckplattans fjädrar så mattas dessa med tiden och kan även brista. Detta leder till att lamellen inte trycks tillräckligt hårt mot svänghjulet med slirande koppling som resultat. Hur hårda fjädrar som monteras i tryckplattan från fabrik är på sätt och vis en komfortfråga eftersom kopplingspedalen blir tungtrampad och pedalrörelsen svår att dosera om fjädrarna är för hårda. I en tävlingsbil med hög motoreffekt kan man ha en koppling med mycket hårda fjädrar då det primära är att överföra maximalt med kraft till växellådan. När det gäller en bil som BMW 530 blir det en svår kompromiss. Motoreffekten är hög samtidigt som bilen ska kunna köras av en människa som inte har ben som en tyngdlyftare. Enligt vad jag kan förstå bär Transoceans bil sig åt precis som man kan förvänta sig. Jag skulle nog byta till en ny koppling av tuffare modell än standard för den körstilen. |
|
|
Kanske självklart, men frågan går knappast att svara på. Det torde ju vara körsättet som är avgörande, inte miltalet. Sitta och hacka i Stockholms köer en timme och ett par mil tillryggalagda mil sliter mer än Stockholm Luleå ToR. Och sen kan man slira mer eller mindre på kopplingen tex när man startar, vissa reglerar hellre krypfarten med gasen än med kopplingen. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.