|
|
|
|---|---|
|
Hallå, igen.. Jag har ett illavarslande vinande ljud. Jag vet inte exakt var det kommer från men det skulle kunna vara kugghjul som låter (ganska högfrekvent tjut fast lite lägre volym än ett tjut :). Det hörs vid kraftiga gaspådrag och följer motorvarvet bra, men med lite fördröjning. Alltså när man släpper gasen så ligger det kvar en bråkdel av en sekund, och det var även så jag märkte det. Detta rör alltså min e34:a 540 -95 (aut. (och ingen antisladd, om det kan betyda något)) Nån som har någon bra idé? //MVH Markus | |
|
Dålig vattenpump eller sliten rem kanske? Mvh |
|
|
kan kanske vara en vakuum slang som hoppat loss och viner? |
|
|
Mjae då tror jag mer TYVÄRR! att rob är inne på mer rätt spår. Iallafall kan jag tänka mig att det är mer rätt ljud. Några fler förslag? växellådan tex? ingen som tror på den? Och kanske framför allt hur tar man reda på vad det är? Det hörs nog mest när bilen är kall, men det är jag inte helt säker på... |
|
|
Kolla oljenivån i lådan om du tror att de e det! utan olja låter den till sist som en stadsbuss! |
|
|
Jag kan sätta min vänstra kula på att det är insugsbembranet.... är det kasst får du ett vinande/tjutande ifrån menbranet som uppkommer vid gaspådrag.. enkelt o billigt att fixa om du kan skruva själv |
|
|
Mm som sagt det låter mer som kugghjul än som nått sug... Sen vet jag inte, men insugningsljudet bör vara något av det första som tystnar eftersom luften inte har nått moment. Däremot saker som vattenpump eller växellåda eller bakaxelklumpen har ju ganska mycket rörelsemoment vilket gör att ljudet kan tänkas ligga kvar lite efter släppt gaspådrag. Som sagt jag vet ju inte vad felet är ännu, men du kanske kan börja klippa loss den där vänstra ;) |
|
|
Tro mig jag har så rätt... =) har haft exakt det felet du beskriver på min 95a då jag trodde med 100 procent att de va vattenpumpen eller tom ifrån växellådan, kan beskrivas ungefär som det låter som en kompressor eller en torr växellåda =)) o tro mig det är insugsmembranet som gör detta konstiga ljud när motorn belastas om den är kass |
|
| Hmm ok ok jag får väl kolla det på något sätt... du vet inte hur man enkelt kollar det utan att skruva av det? | |
| Var sjutton sitter insugsmembranet på en insprutningsmotor? | |
|
om du tar bort plastkåpan över motorn o sprutar startgas på bakre sidan av motorn där membranet sitter (mot torpedväggen) så kan du få en ökning av motorvarv men det beror på hur trasig den är, då motorn kan behöva belastas innan du får det så kallade felet, en annan sak är om du märker att bilen börjar ryka lite mer än vanligt från avgaserna. men som sagt va jag kan juh få ta fram saxen oxå =P |
|
|
Gunnarh kolla denna länk så ser du var den sitter Länk |
|
|
Det där var jag helt okunnig om. Vad har det för funktion? |
|
|
GRYMT! jag har har samma problem, ska testa det där. Beemoholist javisst! |
|
Transocean |
Mitt membran var trasigt utan något som helst vinande ljud. Kan vara något annat som viner, en sliten visco-kopplingen t ex? |
| Hmm viskokoppling... du tänker på fläkten eller? | |
Transocean |
Fläkten ja. |
| "Insugsmembranet", öppnar det inte en ventil som släpper vevhusgaser till insuget när det blir övertryck i vevhuset?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.