AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.193

Köpa E9x med xdrive eller A4 quattro?

Sida 1 av 2
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
Jag är ute efter en 4 hjulsdriven kombi och de tilltänka objekten är en Bmw 325 xi touring e91 eller Audi A4 2.0 ts quattro (220hk). Vilken av dessa bör man satsa på? Jag är en inbiten bmw-nörd men gillar dock audin. Har svårt att motivera varför jag ska köpa bmw´n. Audi´n är billigare, snyggare (fullt S-line), går billigare, stabilare och mer odramatiskt på vinterväg, har en högre kvalitetskänsla och snyggare inredning. Eller håller ni inte alls med? Kom med synpunkter och åsikter vilken jag borde köpa!
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Kan inte göra annat än att hålla med. Ser egentligen ingen fördel för BMWn i den här jämförelsen, Audin är ruskigt lyckad på de flesta sätt. Om du inte är totalt kär i BMWn sexcylindriga motorljud så finns egentligen inga andra fördelar med BMWn.

//Lövet
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller också med. Just nu känns Audin mer attraktiv, nyare, fräschare mm.

//Stefan
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
Glömde skriva att det inte är den nya A4an jag menar utan B7an som kom 05. Tycker faktiskt att den, med S-line, är snyggare än nya (som ser för "snäll" ut) och den har högre kvalitet på inredningen. Dessutom har dom sjunkit bra i pris.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Och med annat chip kan effekten antagligen höjas 40-50 hästar lätt och billigt - en riktig vinterracer! ;)
Fr
73
Fredrick_B
2009 M3 E93
Såld
Funderar nu framtida objekt.
Har haft en sådan A4 2,0 T quattro S-Line -05.

Jag hade den hottad med Bsr, tror C:a 250 Hk.
Inget strul, allt perfekt.

Du får samma effekt ur en 200Hk som en 220 Hk.

Jag vill rekomendera en: A4 2,0 T (200Hk) Quattro Tiptronic 05-07
Hitta en med mkt utr och gärna S-line.
Sen tar du ett Bsr steg 1.

Trevlig bil

/Fredrick
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
tullan: Tänk på att den nya A4an som kom -05 har en uppdaterad framvagn (samma delar som S4) vilket gör att den är roligare att köra. Jag har kört båda och skillnaden märks, även om den inte är enorm.

//Lövet
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Förlåt, läste fel. Läste först som att du ville ha en A4 från innan facelift, dvs 01-04.

[Jag saknar en editfunktion!]

//Lövet
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
Det största problemet med dom är utrymme som jag ser det. En vacker dag kommer det tillökning och det är väl knappt att man får in en barnvagn där bak.

Inte ett enda inlägg än om 325 xi....? Är dom så "kalla" eller?
Barnvagn och en bilstol i baksätet är inga problem i någon av bilarna, så länge det rör sig om ett barn och att ingen sitter i stolen framför.

Gamla A4 innan facelift med 1.8T motor (01-04) var aldrig speciellt kul att köra, ens med sportchassie och quattro. Kändes väldigt understyrd jämfört med dåvarande 3-serien (E46).

Var själv väldigt nära att slå till på en A4 1.8TQ 190hk -03 för några år sedan men då blev det en 320iT -04 istället eftersom den var mycket roligare att köra. Då hade inte faceliften debuterat ännu på A4 och vad jag förstått skall den vara mycket bättre och trevligare att köra än den gamla.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Var och provade nya A4:an igår med en kollega. Den är inte ens i närheten av E90:s vägkänsla och närvaro. Speciellt värt att nämna är den obehagliga styrningen totalt utan känsla. Mao som vanligt. BMW kör man, Audi åker man (Bra men ändå).

Min ödmjuka åsikt

Mats
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har aldrig kört fyrhjulsdriven E9X, men jag föredrar absolut den bakhjulsdrivna före Audi A4. När jag skulle köpa ny bil senast var i och för sig A4 det alterntiv som låg närmast BMW, men jag tyckte att det var fler plus för BMW:
Bättre väghållning
Bättre motorkaraktär
Bättre komfort
Snyggare interiördesign

Det som var bättre hos A4 var högre kvalitetskänsla och lägre inköpspris.

Jag har å andra sidan inte provat Audin på på vinterväg.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
BMW säljer ju dessutom fler fyrhjulsdrivna bilar än vad Audi gör så..

Efter att ha provat både BMW x-drive och Audi Quattro på vintern skulle jag ta BMW´n.

//amullo
---
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bättre motorkaraktär? Nja... I jämförelse med A4 2,0Ts så är 325 stark som en moped på allt annat än toppvarv. Från 2000-4500 varv är skillnaden minst sagt stor.
Bättre komfort kan jag hålla med om såtillvida Audin har sportchassi då detta är riktigt hårt.
Snyggare interiör? Smaksak och omöjligt att avgöra objektivt. Audis "80-tals digitalklocka" design på klimatkontroll och stereo är inte snyggt men är BMWs oranga klocksiffror så mycket snyggare?
Bättre väghållning? Håller inte med, greppet i Audin är brutalt och dessutom på de sena A4orna är den mesta understyrningen borta och bilen är ordentligt direktstyrd. Kanske att styrningen är lite känsligare på BMWn men den som inte kört Audi på länge kommer att bli extremt förvånad hur nära de ligger nu.
En av få riktiga svagheter på Audin tycker jag är motorljudet som bara är trist, inget annat.

//Lövet
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hej!

Hade en A4 avant quattro -04 1.8t sportchassie mm. tidigare.
Quattro eftersom jag ville ha drivning på bakhjulen för körkänslan och att jag ville ha Audi som jag haft tidigare och varit mycket nöjd med.
Kollade också på BMW men dessa var då dyrare trots mindre utrustning t.ex utan fyrhjulsdrift, sämre ljudanläggning och inte sportstolar mm..
Har nu bytt till BMW och får säja att det är helt klart ett snäpp bättre än Audi i körupplevelse och kvalitetskänsla.
Har letat efter en xi men utbudet är inte så stort som på Audi quattro verkar det som.
Audin var grym på vinterväg men jag skulle nog valt en BMW om ekonomin tillåter. Har inte BMW xi mer drivning på bakhjulen än Audi om jag inte minns fel = roligare.
PS: Barnvagn fick plats i Audin. Men båda bilarna blir ju bara tvåsitsiga (+1 barn) om man som jag har barnstolen bakom passagerarsätet och barnet är >2år. Ingen plats i framstolen då inte.
No
5.161
Nockenwelle
andreas-lofgren,
BMW motorn har precisare gasrespons, skönare gångkultur, läckrare motorljud och mer spetsig karaktär = bättre motorkaraktär. Mer drag i mellanregistret är snudd på en nackdel enligt mitt sätt att se.
Väghållningen hos E90 är utan tvekan bättre. Audin har inte bättre grepp och därtill sämre balans och styrrespons. Jag kör min E90 på 1:20 runt Gelleråsen, det tror jag inte en A4 skulle klara ens med en proffsförare bakom ratten.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
"mer spetsig karaktär = bättre motorkaraktär" Det är du nog rätt så ensam om att tycka som vardagsbilist. Vad spelar det för roll om man får vänta några hundradelar när det kommer 100nm extra jämfört med en 325?

Det är trots allt vardagsbilar vi pratar om så tider runt gelleråsen är rätt ointressant. Vad är det förresten som säger att Audin skulle vara långsammare? Naturligtvis mot en 330 men det är en helt annan story.

//Lövet
No
5.161
Nockenwelle
Om vi diskuterar väghållning så är tider runt en bana klart relevant. De egenskaper som kommer väl till pass runt en bana är t ex grepp, balans, styrrespons, feedback till föraren, m m. Dvs egenskaper som karaktäriserar väghållning i alla lägen.
När det gäller tider runt en bana så finns det A4:or med ungefär likvärdig motorstyrka som 330, så det är inget problem i sammanhanget. Man kan ju också gå till Automonbils jämförelse av BMW 330i mot Audi A4, där BMW:n var klart bättre i fråga om väghållning.

"mer spetsig karaktär = bättre motorkaraktär" Det är du nog rätt så ensam om att tycka som vardagsbilist. Jag tror de flesta vardagsbilister inte har behov av prestanda över huvud taget, så vardagsperspektivet är av tveksam relevans.
Också inbiten 'BMW nörd' som satt i samma funderingar, men det blev en ny Subaru Outback istället :)
Har inte ångrat mig en sekund.

Men annars skulle jag ta BMW'n mest för att jag inte tycker om Audi A4's hårda fjädring. Den är lite för obekväm för mig och gör inget positivt för väghållningen heller.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
Har inga raceambitioner och kommer aldrig att rasta den på nån bana så det spelar ingen roll hur snabb den skulle vara där.
Däremot uppskattar jag ett tryggt och stabilt uppträdande på vinterväg där jag tycker audin är överlägsen och går som tåget. Bmw är mer nervös och kräver lite passning. BMW´n är säkert mer underhållande men det får komma i andra hand nu. Tror inte audi´n är supertråkig direkt heller.
Ang att 325´ns sugmotor skulle ha bättre motorkaraktär håller jag inte heller med om. Har ej kört en manuell dock men har provat automat. Tycker den va skittrist med en helt plan effektkurva och ej heller nå speciellt ös på toppen. Den ökade mer och mer sakta och sen.......jaha var det inget mer?? Åkte själv 330d (e46) då och den kändes dubbelt så snabb nästan! Klockan säger säkert nåt annat men i den kändes det när man tröck på iaf....man fick en kick i ryggen typ. Så känns det även i audin. Sen att inte behöva växla ner från 6án till 3án när man ska göra en omkörning är oxå ett plus...

erito --- har oxå kollat på en outback med nya boxerdieseln....verkar gå riktigt fint! Sen har dom ju det mesta i utrustning redan. Kanske inte bjuder på samma körupplevelse som tyskarna. Hur tycker du bagaget är i den? Borde väl vara större än de 2 andra?
No
5.161
Nockenwelle
tullan, då låter det onekligen som om Audin är det bättre valet för dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.