|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster:) Har äntligen fått mina nyrenoverade 18" M5 (E39) originalfälgar med däck. När jag åkte tur/retur till landet i helgen upptäckte jag att när bilen var lite lastad tog ngt i där bak. Jag misstänker att det är däcken bak som tar i skärmkanterna. Jag har nämligen valt original dimmensionen på däcken villka är 245/40 fram och 275/35 bak. Det finns inte mycket utrymme mellan skärm och däck bak, varpå jag tänkte att man kanske kunde valsa ut bakskärmarna något. M5:an har ju denna "setup" från fabrik men kanske är skärmarna bak valsade på dem?? Kan någon ge ett bra tips på var jag kan få detta utfört i Stockholmsområdet? Vill ej göra "åverkan" på skärmen så det måste vara ngn kompetent person:) Tack på förhand. Mvh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk | |
|
Vad innebär egentligen en valsning? Mina tar också i där bak när jag har fullt baksäte och man kommer hastigt på nåt gupp. Kör med 265:or bak. |
|
|
Hej Thomas. Om man valsar bakskärmarna så är det själva omvikningen man "pressar" ihop. M5:an har ingen omvikning på bakskärmarna utan de är bort tagena på ngt sätt. Detta gör att 275 däcket kan gå upp i hjulhuset utan att det tar i. Får se hur jag skall göra. Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Kermit: är ingen expert på valsning men jag tror att M5:an har valsade bakskärmar, sen är det ju möjligt att det är gjort på skärmarna innan montering. När man känner med fingrarna så känns det som att kanten som på en vanlig E39 är vinkelrät mot bilens sida på M5:an är invikt så som du beskriver. Som sagt, det är möjligt att när det görs i tillverkningen sker på ett annat sätt än om man gör det i efterhand. ___ //Ulf |
|
|
Ulf: Ja, det kan vara så som du säger. Dock så kändes kanten så tunn, inte som en överviktkant som sedan pressats ihop. Jag tycker en sådan kant borde vara tjockare men som sagt jag är inte säker :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Min däckfirma talade om för mig att M5orna och Alpinorna är valsade, dvs, kanten är tillplattade frán fabrik (stämmer pá min bil) därav 265 eller 275 std bak även pá touring, vilket inte kanske passar en omodad lika bra. /Christian Länk |
|
| På en "vanlig" E39:a är kanten 90° bara framför hjulet och ca 300-350 mm upp. Sedan är den lite halvt ihopklämd till kanske 45° öppningsvinkel så det känns inte som om det finns så jättemycket att hämta på en valsning. 10-12 mm kanske det går att få ut ändå. | |
| 10-12mm är ganska mycket när man pratar om dessa grejerna. | |
| Länk | |
| Det är sant. 10mm är ju skillnaden mellan 255 och 275 t.ex. | |
|
Anders-72: Är inte det 20mm? ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Jo, rent matematiskt är det ju så, men jag tror du förstår innebörden ;) | |
|
Hej. Ja, där ser man. Man lär så länge man lever:) Det som dock känns oroande när det gäller att ev. valsa skärmkanterna är om det finns en risk att man skadar galvaniseringen när man pressar ihop skärmkanten. Gör man det så får man nog rost som ett "brev på posten". Eller vad tror ni? Thomas: Det var ditt deltagande som satte fart på tråden. Tjohooo :) Vh/Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
| Galvningen tar nog inte stryk. Lacken däremot ger sig vid för stora deformationer, men den tål mer än man kan tro. | |
| Är det därför man ska använda värmepistol? Tyckte det stod nåt om de i annonsen på blocket. | |
| Har också för mig att jag hört att man brukar värma plåten innan man formar. | |
|
Anders-72: ;-) Ang. värma vid valsning: Jag vet att polerare kan värma ihop vissa repor i lacken när de kör med sina maskiner så min gissning är att man värmer främst för att lacken ska bli mjukare och inte spricka. Man kan dock bränna den om man värmer för mycket så håll koll på det. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Grodan Kermit: Har precis samma som du med 275:or bak, körde med PS2 bak innan. Då tog den dock aldrig i, nu när jag bytt till kumho så tar den i med lite lastning och ojämnheter på vägen. Tror kumho är lite "fyrkantigare" däck därav iskrap. Å andra sidan tar din i med PS2. Hur som helst nåt man får leva med kanske. Renoveringen på dina fälgar blev riktigt bra!! Gjorde samma med mina men inte med samma resultat (dessutom i annan ljusare kulör). |
|
|
Mr. C: Tackar:) Ja, jag blev riktigt nöjd med fälgarna. Var lämnade du in dina? Jag har hört att olika märken på däck kan vara olika breda trots att de ska ha samma dimension. Nu har jag inte kört landsväg på ett tag och när jag och sambon sitter fram tar det inte i ngt. Men när jag skjutsade hem hennes syster och man (de satt där bak båda två) då tog ngt i när jag körde över en fartbula. Får kolla på det i vår och se om det kanske är bäst att försöka valsa ialla fall litegrann, man vill ju inte att det ska ta i. Mvh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.