AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
724

X-type-bästa köp: en liten reflektion

Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Hej!
En bekant till mig har skaffat sig en X-type 3.0 AWD 2002 som jag har inspekterat och provkört. Här kommer min (högst subjektiva) reflektion..
Många av Er kommer säkerligen reagera och kommentera X-typens släktskap med Mondeo osv..men faktum är att bilen imponerade på mig stort trots att jag är en inbiten fan av tyska "bratwurstvagnar", Audi, BMW, Mersedes..
Kvalitetskänslan är över förväntan, med pekskärmen känns inredningen betydligt modernare och mindre "mondeo" (färre mondeoknappar), styrningen är kvick, bilen är otroligt följsam och lätthanterlig, fyrhjulsdriften är kanon och markfrigången är bättre jämfört med e46 och a4 (iaf på de exemplar jag provkört). J-gate är bara så snyggt! X-typen känns perfekt för den svenska vintern. Enligt obekräftad källa är hela vindrutan uppvärmd och det är sällan problem att värma upp bilen snabbt i -20 C.
Bullernivån är inte värre än e46/a4, bränsleförbrukningen för 3.0 AWD är 1.2-1.3 blandad körning, vilket är i nivå med e46 325-330, Audi a4 brukar vara törstigare. Komforten är högre än e46 och totalt överlägsen a4, särskilt baksätet..Atmosfären i en Jagga är fortfarande en klass för sig, dessutom står de inte i varje gatuhörn...iaf inte i Norrland:)
Jag skulle vilja påstå att en X-type är det bästa köpet i klassen ( under 150k)tillsammans med tråkiga (utseendemässigt) Subaru Legacy 2005-

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Kan delvis instämma. Jag provkörde en X-type i samma sväng som jag köpte min första BMW (740iA), det är helt klart reko bilar, även om märket Jaguar kanske inte riktigt har sin forna glans.

Enda nackdelen jag fann var pekskärmen (jag HATAR pekskärmar, ge mig hellre joystick a la iDrive eller åtminstone riktiga knappar) och att interiören i övrigt kändes lite gammalmodig. Men old-skool-looken har förstås sin egen charm också.

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.