AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.157

Stor negativ camber med sportchassi

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Jag har M-sportchassi från fabrik på min Z3 och reagerar på att bakhjulen har väldigt kraftig negativ camber (hjulet lutar innåt i överkant). Det syns tydligt om man tittar på hjulen rakt bakifrån.
Detta är ju positivt vid riktigt aktiv körning men vid vanlig körning blir däckslitaget rejält mycket större på däckens insida.

Min fundering är om det verkligen ska vara så här? Det käkar ju däck. Ni som har sportchassi, upplever ni samma sak?
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Japp!
Så är de.
Antingen så står man ut eller så kontaktar man millway och beställer deras justeringskit för E30/Z3 för 995:-
Jag är ingen hejjare på att svetsa själv, så jag frågade vad de skulle kosta mig o lämna bilen där och låta dom göra hela jobbet.
5-6 tusen va svaret.
i o m att jag sällan äger en bil i mer än tre år så tyckte jag inte att jag skulle tjäna nåt på ett sånt ingrepp.
Så jag sålde mitt samvete för däck och kör som aldrig förr!

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
Na
36
NallePuh
Z3 M Coupe -98
Tyvärr så ändrar sig också toe på bakhjulen med sänkning av bilen. Går väl mot toe out om jag inte missförstått det. Skulle kunna öka på däckslitaget en del.
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
kika i tråden "justerbar camber (Z3M -97)?"

Samma sak gäller din bil.

NallePuh: Det blir mer Toe-in bak när man trycker ihop fjädringen.
Går man från gas till broms mitt i en kurva känner man att det plötsligt överstyr mera pga att man just fick mindre toe-in.

Na
36
NallePuh
Z3 M Coupe -98
Monobike: Tackar , då har man blivit ännu lite klokare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.