|
|
|
|---|---|
|
ska byta V bärarm fram, ser att det finns 2 modeller en vanlig och en sport. själv har jag standard chassie -01. nån som vet vad som händer om jag monterar sport modellen? sen ska jag konvertera helljuset till xenon, men hur ska man fästa lampan? | |
| Jag gissar att du menar länkarmen för M-sportpaket II, som har ett annat utförande än standard. Vet inte vad som skiljer, men allt annat länkarmen sitter fast i är samma även med M-paket så det borde passa. | |
|
Vad som händer är svårt att säga, vet inte ens om den passar. Jag bytte själv länkarmarna på min E46 med sportchassie för ett par månader sedan. Länkarmen till sportchassiet är aningen längre (och dyrare) än till standardchassiet, troligtvis för att kompensera sänkningen på ca 15 mm som sportchassiet har. Varför inte montera en länkarm för standardchassie som det ska vara? Om du insisterar på att vilja montera sportmodellen, hör gärna med en BMW-verkstad först så du vet att det fungerar. Ang xenonet har jag ingen aning. Mvh Johan |
|
|
Xenon på helljuset? Vad har du för halvljus, Xenon eller H7? Original finns inte 'äkta' Xenon-helljus. Det BMW kallar Bi-Xenon är i själva verket ett mekaniskt system, där lampan till Xenon-halvljuset flyttas då man slår på helljus. På lite äldre bilar finns de 'vanliga' H7-helljusen även ihop med Bi-Xenon (på helljus lyser alltså både Xenon och H7-lampor), medan de nyaste bara har nån slags varselljus i de inre strålkastarna. I bägge fallen finns endast en Xenon-lampa per sida, gemensam för hel- och halvljus. Ska du konvertera ditt H7-helljus till Xenon, blir det att köpa en konverteringssats. Då får du Xenon-lampor med H7-sockel, du ersätter alltså dina H7 i befintlig sockel så det passar direkt. Funkar i allmänhet ganska bra, om du köper kvalitetslampor (billiga 'Kina-lampor' kan bli en besvikelse). En sak att tänka på är, att Xenon-lampor tar lite tid på sig att nå full ljusstyrka när dom tänds. Kan vara irriterande med fördröjningen, så leta efter Xenon-lampor med kort 'tänd-tid'. (Detta är anledningen till att BMW själva använder samma Xenon-lampa till hel- och halvljus - lampan är ju redan tänd och man slipper därmed fördröjningen). |
|
STi |
Har ett Xenonkitt som jag hade i min förra E46 just i helljuset. Bara att plockar bort gamla lampan och sätta i dessa, inget onödigt krabb med håltagning och liknande. Max brinntid på dessa lampor är 15timmar. så det är så gott som nya. MvH Jimmie |
|
Jag har provat flera olika xenonkit, bäst/snabbast/starkast var helt klart 50W från Radicast, jag antar att det är H7r och inte "vanliga" H7:or på E46? Kitet: Länk Det finns ju riktigt billiga budgetsatser nu för tiden också, kolla på eBay.de Mvh |
|
STi |
Jo det är helt vanliga H7or i helljuset på e46orna... Kitet jag har är från xenonkungen, deras premium så det blir ingen lampvarning eller liknande... |
|
gunnare: jo jag är helt insatt i det där med bi-xenon, föresten är det en lucka som flyttar sig i lamphuset beroende på hel eller halv. jag har xenon på halvljus endast och var lite fundersam på hur jag ska fästa en eftermarknadssats på helljussidan. ang bärarm så var jag bara lite fundersam på om det gick inte att jag skulle göra det. jobbar själv på bmw verkstad men ingen här vet om det fungerar. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är väl upp till din egen fantasi hur du fäster upp Xenonkonverteringssatsen, är ju rätt så väl tilltagna kablar så balastern går ju att sätta lite var som helst på lämplig plats, en sak är säker , det är värt varenda öre. Jag valde lampor för öppna reflektorer de har ett mera koncentrerat ljus utan sidostick, sitter en ring i lampan, (enligt xenonkungen) nästa projekt är xenon i dimljusen) (6000k är lagom) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| montera lampan i lamphållaren ffs. det är ju en solid sockel man bara trycker in h7 org lampan i. funkar knappast med xenon lampan. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nä det har du rätt i. Antingen köper man en speciell låsring/lamphållare från Xenonkungen. Länk eller så köper man en uppsättning original H7 lamphållare på BMW och modifierar. Funakr åtminstone bra på E39 kolla min 540 blogg 2007-12 -14. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
STi |
Har lamphållare från xenonkungen, funkar kanonbra :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.