|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har sökt på forumet men får ingen ordning på saker och ting. Skulle fara en sväng med 530:in idag och när jag kommit en bit tänds abs-lampan, nån minut senare airbag lampan sen dör allt en sak i taget, slutsteget, varvräknaren, hastighetsmätaren, stereon sen belysning och allt. Bilen gick om jag inte gasade för mycket, gjorde jag det dog den. Kom iaf hem till bror som har garage och så. Stängde av bilen och den gick inte att starta sedan, bara klickade. Jag hängde på batteriladdaren en stund och fick upp spänningen i batteriet till 12,4v, satte i batteriet och startade bilen. När jag då mätte spänningen över batteripolerna vandrade den neråt hela tiden. Var nere på 9,3V som minst så generatorn laddar alltså inte alls. Jag behöver bilen och har inte möjlighet att meka förrän imorgon kväll då affärerna har stängt och jag undrar först vad är för generator på bilen, valeo eller Bosch? På autoexperten.se hittade jag laddregulator som passar till bosch om jag söker på mitt regnr ( Länk ) Följer kolen med denna eller är de integrerade i den? Är lite halvnovis på bilar! Har inte hittat några lösa kol att köpa. Mycket tacksam för snabb hjälp! | |
|
Kasta generatorn och köp ny, skittråkigt, trångt och jävligt att byta och en utbytes är dyr mellan 2500-4000:- Bytte på min gamla 540 E34 och då var det diodbryggan som hade gett upp. |
|
| renovera den hos någon som gör detta brukat kosta 500-1500 kr | |
|
Nu tycker jag vi lungar oss ett tag nu..ska inte börja med att renovera/köpa en ny generator,det är den sista utvägen. Börja med att kolla kablarna ifrån generatorn,så att dom inte sitter löst eller är ärgade...om inget fel finns där så kolla så att kolen och regulatorn är som dom ska. Sen är det dags för generator.renov eller byte... |
|
|
Nä renovera eller köpa ny låter lite drastiskt tycker jag. Det var en Valeo som satt där och kolen var helt slut, så jag har köpt nya och ska skruva dit ikväll. Sen att få tillbaka generatorn ser jag verkligen fram emot.....not. For till Öhmans Bilelektriska här i Sundsvall och beställde regulatorn, 175kr tog de för den jämfört med $119 som Bmw tar enligt realoem.com. |
|
|
Nya kol och generatorn laddar 14,4V. Slapp renovera eller köpa ny denna gång iaf! Tack för svaren iaf! |
|
|
Kan lägga in en liten brasklapp här. När kolen är slut brukar inte släpringarna ha så långt kvar heller. Så du bör nog vara beredd på en renovering inom en inte alltför avlägsen framtid. Äldre generatorer klarade ofta 3-4 kolbyten innan det var dags för nya släpringar men så är det inte längre är min erfarenhet. |
|
| vart köpte du nya kol o brygga ? har kollat överallt på nätet men hittar fasen inget... | |
|
Var som sagt beredd på att släpringarna "slår sönder" de nya kolen om ett tag...dvs OM det nu som i mitt fall(på 735:ans generator) var ovala och knackade sönder dessa nya kol på bara något hundratalet mil... Blev en renovering av hela generatorn sedan.. Däremot så fungerade det bra med att bara byta kol+ladd.relä på min fd M535:as generator efter sisådär 38000-40000mil...höll ett par år iaf, sedan så sålde jag bilen. Mvh Janne. |
|
|
Min laddar iaf fortfarande bra, har väl kört en 5-600 mil med den sedan bytet. Cky: Såg att du bor i Sundsvall så far in på Öhmans Bil, de ligger efter Norra vägen, nästan längst upp i backen efter Obs-huset från stan sett. Men jag fick ta med regulatorn in, kommer inte ihåg om jag tog med generatorn också eller om jag bara skrev ner alla nummer som fanns på den. De fick forska en bra stund innan de hittade vilken jag skulle ha, det fanns inte i några av deras register. Men de var riktigt hjälpsamma när jag var där iaf. Ska kolla om jag kanske t.om har kvar kvittot, då är det ju hur lätt som helst, om du har samma generator (valeo) dvs, du kanske har tur och det sitter en Bosch där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.