|
|
|
|---|---|
|
Tja! Har gett mej på ett silent block byte på en E30 touring, närmare bestämt en 320. Har fått ur dom gamla bussningarna, allt är frid och fröjd men när jag ska pressa i dom nya bussningarna med domkraften så vill dom inte längre än till halvägs in. Har hållt på hela dagen och hur jag än gör så vill inte dom inte komma längre in. Lyfter upp hela bilen men sitter som berget. Någon som har nåt förslag om hur man kan gå till väga för att få i fanskapen? /Matte | |
|
Du måste pressa i dom med mothåll,släng dom gärna i frysen och smörj rejält med diskmedel. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Nåt förslag på hur jag ska få mothåll? Är ju så jägarns trångt just där.. Behöver verkligen hjälp! /Matte |
|
|
Hej! Det kan vara så att bilens egen vikt inte räcker till som "mothåll". Det går bra att använda typ en kätting runt balken och sedan ner runt domkraften. Frysen, diskmedel eller automatolja gör att det glider bättre. Sätt tryck på bussningen och ha inte för bråttomt. Bussningen åker sakta sakta in, pumpa några ggr på domkraften och vänta, pumpa igen osv... Lycka till! _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Jag har några bilder här på det verktyg jag byggde för att byta blocken på min kärra med, behövs verkligen rejält med kraft för att pressa in de rackarna:Länk halvvägs ned på sidan ungefär. Kätting runt balken och domkraften var ju ett intressant tips! Mina erfarenheter av den bussningen är att kraften som behövs räcker till att lyfta flera e30! Sedan kan man alltid pressa in bussningen den sista biten med den största modellen av en vanlig tvåarmad avdragare! Lycka till! / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
| när jag bytte på min e34a så använde jag vaselin från statoil, sedan hade jag enbart en portopober, utan mothåll and whatsoever.. jag pressade i olika "hörn" av bussningen.. Det verkade inte som att det gick att pressa enbart i mitten, så jag körde på lite olika pungter, lyfte och väntade en stund, sen släppte ja ner och bytte pungt, osv.. tillslut så satt dom där. Detta gjorde jag på garage golvet så det är absolut inget krav på någon lyft eller liknande. Lycka till | |
|
Själv böt jag på en e23 i början på 90talet o vilket elände det var. Idag vevar jag i och ur dessa på 10min per sida med mitt guldverktyg Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Kätting runt domkraften och över bakaxeln som hindrar dig från att lyfta bilen istället för att pressa i blocket. Se till att slipa ordentligt med sandpapper för att få rent det rent där blocket skall in. Sedan använd rikligt med automatlådeolja så glider blocket in utan ansträngning! | |
|
Tack för svaren grabbar! Ska ge mej på bilen idag igen.. /Matte |
|
|
hehe, eller så gör du såhär.. då glider dem in lätt, lätt, lätt.. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.