|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag ska inom kort ner till Tyskland och hämta en Audi A4 2.0 tdi eller BMW 320d. Jag vet att det är nya regler med ursprungskontroll osv och jag har letat lite på forumet men det man får FÖR mycket information känns det som och en del info behöver jag inte. Därför hoppas jag få en bra överblick i den här tråden. Ni som kan det här. 1. Vilka papper måste jag ha med mig från den tyska handlaren? - Räcker det med Briefet och kvitto från handlaren? 2. Vad måste jag göra i Sverige för att kunna registrera bilen? - Begära ursprungskontroll och sen regbesiktiga? Vilka papper skall vägverket ha in för att göra en ursprungskontroll? 3. I vilken ordning bör man ordna allt administrativt för att tjäna tid? 4. Kan man teckna en helförsäkring på bilen innan den är inreggad? 5. Övrigt att tänka på? Tacksam för svar Flåklypa | |
|
1. De två måste du få samt gärna CoC dokument ifall det finns. 2. Ja, de ovannämnda 3. Anmäl på VV:s hemsida, betala över nätet, skicka in ansökan + dokument. 4. Ja, tex Länsförsäkringar gör detta 5. Lycka till :-) /Ingemar |
|
|
Tack. :-) Vad är ett CoC dokument, behöver jag det för någon av dessa biltyper? Jag har varit ner några svängar tidigare men jag är lite osäker i och med att det var ett par år sedan plus de nya reglerna. Flåklypa |
|
|
4. Det är flera bolag som har detta men när jag ringde runt förra hösten hade dom lite olika upplägga när det gäller hur dom beräknar, hur länge den gäller, om man får pengar tillbaks om man inte utnyttjar full tid, etc. Jag valde då IF och då mest pga att jag skulle försäkra bilen där när den var inreggad. ___ //Ulf |
|
|
"Jag valde då IF och då mest pga att jag skulle försäkra bilen där när den var inreggad." Fattar inte vad du menar här? Jag vill ju ha en tillfällig försäkring tiden mellan köpet i Tyskland och inregistreringen i Sverige. Flåklypa |
|
|
4.En del försäkringsbolag tecknar helförsäkring men du måste veta chassinummret om du vill ha den helförsäkrad på hemvägen, kan ju va lite svårt om man inte bestämmt sig i förväg. Ring själv och fråga, en del försäkrar bara svenskreggade bilar, men IF vet jag att dom kan tillfälligt helförsäkra en bil på chassienummret. 5.Kolla med din bank hur du gör den snabbaste överföringen. Själv använde jag Swedbank specialöverföring, det gick på en dag och kostade 300:- ,det var de ju värt. Mvh H-O |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
tar upp denna tråden igen... rätt kul det här.. Har kollat lite det här då jag tänkte ta hem en bil ev. Det går ej regga en bil och få svensk regnummer innan ursprungskontroll Det går ej teckan en försäkning utan svensk regnummer som gäller tillsvidare. Man kan teckan en som gäller max 30 dagar, men enbart 7 dagar från man kommer till Sverige. Dvs ursprungskontrollen måste vara klar inom 7dagar (troligen) för att man ska ha ett heltäckande skydd under hela processen... Bra jobbat transportstryelsen och försäkringsbolagen . |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.