AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.194

Vart Montera motorvärmare i 728 -98

Hej

Nu när vintern kommer funderar jag på en motorvärmare till e38an.

Det finns en inbyggd värmare men ja tänker montera en elektrisk som i alla andra bilar, så man kan värma den gratis på jobbet =)

Ska den sitta på blocket eller brukar man montera slangvärmare?

Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm..
Om någon har en 5-serie med samma motor så får ni gärna berätta vart ni monterat den ! då ja misstänker att det bör vara snarlikt !

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är en keramisk kontaktvärmare som skruvas på blocket under grenröret, monteras underifrån. Finns både Defa och Calix. kolla Defas hemsida för monteringsanvisning tex. Ä enkelt o smidigt om man har bilen på en lyft.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
98
westis
728 2000
Z4 3,0 Coupé 2006
Jag köpte en DEFA kontaktvärmare och monterade under grenrören på blocket. Tror där sitter en värmeskyddsplåt som jag fick lossa lite för att få dit den. Sedan var jag tvungen att böja anslutningsrören för att den skulle passa. Lite småpyssel men fungerar utmärkt. Har även monterat ett uttag för kupévärmare. Men det var krångligt att få in det i kupén.
Kontaktvärmaren är inte lika effektiv som en kylvätskevärmare men är bättre än inget alls. Det märks att blocket är varmt när man startar och värmen kommer fortare.
Lars...
Men går det inte att montera en vattenvärmare istället då ?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Absolut INTE montera en vattenvärmare. Är till för traktorer och div annat + gamla bilar, du får inte den cirkulationen på en BMW som behövs. Det är så pass enkelt att montera den keramiska värmaren från Defa så det vore rena idiotin att överhuvudtaget fundera på nått annat.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.