|
|
|
|---|---|
|
Till årsskiftet släpper BMW sina dieslar i USA: X5d och 335d (samma motor om jag har förstått det rätt). Låt säga att man bor i USA, leasar en 2009 som därefter köps loss efter tre år. Ett halvår därefter åker man hem. Finns det någon marknad för dessa bilar i Sverige när man tar hem dem? Någon som vågar sig på att titta i kristallkulan? (Observera att jag inte vill ha en redogörelse för export- och tullbestämmelser.) | |
| 335d/X5d med USA spec. kommer att få lite lägre effekt (265 hk). Själv skulle jag välja en bil med EU spec. | |
|
Det är lite struligt med ljusautomatiken US kontra EU spec om jag förstått det rätt. Rätt dyrt att bygga om också. Är det olika motorer så kan det bli jobbigt att typa in dem i Eu också. |
|
|
Samt skall man vara väl medveten om skillnaden mellan US-diesel och Euro-diesel Std diesel i USA innehåller 500 ppm svavel ( ppm=Parts per Milion) UltraLowSulphurDiesel som kommer nu i USA innehåller 15 ppm Svavel. Svensk MK1 diesel innehåller mindre än 0,1 ppm svavel... Har svårt att tänka mig att avgasreningen (PAF etc etc) klarar den skillnaden på bränslet, nästan alla USA dieselar har ju nån "ad-blue" variant precis som lastbilarna här hemma (utom Scania då som kan bygg motorer utan att "fuska" med tillsats ämnen) Så kolla sen dubbel kolla sen trippel kolla hur bra dieseln funkar "over here" innan köp Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
"Typa in" motorn lär inte vara några problem eftersom det är flyttgods. Ljusautomatiken måste kunna lösas eftersom det finns flera exempel på folk som importerat BMW från USA (Johan här på Autopower t.ex.). Vad gäller effekten så tvivlar jag på att man märker någon skillnad. Möjligen är det en och annan köpare som av "känslomässiga skäl" väljer att ta ett EU-exemplar just därför. Det borde trots allt gå att hitta en köpare om bilen är välskött och "fullmatad". Den intressantaste kommentaren kom från Gasar-Magnus. Det är ju faktiskt en "blue-variant" som skall lanseras och frågan är hur den fungerar i EU efter att ha rullat runt tre år i USA? Som jag ser det finns det inga andra BMW-alternativ? En bensinsexa lär ju vara stendöd om tre år. |
|
| En M3 ligger väl runt $60.000 idag, varför inte gå på en sådan? Prisskillnaden mot Sverige är avsevärd och en M-bil bör gå att sälja även om 3 år. | |
|
Kul idé. Den går ju att få som fyrdörrars och därmed kan den användas som familjebil. Det handlar om att behålla den i fyra år innan det blir dags att sälja, med tanke på att man måste behålla bilen i ett år i Sverige. Kikade för skojs skull på blocket och årsmodell 2004 ligger på ca. 275-tusen. Nypriset var väl minst det dubbla. Med den enkla räkneövningen (jag vet att den inte håller helt och hållet, men något måste jag väl försöka mig på ;) ) skulle en ny M3:a (E90) ligga på 300-tusen efter fyra år. Med tanke på att man handlar en för kring $60.000 (= ca. 360-tusen SEK) blir det ju intressant. |
|
|
Jag vet vad jag skulle välja ... i USA får du dessutom 4 års/50k miles nybilsgaranti, 4 års/50k gratis service och 4 års/50k mobilitetsgaranti så ägarkostnaderna lär bli väldigt låga så länge ni är i staterna. Kom ihåg "cold weather package" om du ska ta hem den till norden. |
|
| Jag har dock noll koll på försäkringskostnad, bör kollas upp. | |
|
Som dali säger så kolla upp försäkringskostnaden för som nyinflyttad så har man inte så mycket "historik" som kan sänka premien. Dett skiljer givetvis mellan olika stater och olika försäkringsbolag. Min erfarenhet är från staten New York 2001-02. Förutom vissa problem att regga bilen med enbart svenskt körkort så blev försäkringen till en början väldigt hög, kring $1900 per år för en begagnad Ford Explorer. Anledningen är att det bara är ett fåtal försäkringsbolag som tecknar försäkring där ägarna inte har ett körkort från USA. När min fru tog körkort för NY state samt att hon gick en kurs i Safety Driving (krav från hennes arbetsgivare) så kunde vi byta bolag och få ner försäkringen till ca. $700 per år. En M3 bör ju ligga bra mycket högre i försäkring än en standard SUV värd $10' ___ //Ulf |
|
|
Är ni klara på vad som händer med möjligheten till åtgärder via nybilsgarantin, rostskyddsgarantin etc när man tar bilen över atlanten? Vilket ansvar har BMW SWE iom att bilen är såld i USA? Kommer de att neka åtgärd om något går sönder under motsvarande den svenska garantitiden? Vagnskadeförsäkringen och fri service i SWE ryker ju men hur blir det med vad som i SWE är 2års nybilsgaranti, 12års rostskydd och 3år lack? |
|
|
Ni har förstås helt rätt i att försäkringen blir det stora problemet. Det måste förstås följas upp. Märkligt nog skiljer det bara någonstans kring $10.000 mellan en 335 och M3 med motsvarande paket. Frågan är om inte M3:an är den vagn som bäst håller sitt värde? |
|
| Eftersom bilen är 3 år gammal när den kommer till Sverige är två av tre garantier överspelade. Om bilen har haft en ägare i USA, där den dessutom har servats enligt konstens alla regler, har jag svårt att se att BMW Sverige kan neka garantier. För säkerhets skull bör det förstås följas upp. Rostskyddsgarantin bör knappast vara ett problem eftersom den knappast rostar upp på fyra år, dvs. då bilen sannolikt skall säljas. Men, visst, det kan vara något för ägare nummer två att fundera på. | |
| För att få ta hem den som flyttgods måste du ha stått som ägare på den själv i ett år i USA. Så ha den som egen i ett halvår efter leasing räcker inte och du åker på moms, kan ej få flyttsaktsundantag etc | |
| Jag har noterat detta, tack. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej, min erfarenhet är att andrahandsvärdet påverkas negativt vid US-import. Köparna stör upp sig på allt möjligt, tex att omräkningen mallan SAE och DIN-hästkrafter som ger "svagare" motorer, fel mätartavlor, fel utrustning osv. Skiljer det i faktisk effekt på dieslarna så skulle jag som svensk köpare helt klart dra öronen åt mig om inte prisskillnaden var rejäl. Jag tror att en bra tumregel är att importera tyska bilar från Tyskland och amerikanska från USA, då minimerar man risken för otrevliga överaskningar. Det finns mycket kul USA-tillverkat också! Mvh Johan |
|
Stort tack för imput Johan. Jag vet att du har en hel del erfarenhet kring bilhandel över gränserna. Tanken var förstås att satsa på en bil som man känner sig bekväm och nöjd med, och som man i slutändan kan ta med sig hem. BMW är alltid ett bra alternativ. Jag roade mig med att surfa runt och jämföra specifikationer och det verkar som att du har rätt. Det skiljer några detaljer här och där. Sammanfattningsvis verkar det vara enklast att åka en USA-specad BMW i USA och därefter lämna kvar den. I så fall kan man lika gärna åka bensinare från början, t.ex. en X5:a. Håller med om att det finns en del skoj USA-tillverkat. Varför inte en Dodge Challenger som pendlarbil! Synd bara att den inte har fyra dörrar. Vill gärna att bilen skall kunna fungera som en extra familjebil. Med USA-tillverkat kanske man löser en del av försäkringsproblematiken också, dvs. att det är billigare (precis som att åka Vovlo i Sverige). |
|
| En ny Subaru Legacy kostade ca USD 2½K/år att försäkra år 2001 med amerikanskt körkort. En vild gissning är att en M3 kan kostar minst det dubbla, förmodligen mer. Men jag tycker gott du skall begära ett intyg från ditt svenska försäkringsbolag och eventuellt polisen beträffande din historik (om den nu talar i din fördel). | |
| Infiniti ... det kanske skulle kunna vara något ... | |
| Lexus GS450h? Vet inte om en direktimporterad hybrid klassas som miljöbil ... | |
| Infiniti G37! Borde kunna fungera som en bra pendlarbil som skulle kunna tas hem som en lattjolajbanbil efter några år. Jag vill helst ha fyra dörrar, men gillar den trots allt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.