AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.294

Vilka Coilovers fabrikat är bra

da
20
dalcudia
325i -92
Hejsan...

Har precis köpt min första BMW, det blev en 325 -1992.
Nu håller jag på att leta coilovers till bilen men har upptackt att dom flesta har modellen från 92 och framåt (med kort stabstag) och jag har den tidigare eftersom min är en sen 1991 egentligen...

Nu till min fråga, vilka fabrikat är egentligen bra, någon som har erfarenhet, jag har hittat en sats från FK Automitiv som passar min bil men det är det enda jag har hittat.

Är dom bra, har hört negativa saker om tex D2 att dom inte var bra i vårat klimat m.m.

Någon som har lite erfarenhet av några fabrikat och som kan ge mig tips på vad jag ska leta efter för fabrikat...

Tack på förhand..

Mvh Chriz
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Bra märken är KW, Bilstein, Öhlins. Sen finns det lite mindre kända märken där det än sålänge erfarenhet typ XYZ, D2 etc.
Ett tips är att även kolla på rejsa.nu vilket är ett renodlat banracing-forum där du säkert hittar lite mer info.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag har FK på min M3 och de har funkat över förväntan. Kört ca 100 mil bana med och 600 gata med dom och är helnöjd om man ser till priset!

Jag åker på HR köpta på bilmodecenter i göteborg..Grym kvalitet..

trean fullt :))
da
20
dalcudia
325i -92
Tack för era svar..

Har kollat runt lite nu och det verkar inte finnas så mycket till bilar innan 6/92, har hittat från FK bara och sen om man tar tex H&R och KW m.f så verkar det inte som dom passar om man inte byter en massa fler saker och då inte samma saker heller från märke till märke...

Är det någon som vet vad som egentligen skiljer från min äldre modeller och dom från 6/92 och framåt, hade man visst det hade det funnit mer att välja på..

Mvh Chriz
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Är det inte så att de syftar på att de som är tillverkade före juni -92 är E30?!

M V H
Stephan

Min bil: Länk
da
20
dalcudia
325i -92
STEPHAN: Nej det är E36, min är en tidig E36 som är tillverkad 9/91
Enligt vad jag har fått fram så finns det 3 alternativ.

Alt 1: -8/91 är med 3 hållare, hållare till stabstag

Alt 2: 9/91-5/92 med 2 hållare, kanske hållare till stabstag, kolvstångstapp 70 mm

Alt 3: 6/92-1/95 med 2 hållare, tror inte det finns hållare till stabstag, verkar vara ett stag på denna modellen, kolvstångstapp 45 mm

Denna information har jag hittat på Meca's hemsida...

Beroende sen på vilket kit jag har hittat så ska man byta allt från bara på FK då nytt fjäderbenslager och tar man H&R som var en av dom kitten som man skulle byta mest så skulle man byta Fjäderbenslagring, casterstag med gummilager, fläns för bärarm, fjädertallrik och någon gummi ring för det skulle passa min...

Jag ska vara helt ärligt och blir inte riktigt klok på vad som egentligen skiljer dom olika typerna och det är ju inte så att man tar hem ett kitt i hopp om att det kanske passar.
Hade man kunnat få på modellen från 6/92- även på min bil genom att bara byta nåt lätt och enkelt så hade det ju öppnat sig så många fler modeller..

Just nu känns det som att det får bli FK Highsport för det kittet verkar vara bara till att byta lagringen eller så struntar jag i det och bara bytar fjädrar för jag är som sagt väldigt snurrig på vad som egentligen gäller och kanske inte vågar chansa, är ju inga billiga grejor precis

Mvh Chriz
da
20
dalcudia
325i -92
Såg att jag missade att skriva lite men vet inte hur jag ändrar mitt tidigare inlägg så jag får skriva har...

Under Alt 3 skulle det stå att det är ett kort stabstag så jag är hyfsat säker på att det inte sitter på dämparen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.