|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Är sugen på att köpa en BMW X3, någon som har lite erfarenheter av att äga en sådan? och vilken bensinförbukning bör man räkna med? Hade tänkt mig en av de första årsmodellerna som kom, som man kan få för kanske 200.000 kr. Vilka olika motoralternativ finns? Tack på förhand! | |
|
Hej har erfarenheter av 2.0d 150hk blandad körning ca 0.7 kommit ner i under 0.5 landsväg. Men om du vill ha en 3.0i så räkna med 1.0l/mil. Ett tips är att prova bil med och utan sportchassi och se vilken som passar dig bäst sportchassi kan upplevas som väldigt stötigt spec i sverige. Men sök lite på tidigare inlägg men definitft en bra bil som jag kan rekommendera. When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
1,0 L/mil blandad körning? Inte så farlig isf tycker jag. Tycker att försäkringen var riktigt dyr bara, 10.000kr/år för mig. Hur är det med rosten? |
|
| Det man faktiskt gör mest i en bil är att sitta! Satsa pengarna på bra stolar o annat som gör livet så lätt som möjligt. I Sverige behövs inte så många hp o andrahandsvärdet blir nog bättre o bättre för bilar med mindre motorer / bränseförbrukning. Får själv en 2d med ganska mkt lull, lull i slutet av september. | |
| Jag har en 2,5i -04 och den har dragit 1,03 enligt färddatorn sedan jag köpte den ny. Jag har aldrig nollställt den så det är väl att betrakta som blandad körning. Om sedan färddatorn är tillförlitlig vet jag inte.... | |
|
Hej! Ungerfär hur många kilometer beräknar du köra per år? Mvh Asken |
|
|
Länk Mer information finns under provkörningar. Mvh Asken |
|
|
idag kör jag kanske bara 1000-1500 mil/år, men det beror på att jag har företagsbil i min tjänst samt att jag har väldigt nära till mitt arbete, sånt kan ju ändras med tiden.... Är det en rak 6:a i 2,5:an och 3.0:an? |
|
| Jo, det är en rak 6:a i de bägge bensinversionerna 2,5i och 3,0i. | |
| finns det något att tjäna på att importera en X3? | |
| funderade på det är den dyr i skatt? Den kan vän inte väga så mycket? | |
| Hallå, skatten baseras numer på CO2-utsläpp. 2,0 D 150 hk kostar ca 6000 per år-drar runt 0,7 blandat. Fantastiskt härlig och rymlig bil fö. | |
|
"Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning." Detta står på vägverkets hemsida. Det innebär att en X3 2,0d 150hk 0,72l/mil 191g/km får 5693kr i skatt 177hk 0,65l/mil 172g/km 4752kr (5049kr aut) ca:220kr mindre om bilen är regad efter nyår - "Faktorn" ändras från 3,3 till 3,15. Skatt efter vikt diesel 1701-1800kg 7173kr 1801-1900kg 7727kg (Sök på Fordonsskattetabeller Skatteverket tabell 3 och 60.) |
|
|
Hej Har 3.0 i bensin och är mycket nöjd , dock vill den ha ca 11,1, vill poängtera att jag gick från 95 till 98 oktan och då sjönk förbrukningen från 11,6 till 11,1. |
|
|
98 oktan? Ska man köra 2,5:an på det??? Micke |
|
| Man behöver inte men man kan köra den på 98 oktan. Ingmar vill säkert bara var tydlig med att han kör på 98 i samband med diskussionen om vad X3:an förbrukar. Detta då 98 oktan är energirikare och därför drar bilen mindre med den bensinen. Kostar dock mer per liter skall givetvis tilläggas.. | |
|
Hej igen Du kan nog få en riktigt fin vagn idag då det är stort prisfall på dessa modeller. Jag är dock mycket nöjd med min men siktar på en diesel nästa gång. |
|
|
Leif Svensson: Mera energiinnehåll i 98 oktan stämmer ju inte, det är ju bensinens förmåga att motstå knackning(spikning/självantändning) som är bättre i 98 oktan, och som i moderna motorer , eller rättare sagt modern form av motorstyrning/tändreglering, kan göra att man får en mindre förbrukning och nååågot mera effekt på 98 än då 95.. Men det lönar sig inte att tanka 98 oktan i en äldre bil utan modern tändreglering/knackningsreglering och tro att man får något positivt ur det.. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Du har helt rätt, sorry. mvh Leif |
|
|
Någon här med X3-E83 2.0D 2008 som har erfarenheter av motoroptimering? Tips/RÅd/ Vilken typ? V-tech, Promotech.... ? Varje dag i bilen e som en lotto jackpott :) |
|
|
Hadde en 3.0i -04 man tidigare. -Fyrhjulsdriften! den opplevdes orolig på vinterväg. Lci ska visst ha oppdaterad xdrive. -Tycker om bensin:) -Komforten. +Problemfri. Även om jag hört det motsatta från andra... +Motorn! +Rolig och kvick(för att var en bil på 1.7ton). Köpte den just pga av kombon med BMW 6'a och 4wd. Köper nog aldrig en pre-lci igen då jag tycker att vinteregenskaperna var riktigt kassa! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.