AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.110

Förbrukning 740iA -95 e38

Halloj,
tog 740:n tur och retur till Huskvarna i dag, för att köpa en MC. Jag körde med farthållaren på 120 - 130 större delen (något snabbare ibland, man är ju uppe i 160 utan att märka det - så jag kopplade in farthållaren för att undvika att köra för fort av misstag)

BMW:n drog 0.96 / mil, och jag tror det kunnat bli någon hundradel mindre om jag använt farthållaren hela vägen, inte bara på hemvägen. Inte så illa för en så stor bil tycker jag.

Hojen, en Kawasaki ZX-9R -02 drog 0.56, men så blev jag också jagad av en röd Audi 90/A4 (eller vad sjutton dom heter dom där små gräsliga) som ville mäta sina krafter mot MC:n. Otroligt, vissa har verkligen ingen koll alls... Kawan gör 0-100 på ettan, under 3 sek, -200 på 8 sek - kom igen där med Audin, gasa hårt! Hahahaaa :)

.. men hojen är en helt annan historia, det var ju 740:n jag ville berätta om.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Gött mos =) en grym vagn och en grym hoj, då är det bara fram med badenbadenstolen i garaget och sätt dig ner för att skåda de vackra.

Jag har själv 4 ninjor inne hos beemersen.
"Trångt är bara förnamnet" - den frasen passar rätt bra in i min garagesituation.

Ställer du in kawan i bänk hos nån duktig drar den ännu mindre och tankar du Vpower så drar blysläden också mindre(det sista gäller endast hojen om den är inställd för just Vpower annars kan det kvitta).
Hahahaaa, ja badenbadenstolen fram! :o) Står en Honda VFR där också, och en SL 500 R129, men E38:an är faktiskt grymmast som långfärdskryssare. Den är så grymt lugn och tyst i riktigt höga farter - man får ha överseende med andra trafikanter som sitter i bullriga långsammare bilar, dom svänger ut och blockerar ibland, men det är för att dom inte fattar hur snabbt BMW:n kommer.

Tack för tipset om Kawan. 4 st?? Haha, en sann entusiast? F-n vad kul det är med hojar, jag är helt uppslukad. Körställningen på ZX-9R:en tycker jag är okej, inte så extrem. Men jag får domningar i händerna ändå, på längre sträckor. Vad har du för ninjor?
Tänkte bara berätta lite mer. Jag åkte en sväng till Sundsvall nästa dag (från tjockholm), och då körde jag likadant, men tankade 20% etanol. Förbrukningen steg till 1.03. 95 kostar ca 13:40, E85 ca 8:60. Förbrukningen steg ca 7%, dividerat med 0.20 ger 35% (om jag skulle ha kört 100% e85).

8:60 * 1.35 = 11.60. Detta är verkligen ingen exakt, vetenskaplig uträkning, men den indikerar att det spar *något lite* genom att tanka viss del e85. Dvs, (13:40 - 11.60) * 0.2 = 35 öre per mil.

Jag tycker inte själv det är värt besväret. Bara mina fem öre... :)
1 l/mil "som vilken Volvo V70 som helst" Klockrent

Så slipper man det kostsamma värderaset också.

Kör försiktigt med dyrgriparna!

Philip Sahlsten

BMW CS #1812
ri
699
riku
740iA -97
Hej kom precis hem efter 210 mil landsväg,lugn körning 0,96l/milen blev det.Inte så farligt tycker jag allra helst med tanke på villka bekväma mil det var.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.