AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.423

knappar i baksätet, vad är dem till?

Lu
20
Luisi
740Ia-94a
Hejsan!

Jag har ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med.
vid sidan av baksätet så sitter det två st knappar en vid vänster dörr och en vid höger dörr.
När jag trycker på dem så hör jag bara en el-motor som går men inget händer, så de e inte så lätt att veta vad dem är till.
är det någon som vet vad dem är till??

Visst ja skulle kunna läsa i instruktions boken men jag är inte en höjdare på tyska så det blir lite problem där:P

Snälla...Om någon vet så svara:)

Tack på förhand=)

//Rille

Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Den ena knappen ska justera ryggstödet och den andra knappen ska justera nackstödet.

Fungerar det inte så aknske kugghjulen bara går runt utan att dra.

Kan kanske vara svankjustering med och det kan vara svårt att känna ibland.

Trist om det inte fungerar men elsätena bak i E38 är riktigt dåliga jämfört med E32 så det kan man lika gärna vara utan.
På min är det bara en knapp på varje sida, dom justerar man nackstöden med.

Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm..
Lu
20
Luisi
740Ia-94a
Heejsan!

Tack så jättemycket för hjälpen=)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Maverick.

Kan du beskriva eller visa bilder på skillnaderna på elbaksäten i E32 och E38?

Jag har aldrig funderat nåt på detta, och anser att det är ganska bra (i all enkelhet) i E38, men samtidigt så inser jag ju att det nyare bilar (och kanske äldre med?) finns de som har närmast två framstolar även bak som ger klart mer och fler justeringar. Vissa tiltar ju ryggstödet samtidigt som sätet glider framåt så att man mesta möjliga lutning på det givna utrymmet.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Precis som du beskriver så åker sittdynan fram i E32. Man får en mycket bekvämare inställningsmöjlighet jämfört med E38an.
Jag hade inte elsäten bak i 740in av nån anledning men nu när jag testade dem i 750in(E38) så vart jag mäkta besviken.
Men men, det kan kvitta, det händer att man går baklänges ibland tydligen.

Cadillac hade på 60talet redan V16-motor, elöppnings-/stängningsbara dörrar varav förarsätet vred sig så man enklare kom ut när dörren öppnades. Fullt justerbara elsäten bak liksom fram och plast användes inte nånstans till bilen.
Nu får vi väl vänta ytterligare 7 år innan vi ser nånting sådant i en 7-serie, om nu inte denna generationen som kom nu innebär slutet för tunga lyxkryssare då majoriteten verkar gnälla över ören på en liter bensin.
Vi andra håller tummarna för en V16 =)
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
På min gamla E32a fungerade knappjusteringen av bakre nackstöden bara om bilbältet för tillhörande säte var kopplat, dvs när någon satt i det sätet. När bältet öppnades gick stödet ner i utgångsläge för att inte skymma bakåtsikten.

Lars Franzén
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Maverick.

"
Cadillac hade på 60talet redan V16-motor, elöppnings-/stängningsbara dörrar varav förarsätet vred sig så man enklare kom ut när dörren öppnades. Fullt justerbara elsäten bak liksom fram och plast användes inte nånstans till bilen.
Nu får vi väl vänta ytterligare 7 år innan vi ser nånting sådant i en 7-serie, om nu inte denna generationen som kom nu innebär slutet för tunga lyxkryssare då majoriteten verkar gnälla över ören på en liter bensin.
Vi andra håller tummarna för en V16 =)
"

Det stämmer i princip inte ett ord om det du skrev om Cadillac ovan. Var har du fått allt detta (om bakfotet) ifrån...?

V16 hade Cadillac som största motor/modell mellan 1930-40. 1930-1937 med liten vinkel mellan bankarna och toppventiler med hydrauliska ventiltryckare om jag minns rätt. 1938-40 med mycket stor vinkel, nästan boxermotor, och sidventiler för att få en så låg tyngdpunkt som möjligt.

Elektrisk öppning/stängning av dörrar. Det har Cadillac aldrig haft i produktion vad jag vet. Elektriskt centrallås kom däremot redan på tidigt 50tal eller kanske ännu tidigare.

Vridbart förarsäte har Cadillac heller inte haft i produktion vad jag kommer ihåg just nu. Det var istället en finess som Chrysler hade på sina flådigare modeller under vissa år på 50talet.

Fullt justerbara säten hade Cadillac bara fram, inte bak. Däremot fanns elvärmda säten fram från tidigt eller mitte av 60talet, samt bak från slutet av 60talet.

Plast användes på många ställen i Cadillac från när plast uppfanns och framåt, men före 1968-69 så var det bara lite plast i inredningen.

Jag kan kolla upp de exakta åren när olika utrustningar kom senare, jag har en 500 sidors bibel om Cadillac 1903-1993. Cadillac har varit mitt favoritmärke i bilvärlden på många sätt, i synnerhet när jag var yngre och själv åkte Cadillac.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Lu
20
Luisi
740Ia-94a
Tjänare gott folk!

Det var jag som undrade vad knapparna i baksätet var till.

men nu behöver jag bara veta vad som är fel med dem och hur jag ska åtgärda det?

Jag hör en el-motor som går men det händer inget?
Man kan bara ta knappen upp elr ner inte fram elr bak(Det är en e38 jag snackar om)

Om det är någon annan här som har haft det felet och vet vad det är och vad som behöver göras så skulle jag bli mkt tacksam av att få veta det=)

Tack på förhand:)

//Rille

det är nackstöden som ska röra sig.

plocka lös baksätet och kolla.

Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm..
ti
2
timalf
E32 730iA V8 -93
E38 750ia V12 -95
Hej Luisi!

Jag hade samma problem tidigare idag... (Jag har alltså höj/sänkbara nackstöd)
Lösningen var att höja bägge en bit (utan att man egentligen såg att de höjdes) och trycka till dem så att de sattes fast på "pinnarna" igen.
Nu funkar de igen och om man har höjt dem en bit så sänks de automatiskt ned om man backar!

/Tim
E38 750ia -95 Italiano!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.