|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW M3 årsmodell 2002 med SMG II-låda som jag är rädd har pajat nu. Tre gånger på två dagar har jag kört landsvägskörning på automat, helt plötsligt har lampan med utropstecken med "kuggar" runt omkring börjat lysa och lådan har lagt sig i friläge utan att jag rört någonting, sen efter 5-10 sekunder har den lagt i 4:an automatiskt. Lampan har dock fortsatt lysa och jag kan inte växla högre än 4:an varken manuellt eller automatiskt. Stänger jag sen av bilen och sätter på den igen så har lampan slocknat och så har den fungerat normalt, för att efter ett tag börja strula igen. Någon som vet vad felet är eller har sina aningar? Ska jag låta bilen stå tills jag vet vad som är fel? Vill ju inte bli stående någonstans och ringa bärgaren. Tänkte ringa BMW på måndag ifall ingen har något bättre tips :) | |
|
Vad betyder symbolen i instruktions boken?? Har för mig att det e nått med kopplingen åk in o felsök.. MVH |
|
|
Den symbolen visas när lådan lägger sig i säkerhetsläget. Det är därför du inte kan växla när den lägger sig i 4an. Jag tycker inte du ska köra med bilen mer innan du vet vad felet är. // M.V.H. Daniel |
|
|
Det är när lådan går in i "safe mode". Bara att stänga av bilen. Låta den vila lite. Sedan när du slår på bilen skall det vara återställt. Detta händer enbart om du kört bilen hårt. Om det händer när du kör landsväg i normalt tempo och sedan strular igen är jag rädd att det är något fel av något slag....vilket vet jag inte, men så ska det inte vara... M.V.H Dennis |
|
|
Har du haft huven öppen?? Isf kan det vara huvkontakten som glappar bara. Råkade nämligen ut för samma fel för ett par år sedan. Felsökning på BMW visade att det var huvkontakten så jag smällde bara igen huven lite ordentligt sen fungerade allt som vanligt igen! Hoppas du får ordning på det. Trevlig helg Fabio |
|
|
DennisH: SMG-lådan klarar alltså inte av att hårdköras? // M.V.H. Daniel |
|
|
Tack för svaren. ---->> Dennis Senast idag körde jag ganska hårt med den en kortare stund, 2-3 snabba accelerationer, sen var bilen avstängd i ca 15 minuter, därefter körde jag lungt ut på landsväg och efter ca 2-3 minuter kom felet. Exakt samma sak igår, då stod bilen avstängd i ca 10 minuter innan jag körde bilen på landsväg i lugnt tempo. Även en gång idag någon halvsnabb acceleration i stadskörning, sen när jag skulle parkera såg jag att lampan lös. --- ---->> Fabio Ja, huven har varit öppen, får testa att smälla igen den lite hårdare en gång. --- Får hur som helst ringa BMW på måndag och hoppas jag får komma dit samma dag, ska undvika att använda bilen fram tills jag får komma dit bortsett från att jag måste åka till jobbet (stadskörning några kilometer). Tack än en gång för alla svar och trevlig helg på er! |
|
|
Spajjjs: SMG:n är det inga som helst problem att köra hårt med. Däremot kan den om den blir överbelastad gå in i ett sk "safe mode" för att på så sätt förrhindra att något går sönder i lådan. Till skillnad från den manuella där man inte märker något förrän det är försent.. Det har inte hänt mig trots 7 st bankörningar i år. Däremot hände det en kille med en CSL när han åkte runt och gjorde dounoughts i 8 timmar. Bara att stänga av bilen och starta igen utan några som helst problem... M3_Fabio: Jag skulle nog kunna tänka mig att du kan vara problemet på spåret. Det är ju ett känt fel med magnetkontakterna. Får dom ingen kontakt trots att huven är stängd så tror bilen att huven är öppen.. M.V.H Dennis |
|
| Lampan på min bil började lysa efter att jag var på bilprovningen och besiktigade bilen tidigare i år. Det visade sig att besikningskillen inte stängt huven ordentligt. Öppnade och stängde huven, så slutade den lysa, men innan jag kom på det hade jag hunnit bli rejält orolig. Jag hade innan besiktningen kört riktigt hårt ett tag, men jag vet inte om det hade med saken att göra. | |
|
Riktigt ruttet, fick inte tid för felsökning förrän om en vecka. Öppnade hur som helst huven och slog igen den lite hårdare, får se om det hjälper. |
|
| Ni som haft fel med kontakten till huven, har ni behövt byta den pga. att den glappat eller felet inte kommit tillbaka efter att ni slagit igen huven hårt? | |
| Jag har inte haft något ytterligare fel på min efter den enda gången. | |
|
Gjorde felsökningen idag, de bytte ett relä på hydraulenheten. Relät gick på 58 kr så tack och lov var det inte direkt en dyr reperation. |
|
|
Kul!! Grattis till ett lyckat (billigt) verkstadsbesök....... M.V.H Dennis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.