AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.996

Uppgradering av Krängningshämmare, E39 Touring

Cd
26
Cdiff
525i Touring -01
Tjena

Vill styva upp min E39'a Touring från 2001 (525i, med "sport paket", vad det nu innebär?).

Lättast är väl att byta ut krängningshämmarna mot större? Några bra tips på märke, och var man köper dom?
Cd
26
Cdiff
525i Touring -01
Hur tjocka är krängningshämmarna fram/bak på min Touring med sportpaket?

Hur tjocka är M5'ans (e39)?

Några tips på var man köper bra fjäderbensstag till samma bil?
Cd
26
Cdiff
525i Touring -01
Verkar inte som om H&R har krängningshämmare till e39'an.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Cdiff: Krängningshämmarna är i följande dimensioner:

Standard: 23 mm (Fram), 13 mm (Bak)
M-chassie: 25 mm (Fram), 15 mm (Bak)
M5 original: 27 mm (Fram), 16,5 mm (Bak)

Vill man ha ännu "värre" paket så finns det av märket Eibach,

28 mm (Fram), 18 mm (Bak).

Dock är jag osäker om ovanstående Eibach paket passar din 525 touring....

Eibach finns på beastpower.com

Kolla med realoem.com och jämför refnr på dina krängningshämmare och tex. M5:ans. Kan dock vara så att det inte passar pga. att din bil har en rak6:a medans M5:an har V8.

Lycka till.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Cd
26
Cdiff
525i Touring -01
Tackar
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Fram är inte samma på rak 6 och V8 men bak kan du ta tex M5:ans. Då byter du även bussningarna och se till att då fått rätt dimension på dessa.
Att bara byta bak ska göra bra skillnad har jag hört men bäst är såklart att byta fram också men det är ett stor jobb. Bak byter du själv på en halvtimme, sitter med 4 bultar. 2 till "skrammelstagen" och 2 till bussningarna. Lika bra att byta skrammelstagen också kanske när du ändå är där, kostar bara ett par hundra.
Cd
26
Cdiff
525i Touring -01
Kanon. Några förslag på alternativ till framvagnen?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ja strunta i de :-)

Hehe jag vet inte om de är lika jevligt på rak 6 som V8 men om de är de så har du och en van mekarkompis att göra i en dag. Jag har en egengjord beskrivning på hur det går till på V8 och det bör vara ganska likt på rak 6 iaf, maila mig om du vill ha den och kolla.

Det blir skillnad, iaf med Eibach kittet. Ligger mycket stabilt i långa svepande kurvor och sånna påfarter till motorvägen tex som går ett varv typ, där kan man pressa bra. Nu har jag iofsig andra dämpare och fjädrar också men krängarna är pricken över iet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.