|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
///M ax |
Nu är jag trött på att åka runt i min 325e-36cabbe... Den e otroligt seeeeeg innan 3500rp/m... Och eftersom det är en automatlåda så blir det nästan olidligt segt.. Jag undrar om nån kan säga hur mycket mer effekt jag får när jag chippar den! För chippa den, det ska jag!!! Tack på förhand!! |
|
Kolla på www.TuningChip.se \H No Guts No Glory |
|
| eller på www.motornord.se | |
| ///M ax: Man brukar räkna med 10-15% ökning vid chiptrimning | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Kolla vårt chiptrimningsreportage, nu har jag lagt in min 328:a också. mvh Johan |
ErikNilsson |
Jag läste bland "Ris o Ros" för ett tag sedan att någon hade blivit dålig behandlad pga att bilen var chiptrimmad och att de inte kunde göra någon feldiagnos pga detta. Eftersom kunden inte hade uppgett detta när han lämnade in bilen hade de bara sagt att de inte kunde göra något. Är det verkligen sant? Någon annan som har varit med om detta? /Erik |
xody |
Jag var hos Aros auto igår och chippade min 325 93:a.....Den blev klart piggare... Det känns ju inte som en annan motor eller så...bara piggare.. |
| ErikNilsson: Jag har chippat min bil och har aldrig haft några problem när jag har lämnat den på service. | |
Orson |
Är skeptisk till att trimma sugmotorer. 10-15% max på en turbobil kanske om ens det. Då ska man ändå ha med i beräkningen att de flesta återförsäljare av chip lovar väl mycket... skulle lägga pengarna på ett större avgassystem, KN filter eller dyl, behålla luftburken för att inte dränka filtret i värme. |
|
Orson: Jag har sagt det förut och säger det gärna igen: jag är ingen expert på trimning, men jag vet i alla fall vad som hände med min bil efter att fått chippet omprogrammerat och byt till K&N filter och det vill jag i dag inte ha ogjort idag. Det kan kanske stämma att man lovar för mycke när å.f. säljer in sina trimmkit till kunderna men det blir i alla fall skillnad i körsätt/bensinförbrukning. När det kommer till större avgassystem så tycker jag själv att det är onödig kostnad att byta system för min bil innan det börjar bli gammalt och ger det verkligen så stor effekt? |
|
Orson |
Ja att du själv är nöjd är ju huvudsaken :) Ett större avgassystem är något jag själv skulle välja framför en chippning av en sugmotor. Som ett exempel på min gamla 240 (inte nyskick men rolig busbil) så bytte jag till ett hemmagjort 3" system. På den bilen blev det en stor skillnad, turbobilar gillar ju dock stora system... det är sant. Jag kan inte till 100% säga hur en sygmotorbil reagerar med ett större system dock är jag rätt säker på att bilen upplevs som vassare. Sen så bör det tilläggas att jag är anhängare av den gamla skolan... byta kam, porta topp, grenrör osv... men som sagt så är ju huvudsaken att var och en är nöjd med sin bil efter chippning, vilket du också är :) |
|
Orson: Jag håller med dig när det gäller kam, topp o.s.v. jag har själv gått igenom samma procedur med mina andra bilar jag har haft. Bl.a. så hjälpte Forssbergs till att bygga en riktigt rolig Golf GTI 16V åt mig för många år sedan. Men nu med en bil som i original har strax under 300 kusar så tyckte jag att det räckte med chipp och filter, sen har vi ju också kostnaden: det är nämligen en ganska stor kostnads skillnad mellan att ”bara” chippa motorn och att renovera hela motorn. Och skulle jag byta kam o.s.v. så blir jag nog tvungen att byta program för växellådan och motorn också för att få en bra ballans. Jag har dock börjat funderar på att konvertera motorn till en kompressor matad V8, men har inte fått något klart besked om jag får bilen godkänd då, så vi får se vad det blir i framtiden... |
|
Orson |
Intressanta planer du sitter inne med :) Har aldrig satt mig in i kompressormatade motorer utan varit helt insnurrad på turbo. Kan du beskriva hur man går tillväga och vem som säljer dessa "kit"? |
|
Orson: Jag har två olika "leverantörer" till detta och ska återkomma till dig med mer information så snart semester är slut och jag får tag på rätt folk. Den information jag har fått än så länge är att ett av sattserna ska ge runt 415 HK i min motor. Då är jag åter igen inne på jämnförelsen mellan en M5 och min 540 då jag personligen tycker att (under förutsättning att kompressor idéerna fungerar) en 540ia Touring är bättre för mig och min familj, hela familjen får plats med badbollar och allt och jag får gasa lite...J Jag hör av mig... |
|
warchild |
Ska du trimma dina chips?? Bara undrade Snyggaste bilarna i stan |
|
Hejsan Snabel a, går det verkligen att få en turbo/kompressorkonvertering godkänd i av bilprovningen? Inte ens om bilen är modifierad vid import ska det gå vad jag förstått det som om det inte är en alpina typ. Vore toppen med 300 hk i min 528 turbokonverterad annars..undrar om växellådan håller för det...:-) Simon |
|
| simon_en: Så lång som jag har kommit i mitt "kompressor äventyr" så vet jag bara att det INTE går att få en konverterad motor godkänd utan att typa den helt och hållet, och det tycker jag inte att det är värt. Nej, min lösning än så länge är att montera hela satsen och sedan vid besiktning montera loss själva kompressorn (ca 1-2 timmars arbete) för att sedan monter tillbaks det. När det gäller slitdelarna så håller jag på att undersöka det just nu men det jag vet hittills är att de flesta konverterare är nöjda.... | |
|
Ok sabel a, surt. Det hade varit praktiskt om man hade kunnat få turbo/kompressorsatser godkända såsom i Tyskland med TUV. Har fattat det så att det finns TUVgodkända trimminngssatser som är tillåtna att applicera. Simon |
|
|
Vad säger försäkringsbolaget när man smäller sin otypade, 415-hästars 540?? |
|
|
Richard: Om det var en fråga till mig? så blir svaret att jag inte bryr mig om försäkringsbolaget i detta fall. Kör jag så illa att jag krockar så får jag i så fall stå för det själv om det blir tjafs. Kompressor satsen kostar ca 60.000:- så jag använder mig av mina "lek-pengar" för att finansiera denna leksak. Jag kan hålla med om att det säkert låter urkorkat, men så är det för mig i alla fall... Jag är med andra ord inte så orolig för försäkringsbolaget utan mer för att bilen eventuellt ska slitas ner så mycket att det blir bökigt att hela tiden hålla på att serva den. Men som sagt var: jag har hört från några kompressor konverterare att det har gått alldeles utmärkt. |
|
|
Ett litet länktips ang kompressor: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.