|
|
|
|---|---|
|
Jag tror att något håller på att ge upp gällande framvagnen på min bil. Undrar om någon här kan precisera mer exakt vad jag behöver byta. Symptom: Kryper på grusväg ca 20 km/h, när däcket åker ner i ett potthål så kränger ratten till. Detta sker mest när endast ett däck blir belastat, tex ett farthinder orsakar ej någon krängning i ratten. Som sagt ratten svänger till när ena hjulet kommer i en grop, det är inte bara en lite skakning utan man ser verkligen hur ratten rör sig. Vänster eller höger spelar ingen roll, dock tyckte jag idag att det blev lite större symptom när höger hjul åkte ner i en gropp. Nyligen bytt länkarmar (h+v) Skivor fram + belägg *2 pga skakningar. hjulinställning efter länkarmsbytet. (alla 4 hjulen) | |
| Fel offset/inpressning/ET på fälgarna kanske? | |
| Har kört 4 olika bmw (E46 m3, 318. 320 och min nuvarande) och alla har varit loika dana men har aldrig känts som ett proble. Dessa bilar är väldigt känsliga i styrningen tror jag (personligen så gillar jag det) Så förstår inte riktigt vad du känner att det är för problem? | |
| Nej! jag är inte dyssläktiker... | |
| Tycker det låter ganska normalt att du får ryckningar i ratten om du åker ner i ett hål, det för ju däcket att ändra lite riktning och i samband med detta rör sej även ratten. | |
|
Jag tycker att detta fenomen har blivit mer framträdande iochmed att jag bytt från odubbade vinterdäck till sommardäck. I samma veva byttes även skivor och länkarmar, hade inte tänkt på denna skakighet innan detta. Adelson. kan ET på fälgen ha något med detta att göra? köpte nämligen en uppsättning bmw orignalfälgar begagnat av en kille. dessa har jag inte provat innan jag satte på dem (med vintersulorna ) |
|
|
Ja ET påverkar detta. Nu har ju BMW valt att ha ganska mycket feedback i styrningen på E46, så fenomenet du pratar om kan kännas även med rätt ET, men fel ET förlänger hävarmen så att säga. Normalt så ligger styrspindellinjens skärning med marken i däckets centrumlinje. Ändrar man fälgens ET så ändrar man också på det. Föreställ dig att du sätter på en 1 meters spacer. Då är det lätt att förstå att det svänger om du kör på något med det hjulet. Även 1 cm ger kännbar effekt. |
|
| intressant. får nog kolla upp detta. ska jämföra med mina vinterfälgar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.