|
|
|
|---|---|
|
e46 320i -01 Min elhiss på förardörren krånglar, Den går ner bra hela vägen men när den ska upp är det som att den fastnar och är jätte trög så man får hjälpa till att få upp rutan ibland, någon som vet vad de kan vara, de knakar lite oxå.. Tacksam för svar. Mvh Patrik | |
|
Har du löst det än? Kanske har jag en lösning, fick samma typ av fel i veckan, gick att reparera utan att behöva byta fönsterhiss |
|
| stlmusen: Du får gärna dela med dig hur du gjorde. | |
|
Hej, Nej har inte löst det än.. har haft loss dörrsidan men inte hittat något.. |
|
|
Demontera dörrpanel, lossa på fuktskyddet, hissa ner sidorutan tills du ser de två skruvarana som håller sidorutan på plats i hisskenorna ungefär nersänkt till 3/4. Du behöver ej ta av skruvarna helt man får upp rutan ändån. Demontera dörrairbag, vidrör ej kontaktstiftens ytor på airbag. I detta läget kunde jag se vad som var sönder. Glidskorna som sitter på skenorna drivs av en vajer, den glidskon som sitter bakåt där hade en liten låstapp som spärrar vajern och håller den lilla "hylsan" på plats i glidskon gått sönder. Om du nu har konstaterat detta får du plocka av fönsterhissen, lossa sidokrockbalken i dörren, förenklar betydligt. Borra ett litet hål i glidskon på andra sidan jämfört mot hålet som finns där redan. Plåtskruvar samt plåtmuttrar som du sätter fast på vajern och spänner fast vajern med skruvarna genom det hål du har borrat och det befintliga som finns där. Ta bort ev. överskott av skruv samt gängsäkra med loctite el. liknande. Återkom gärna efter rep. Eller fråga om du är osäker. |
|
|
Även min vajer hade en gång för tre år sedan hoppat ur glidskon och jag använde en mer brutal lösning på problemet:-) Lite hastigt tänkt så tyckte jag att ett litet svetsjobb borde kunna fixa fast den kvickt...hämtade svetsen och brände på, reagerade på att det rök som satan och när röken lagt sig kunde jag konstatera att gliskon inte var av metall som jag först trott. Men den av svetsen precis lagom doserade värmen hade fått vajern att smälta fast riktigt ordentligt i glidskon igen så den satt precis som den skulle. Inte riktigt rätt tänkt blev rätt ändå...och det håller hur bra som helst nu drygt tre år senare! Skulle nog köra stlmusens reptips även om man behöver plocka isär lite mer vilket man slapp med min metod:-) / Micke "I love the smell of diesel in the morning" |
|
| Hej någon som har en bild. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.