|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har monterat alu svänghjul och ny koppling, kontentan av det är mer vibrationer och urtrampningslager som låter är det normalt? | |
|
hur pass balanserat är svänghjulet undrar då jag så där bara, eller kan de ha någon betydels att de du nu byt till är ett enkelmasse svänghjul, och orginalets dubelmassesvänghjul tar just bort vibrationer? Bara en tanke där |
|
| Har ju väsentligt mindre vikt nu plus att den dämpande dubbelmassesvänghjulet har en stor inverkan på vibrationer så det beror nog på det. | |
pg_ice |
är lättade svänghjul så smart egentligen? du borde ju få mer vibrationer på vevaxeln med mer slitningar på lagrena. |
|
Vibrationerna uppkommer bara vid 2000rpm! Man får en rappare och trevligare motorkaraktär med ett svänghjul på 5,5kg! |
|
pg_ice |
så det vart märkbar skillnad? jag ska byta koppling nästa torsdag funderar lite på om man skulle slå till på ett nytt svänghjul också vart köpte du ditt? |
pg_ice |
3.5 Hartge: har läst på lite nu och visst fan måste man skaffa ett lättat svänghjul! läste lite kommentarer från uucmotorwerks på dom som har satt dit lättade svänghjul på sina M3or. alla är lyriska över hur snabb bilen vart i Accelerationen. 35 hp extra på 1ans växel och 14hp på 2an med dalande effekt är ju fan grymt! :) det är ju axet man vill åt,trodde inte det skulle skilja så mycket som det gör. nu är bara frågan vilket man ska köpa? har ej tid att beställa från uucmotorwerks så det blir att man köper det här i sverige. rekomendationer? gärna svänghjul utan vibrationer då :) svänghjulet måste passa original lamellerna och org tryckplattan då det redan är beställt. |
pg_ice |
Fidanza alu Svänghjul blir det efter lite forskning. är det det du kör med 3,5 Hartge? |
|
Hur bifogar man bild? |
|
pg_ice |
går ej du måste ladda upp den nån annanstans och klistra in länken |
|
Nu får ju inte motorn mer effekt i sig med lättat svänghjul, om nu någon trodde det? Men, däremot så frigör man ju mer av den effekten motorn faktiskt presterar, till att driva hjulen istället för att gå åt till att orka accelerera ett tyngre svänghjul. Och ju kraftigare acceleration av svänghjulet, ju mer effekt stjäls från motorn för det. Just därför får man mest "återvunnen" effekt på de lägre växlarna som ettan och tvåan, därför att varvtals ändringarna per tid är högst på dessa lägre växlar. På femman/sexan är vinsten av ett lättat svänghjul nästan noll. En annan sak som kan vara en fördel eller nackdel, beroende på hur man vill ha det, är att det inte blir lika lätt att få bakvagnssläpp vid hårda nerväxlingar inför en kurva. Därför att det inte finns lika mycket motstånd i det lättare svänghjulet. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Jag kör med RUFF racing svänghjul, |
|
pg_ice |
vart köpte du det? buttericks ;)? skämtar bara |
|
Powerbörsen |
|
|
När "jag" balanserade min motor så balanserades delarna var för sig först och därefter hopskruvade som en enhet, alltså vibrationsdämp, vev, svänghjul, koppling... Kanske är gjort så original med även om det känns tveksamt. Kunde i så fall vara anledningen till vibrationerna... 3,5 Hartge!? Är det en trimmad 3,2 M3 motor? Lust att berätta om den?? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Det är en trimmad 3,2 information om motorn och bilen är på tyska. Ska få hjälp av en kompis att översätta så berättar jag mer sedan. Köpte bilen i somras av en som hadde börjat små "styla" den. Håller på att fixa till den till orginal Hartge igen. Har bromspapper på 350 hk och 410 nm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.