AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.355

Sökes Sprängskiss från ETK/TIS på diff/bakvagn M3 E46

Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Rubriken är rätt klar och tydlig. Är det någon som har ETK eller TIS och kan fixa fram en sprängskiss åt mig på dessa delar.

Och för ni som kommer länka sprängskissarna från realoem så hjälper dom mig inte, då jag skulle vilja ha en tydlig bild på innehållet i diffen och vad spelen ska vara samt momentdragningarna.

Har också letat på diverse usa forum men utan någon framgång så man får väl hoppas någon sitter med ETK/TIS hemma i stugan :)
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
ETK och realoem ger samma bilder dessvärre.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Du blir inte något hjälpt av TIS:en heller för till M3E46 står det bara hur man byter packboxar och heller inga moment eller spel som är intressanta.

__
//Niklas
Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Undra om det kan stå någonting om det i bentleys verkstadshandbok...

Problemet i sig är att bilen slår lite i bakvagnen när man gasar eller släpper upp gasen. Alltså när vridmomentet ansätts och försvinner.
Samt hoppar/studsar hjulen när den drar lös rakt fram.

Och jag har haft upp bilen och kollat alla bussningar och fjäderbenslagrerna men allting är i toppskick..
Men när jag ruckade på ett bakhjul fram och tillbaka så hör man ett metalliskt ljud/klonk just vid ingående axel i diff klumpen. Notera att spelet som finns där är otroligt litet och nästintill ingenting. Därför är jag ypperst tveksam om det verkligen är det här... !
Och jag vet att man kan ansätta den där axeln lite hårdare. Men vilket spel är det som minskas när jag gör det.. Blir det pinjongen emot krondrevet eller är det någonting innan pinjongen som det blir mindre spel på..
Samt vet jag inte hur mycket man ska våga ansätta den...

Verkar bli en trevlig vinter det här! :)

1x Riva ner bakvagnen och fixa "klunket"
2x Inspektion2 (justera ventilspel)
3x Byta tändspolar och tändstift
4x Bygga ny slutburk

Plus en massa mer för det dimper in paket från staterna titt som tätt.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Det blir lite galet om du drar åt muttern på den ingående medbringaren för det enda du ändrar då är lagerförspänningen på pinjongen.

Om kuggflankspelet är för stort kan du få ett klonk ljud, det ska vara mellan 0,08-0,14mm och ändras genom att byta shimsen under sidolocken för att flytta kronhjulet och diffinsatsen i sidled.

M3E46 brukar ha ett klonkande ljud i diffen som beror på vad jag har förstått på att fel olja är använd.

__
//Niklas
Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Man får ett "gnagande" ljud när man använder "fel" olja i diffen.

Om jag nu förstått det rätt kan det vara så att pinjongen sitter för långt ifrån krondrevet i sidled, det du menar med kuggflankspel? Och på så sätt kan man shimsa in hela diffinsatsen och på så vis flyttar sig krondrevet närmare pinjongen?

Diffar är ju inte direkt nånting man har skruvat i så det här blir ju en helt ny erfarenhet för mig. Du har inte nå tips om vars jag kan få tag på en sprängskiss eller någonting utav info innan man börjar skruva isär skiten.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Rekomenderar inte att du försöker att justera in rätt kuggflankspel själv då du måste ha kunskap inom onrådet och rätt verktyg.Om du bara minska kugflnkspelet så flyttar du även anläggningsytan mellan kronhjul och pinjong.Detta är helt avgörande att det blir rätt annars får du ett vinande ljud från diffen eller att den kommer att slitas ut fort.Det du kan göra är att du kollar upp spelet om det verkligen är onormalt stort om det är det så lämna bakaxeln till en expert.Det finns flera firmor som bara håler på med bak axlar.
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Har inte sett någon bra sprängskiss. Men här är en PDF hur man byter drevsats i en M3E36 klump och det bör vara samma förfarande till E46 Länk

Sen kan man även få ett klonkande ljud om diffdreven och korset är slitna.

__
//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.