|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 530 e34, om man kopplar ur LMM finns det då något "grund" program som går in då och ser till att den går jämnt ändå? Och passar en LMM E39(528) till E-34:an? Kanske skiljer det sig mellan 6:an och 8:ans motor. Tacksam för svar | |
![]() 13.410 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, detta brukar man ibland tillämpa vid felsökning (går bilen som en påse nötter men blir avsevärt bättre med LMM bortkopplad kan man starkt misstänka en trasig LMM alternativt glappkontakt som är väldigt vanligt). Inte för att jag vet hur Motronic systemen är programmerade men det är inte så svårt att räkna ut vad Bosch lagt in. De har ju helt klart utgått ifrån att kontakten med LMM kan brytas helt och lagt in rutiner för att hantera detta i programmet. Jag gissar på att om inga signaler kommer från LMM (eller att de är osannolika som tex endast max/min värde) så kommer motorstyrningen att ignorera dessa värden och endast förlita sig på varvtal, motortemperatur och gasspjällsvinkel med en återkopplande reglering via lambdasensorn för att styra mängden bränsle. Kanske fetar de till bränslemängden lite extra "för säkerhets skull" men nu spekulerar jag bara. |
|
ok tack så mycket för hjälpen slangen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.