|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Skulle vara duktig i dag och rengöra kontaktdonen till boxarna med elektronikrengörning. Stoppar tillbaks boxarna..ansluter donen, startar bilen, gasar...inget händer??? Får ingen reaktion alls på gasen..vad händer? Den går alltså på tomgång, men ingen reaktion på gaspådrag. Mvh Skalman | |
|
Kanske testa norsk reset? Lossa batterikabeln några minuter och sätt tillbaka igen? /Mats J |
|
|
Börja med det Mats J föreslår, enkelt och gratis. Men jag hoppas verkligen att du inte råkat ut för det som jag gjorde soom var ett helvete att hitta i mitt fall men i ditt fal finns det ju i alla fall en koppling mellan det du gjort och resultatet. Jag lät ju min bil stå ett tag med diverse elfel som följd, nu i efterhand har alla visat sig häröra från plastlådan där motorns styrboxar sitter. Jag hade en rätt lång tråd om mina vederbördor angående detta i en tråd här, började ju med att bilen inte startade men om du vill slippa läsa allt så kolla en bit in i tråden, tror jag länkar direkt till den sidan i tråden nu: Länk Det som hände där var att jag var och rotade i kablaget runt EML-boxen i felsökningssyfte på helt andra saker, men kontentan vart att EML-boxen sa upp sej. Jag hade inga felkoder i DME-systemet men det hör tydligen inte ihop vad det gäller felkoder. Jag fick däremot meddelandet: " engine fail safe" Bilen gick klockrent på tomgång men svarade inte på gasen. Precis som du beskriver. Jag skaffade en ny EML-box, men eftersom jag inte riktigt rett ut då vart fukten komm ifrån så körde jag ett tag utan locket över boxarna för att se hur det utvcklade sej. -Det var det dummaste beslut jag någonsin tagit skulle det visa sej... Allt vatten som hamnar på motorhuvens luftintags leds in i en kanal som av ngn idiotisk anledning leds via en gummitutt på det lock jag tagit bort och sedan ut. I mitt fall så gick det ju rakt in i boxarna igen. Jag kan intyga att BOSCH-styrdonen fungerar under vatten! Det gör inte Siemens EML-box, jag lyckades fylla halva lådan med boxar med vatten innan bilen gav upp igen. Köpte en till box och bytte samtliga relän som sitter där nere under boxarna. Mitt ursprungliga problem visade sej vara att vindrutan som är utbytt inte var tät samt att locket över boxarna satt fel, samt att dräneringen i lådan var tät. Flera orsaker ledde till dessa haverier alltså. Men som det ser ut nu så kommer jag att kunna få mina två trasiga boxar hopsatt til en fungerande och då har jag ju en över. Men jag hoppas ju att du har ett enklare fel än så. Kolla att alla stift sitter som dom ska i plastkontakten samt att du inte skadat något annat i kablageväg. Med carsoft eller dylikt kommer du nog inte att hitta några fel, min bil hade inga felkoder när den gick som din. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
OT. Tragiskt att det inte finns någon redigeringsfunktion på detta forum, känns som att det ligger 10 år efter utvecklingen, inte värdigt för ett "märkeforum". Pinsamt och undermåligt, Sökfunktionen är ju av samma kaliber och det gör att jag med andra inte lägger den tid på forumet som säkert många skulle vinna på. Hör ju inte hit riktigt, man när man inte ens kan göra en "föhandsgranska" på sina inlägg så känns det som att vi är tillbaka på 90-talet... *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Rör sig inte spjällen ingenting? kolla om det finns någon säkring eller relä som har bränts sönder till matningen till boxen. mins spjäll rörsig iallafall några millimeter. Din box verkar ju vara helt död. |
|
|
elektronik spray brukar vara säkert att använda, dom brukar inte leda ström, vilken spray använde du? det måste ha blivit kortslutning i kontakten eller i databoxen. jag skulle öppna databoxen och titta om du hittar något som har bränts där. Man kan ju snabbt konstatera, rör inget som fungerar. |
|
|
Hejsan.. Norsk reset har testats utan framgång, misstänker att "gaspotten" ( 17453972) sagt upp sig. Är det någon som har en potentiometer liggande så är jag intresserad. Galant.... är ev intresserad av din överblivna EML , vad är det för nummer på den? Mvh Skalman |
|
|
Hej igen! Galant turbo, jag ser att du bor i Sundsvall precis som jag :) skulle man kunna låna en EML box av dig för en snabbtest? så kan man eventuellt utesluta den ur felsökandet. Mvh Skalman |
|
|
Min förra blå 750-95 XHM hade samma fel vid köpet och var felsökt av BMW då styrdon EML konstaterade vara sönder och byttes, då funderade bilen i en vecka men sedan dog den helt. En kabelmatta var skadad och denna byttes och efter de fungerade den under hela mitt ägande, så troligtvis inget fel på boxen. Jag har den gamla boxen kvar men garanterar inte funktionen men troligen är den ok, skalman säg till om du har behov av den så skickar jag upp den kostnadsfritt till dig, de är ju ändå jag som sålt bilen till dig =) BMW CS #5139 |
|
|
Hej J.L Det vore kanon!... har mailat dig min adress om du inte har den kvar. Mvh Skalman |
|
|
Hej igen.. Öppnade EML boxen och hittade spår efter fukt på plastskyddet mellan kretskort och täckplåt. På själva kortet fanns en lätt ärgning runt 3 lödningar/komponentben, vet ej om det kan vara orsaken till felet?...vi får se. Jagar nu en ersättnings-box att testa med. Mvh Skalman |
|
|
:-) Har nu nytt EML-box och bilen går kanon! Engine-failsafe lyser inte heller längre, samt att växelådan har börjat beteé sig normalt vid kickdown igen. Många flugor på smällen vart det! Tack för boxen J.L Mvh Skalman |
|
|
Riktigt roligt att höra =) BMW CS #5139 |
|
|
En sak är säker: om fler säljare var som J.L så skulle världen vara en bättre plats! =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.