|
|
|
|---|---|
|
Hej igen. Jag har försökt räkna lite på förhållandet mellan ET och fälgbredd och kommit fram till följande: Efter vad jag kan komma fram till på div fälghandlares hemsidor så kan man på E39 montera 10" breda fälgar med ET18. 10" = 254mm / 2 = 127mm + 18mm (ET) = 145mm. DVS att en 10" fälg med ET18 "sticker in" 145 mm i hjulhuset från bultskivan räknat. 254mm - 145mm = 109mm som den bygger från bultskivan och utåt. Mina fälgar är 8" med ET 35: 8" = 203.2mm / 2 = 101.6mm + 35 (ET) = 136.6mm. DVS att den "sticker in" 136.6 mm som ju är mindre än 10" fälgen. Alltså borde de få plats utan spacers. 203.2 - 136.6 = 66.6mm som de bygger utåt. En 8" fälg med ET20 som det ska vara blir ju då 15 mm förskjuten utåt och "sticker då in" 121.6mm och ut 81.6mm. Kontentan är alltså att mina fälgar "sticker in" 145 - 136.6 = 8.4mm mindre än ett par 10" med ET18, så de borde ju få plats utan spacer. Det enda är ju isåfall det rent kosmetiska i att fälgarna kommer att sitta 15mm längre in i hjulhuset, så att det ser ut som att hjulen sitter längre in under bilen än vad som är tänkt. Fundera på den ekvationen och ge mig en reaktion... /Anders Växjö | |
|
Du får räkna med att fälgen är bredare än 10", 10" är till fälgbanan mot däcket, sitter innanför fälgkanten. Det är där man räknar diameter och bredd. Annars är de väl rätt räknat. |
|
| 10" ska få plats i en E39, oftast så är fälgen dimensionerad för att passa bilen. Tillverkas den i 120/5 så är de oftast rätt ET. I värsta fall kan man ju smälla på en spacer på några millimetrar, förutsatt att de är utåt fälgen ska. | |
| Jo, det är sant, men fälgkanten och det lilla som däcket bygger i sidled är ju ungefär samma oavsett om fälgen är 8" eller 10", så om en 10"fälg får plats borde ju en 8"fälg som bygger 8.4mm mindre också få plats. Förhållandet borde ju vara detsamma. Eller? | |
|
Hej igen Japmax. Jag tror du missförstått min undran. Jag har inga 10" breda fälgar. Jag har ett par 17 x 8J fälgar med ET35, alltså 8" breda, men med fel ET. På E39 skall det vara ET20. Min undran är alltså om jag kan ha dessa fälgar UTAN spacer och mitt något omständiga sätt att komma fram till att jag kan det är att räkna ut hur mycket plats ett par 10"fälgar med ET18 tar. Om mina 8" fälgar med ET35 tar MINDRE plats borde jag ju kunna ha dom utan spacer och utan risk att det tar i någonstans. Jag vill bara ha bekräftat att jag räknat rätt. |
|
|
Ja, de får plats. Men du minskar spårvidden med 30mm och det är inte bra alls. Hur reagerar hjullagren på det? Sätter du dit spacers så hamnar centrumet längre ut än normalt och hur reagerar hjullagren på det? Jag skulle inte använda fälgar med fel inpressning eftersom det finns en anledning till att de inte passar på just den bilen. Annars är det rätt räknat. Om man räknar fälgbana eller fälgkant spelar ingen roll eftersom det måste finnas kant på 10"-fälgarna också, alltså försumbart vid uträkning. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Hej Esadh. Tack för ett bra svar. Jag har även vänt mig till en fälghandlare, som enligt deras hemsida är något av en fälgexpert och fått ett mycket märkligt svar som mynnade ut i att fälgen INTE passade och att den skulle ta i både fjäderben och !bromsskiva!. Jag förstår, och tar till mig, din synpunkt att det säkerligen finns en anledning till att de inte skall sitta på den bilen, men jag skulle uppskatta om du kunde förklara på vilket sätt en 30mm förändring i spårvidden skulle påverka hjullagren. Menar du att skillnaden i (fälgens) tyngdpunktsläge gentemot orginalfälgens tyngdpunkt skulle medföra en snedbelastning av hjullagren eller vad? /Anders Växjö |
|
|
Jaha, efter all information jag fått om fälgar och ET-mått och spårvidd och allt, så har jag nu beslutat att sälja fälgarna. Jag önskar jag känt till allt detta innan jag köpte dem, men man lär så länge man lever. Tack för hjälpen! /Anders Växjö |
|
|
Jag tror att du menar rätt men uttrycker dig lite .. underligt. Jag är dock inte säker på att jag själv klarar att uttrycka mig på ett klart sätt men jag kan göra ett försök. Det är ganska enkelt men vänta tills jag har förklarat. ;-) En spårviddsförändring på 30 mm ger att bilens tyngdpunkt i fälgen hamnar 15mm längre in mot bilens centrumlinje (på varje sida) vilket resulterar i att det blir en 15mm längre hävarm än beräknat. Det är alltså lika illa att bredda mer utåt. Jag tror toleransen på 5-seriens fälgar är 15-25 i inpressning vilket ger en hel centimeter för lång hävarm om inpressningen är 35. Det är alltså inpressningen som är hävarmslängden. Hoppas det klarnade, om än lite. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
jag har 11" med et 20, passar perfekt |
|
|
Hej imix. Men vilken bil har du de på? Vilken E-modell? |
|
|
styrmax: som esadh beskriver så vill man inte förändra spårvidden så pass mycket. Dessutom lär det se konstigt ut på bilen, 15mm längre in låter inte så mycket men det lär vara tillräckligt för att märkas. Den enda lösningen är att köra med spacers på ca. 15mm men det är inte optimalt och E39 är väldigt känslig för vilka fälgar man använder och vibrationer uppkommer väldigt lätt. En annan sak är ju navdiametern där E39 skiljer sig från övriga BMW-modeller och tar du fälgar från t ex E46 så passar dom inte. Vissa fälgar har dock ett större navhål som passar E39 och när man ska ha dom på andra modeller så får man använda en centrumring. ___ //Ulf |
|
|
styrmax: En snabb titt i hans bilägarspalt får mig att tro att det är en e39. ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Hej Pro. Du var lite snabbare än jag. :-) Och i enlighet med ditt andra inlägg så har jag också nu beslutat mig för att sälja dom. De ligger ute på annons både här i Powerbörsen och på Blocket. Några spekulanter? Dom är j-drigt fina, så det svider lite att behöva sälja dom. Jag jagade länge för att hitta fälgar utan skrap och annat elakt. Men man lär så länge man lever... ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.