|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Idag fick jag ett minst sagt skumt brev. Alltså ett brev med vanliga posten, i pappersform. Det du ser på bilden är innehållet i kuvertet, jag har bara scannat in det. På kuvertet satt en klisterlapp med mitt fullständiga namn och adress samt en liten notering. Alltså adresserat och frankerat! Adresskälla: Vägverket Trafikregistret Örebro. Länk Min undran är, får man verkligen göra så här? Är det fler som fått liknande förslag? ///Micke Min cabrio Länk | |
| BMW, Audi, Volvo osv köper också uppgifter från Vägverket och skickar erbjudande, ofta till personer som just köpt en nyare begagnad bil. | |
|
Haha.. Ok.. Men nu hadlar det om min Corolla från -90 med över 23000 mil som jag dessutom ägt i två år och är tredje ägaren på. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Vägverket säljer uppgifter just om vilka som köpt och sålt bilar så dessvärre är det tillåtet. Däremot fick jag verkligen kalla kårar av brevet och skulle aldrig ha med den firman att göra. //Lövet |
|
|
Fick samma förslag för ett år sedan när jag hade en Audi A4 som var med på listan av bilar som dom i första hand var intresserade av. Skumt är det i vilket fall... |
|
|
Laddade upp en lite större bild så det är enklare att läsa. Länk ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Micke: de gör god affär på att sälja den bil vi i Sverige ratar och kallar uttjänt. Bilen hamnar i Afrika och går många, många mil till. | |
|
Men vem i Afrika har råd att köpa en bil med svenska värderingar? Menar inte att min bil är dyr men tex 1000€ känns som mycket pengar för någon där nere. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| En bilpool kanske :) | |
|
Den kommer att gå som taxi . I sydamerika och Afrika plockar dom lätt ut 20000 mil till på en vad vi i sverige tycker är en uttjänt bil. Dom har ju ingen bilprovning. |
|
| Jag hade aldrig gjort affär med den firman enbart pga namnet. Kanske fördomsfullt, men så funkar jag. Då skrotar jag hellre bilen. | |
|
Milen hit och dit är väl ointressant. Se det så här.. Utskick av "annons" måste kosta 10:- + jobbet vägverket lagt ner. En vild gissning är att varje utskick kostar runt 100 spänn. Sedan så ska bilen köpas, låt säg att jag skulle få 10000:- för min, den ska hämtas och skickas till Arika.. Vågar inte ens tänka på vad det kan kosta. HUR kan det då vara lönande? dem måste ju få 20000:- för min bil i slutänden. Ska tillägga att detta går fetbort i min värld. Det finns inte ens på kartan att jag skulle göra en liknande affär. Går inte heller i säljartankar trots nyss hemkommen från bilprovningen. :-( ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
ojojoj Vilka okunninga människr det finns, en Corolla-90 för 10papp?! Här i Sverige, då får man jobba hårt... vanligare pris brukar vara knappt hälften. I Afrika finns det många rika människor, precis som i alla utvecklingsländer, en idé jag haft sedan Teknikens Värld reportaget från 1991, när ett par körde ner en rutten Peugeot 504 och sålde den söder om Sahara, dom hade fått 10tkr för den om dom inte försökt få upp priset högre, nu fick dom 9tkr, värde i Sverige var nån eller ett par tusenlappar. Jag såg för knappt 10år sedan ett gäng Nissan och Toyota minibussar som stod i frihamnen för vidare befodran Addis Abeba och under åren har jag sett MASSOR av biltransporter både i Sverige och Tyskland på väg mot Afrika med bilar, Japanska pickuper, minibussar och sedaner som Toyota Camry etc. Detta är verkligheten, äldre Toyota Hiace har princip enbart gått på export till Afrika, hur ofta ser ni en upp till 1995års Toyota Hiace? Svaret är, det finns bara ett litet fåtal kvar, resten är uppköpta. För min del ser jag hellre att bilen överlever någonanstans än skrotas i Sverige, vad inskränkta många är :O Och rädda... Stephan |
|
|
Många av de bilar som vi i Sverige ratar eller skickar till skroten hamnar i forna öststaterna. Inte Baltikum väl att märka för där här dom samma möjligheter och krav som vi har. Förra sommaren var vi i Bulgarien på semester och då säg man ett antal gamla svenska bilar som rullade runt. Även andra "lik" från övriga Europa. Det finns ett sug efter nyare bilar i dessa ekonomier men i många fall finns det inte möjlighet att köpa nya bilar eller bra begagnade. Men att köpa en bil som i Sverige kostar nån tusenlapp eller så för 10-15 i den lokala valutan det går. Affären går hem även transport och annat inräknat.... Niklas Fransosen |
|
|
Stephan: Tror inte du förstod vad jag menade. Det måste ju kosta flera tusen per bil att få ner den till Afrika och om där nu finns kapitalstarka individer så köper dem väl knappast en bil i denna prisklassen. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Polarn sålde sin Corolla DX (bakhjulsdriven) för 5000:- till en Afrikan som skulle exportera den och sälja i delar. Han sa att han kunde få ut ca 45K för den om han sålde den i delar i Afrika så han hade inga som helst problem att betala 5K för den. Bör tilläggas att bilen var obesiktad och avställd, fanns inga bromsar förutom handsbromsen och extremt rostig verkligen överallt, ja det mesta var slut på bilen. Var ganska förvånad när han kommer och ska hämta den och inte har någon biltransport... - nänä, inga problem, bara Jag kommer på båten så är det lugnt sen... Men var gick båten i från liksom :) Helsinborg?!? Bör tilläggas att bilen såldes i Jönköping. __ /Chrille |
|
|
Alltså, det är ju inte ens eget problem om dom har svårt eller lätt att sälja den. Kommer det någon och ger mig kontanter i handen så är det en prima firma helt enkelt! Men en varning apropå detta. Jag hjälpte min morfar att sälja hans gamla bil. Den skulle dom exportera till Kazakstan. Jag fick pengar i handen så resten brydde jag mig inte särskilt mycket om. Dom var noga med att skriva kvitton och att kontrollera regbeviset eftersom dom annars skulle få problem att få ombord en på båten. Vad jag inte visste är att man har massa skyldigheter om man säljer en bil till export. För att kunna avregistrera den måste man skicka in följande till vägvärket. Regskyltar, registreringsbevis och någon form av fraktsedel från båten. Det innebär att man måste åka med dom till båten och se till så man får behålla allt. Det innebär också att dom inte kommer få ta iland bilen när dom kommer i land. Jag förutsatte väl att tullen gör någon notering när man kommer med registreringsbeviset och har kryssat i export. (Assumption is the mother of all fuck ups..) Notera dock att om bilen registreras i ett EU-land så avregistreras en automatiskt i Sverige. Resultatet är att min morfar får betala 35kr i registerhållningsavgift varje år eftersom vi inte kan avregistrera den. Men man kan ju trösta sig med att han är ju 80 bast så det är inte så många år kvar att betala |
|
|
Bilar är mycket dyra i Afrika. En ny Toyota RAV4 kostar ca 600 tusen i Eritrea tex. En Toyota Corolla värd 25-30 tusen här är värd tre ggr så mycket därnere. Begagnade Toyota är riktig hårdvaluta en sån värderas högre än Volvo och Mercedes. Frakten kostar runt tiotusen så det finns pengar att tjäna på att köpa och skeppa bilar dit. |
|
|
Mannen här har ju idén klar för sig Länk ( sen ligger våxtorp som Micke O fick brev ifrån ca 25 km ifrån detta stället..... Att det är skumt är inte mera underligt än att man som CR-V ägare får massor med reklam för att testa andra 4WD bilar ( dock ett annat prisläge iof) men köpa adresser för DR utskick är vanligt i många branshcer men några 100:-/utskick är det inte tal om utan kanske 10-20:-/ utskickat blad inkl adress köpet och porto Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Det var någon månad sedan först satte upp en "Ingen reklam tack"-skylt på brevlådan för att spara lite träd, naturens egen katalysator. Sedan dyker det upp precis som du har fått Micke, fastän från Mr Cap. Samma adresskälla. Jag skrev då ett vykort till adresskällan och bad dem ordna så att ingen mer kan köpa min adress ur registret. Det finns noterat i min blogg hur man gör. Vad få förstår är att verkstadsindustrin har betalat +60% av alla kostnader indirekt genom en stor sysselsättning som samhället har allt sedan andra världskriget. Därför har vi det så bra som vi har det idag. Sedan dök det upp kvartalsekonomer som fick för sig att sända maskiner österut. Många maskiner och väldigt många arbeten med det. En maskin, ett halvt dussin gubbar eller vad säger du micke?:) Ju färre som producerar en fysisk vara som vidareförädlas och säljs vidare till konsument, desto mera skräp kommer det i pappersform hem i brevlådan... Jag ställer inte upp på att exportera det som är förvisso äldre bilar men däremot prima kvalitetsstål. Dagens stålsorter är av sekunda kvalitet. Samt hur miljövänligt är det att sända en bil som sänder ut en massa föroreningar till en världsdel med ännu färre träd än norra europa? Det är väl bättre att öppna en bilfabrik där nu det är menat. Lokal tillverkning av lokala leverantörer är också en minskning av det totala antalet transporter. Mvh Asken |
|
|
Off topic: Prova gärna med en permanent skylt: "Ingen reklam idag, prova gärna i morgon". Kan ta en tid innan postmannen begriper vinken... Problemet är kanske slutna adresserade kuvert som inte kan bedömas som reklam. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.