|
|
|
|---|---|
|
Tänkte köpa fälgar med fel et till min bil. Behöver då sätta på 25mm spacer plattor. Hur mcyket sliter detta på kullager? Hävarmen till navet blir ju 25mm längre då. | |
|
Om det medför en spårviddsökning ökar slitaget på hjullagerna betydligt. Jeppe |
|
|
Det är den totala spårviddsförändringen (fälg + spacers) som är intressant i detta sammanhang. Dvs om du med hjälp av spacer hamnar på (eller väldigt nära) det ET som skall vara enligt BMW, är det inget större problem. Mvh |
|
|
Jag har et20 på min bil. Fälgarna jag vill ha har et45. Om jag då har 25mm spacerplattor så blir det ju rätt et. Dvs ingen spårviddsförändring va? |
|
|
Låter bra! Jeppe |
|
|
Är det något mer än hjullagren som slits när man ökar spårvidden? Jag har 13cm ökad spårvidd fram och 18cm ökad spårvidd bak. Behöver jag oroa mig för något mer än lagren? Mina lager är tysta än så länge men de kanske börjar låta snart. /Anders |
|
|
Anders, har du ökat spårvidden med 13/18 CENTIMETER? Isåfall kommer du nog att behöva byta både hjullager och bussningar i bärarmar ganska snart! Det är alltså måttet mellan centrum av respektive däck som är spårvidden, inte de yttre sidornas avstånd från varandra. SBP godkänner 15 MILLIMETERS spårviddsändring på axeln på icke helbilsgodkända bilar. Mvh |
|
|
Ja spårvidden är ökad med 13/18 centimeter (bilen är breddad ganska mycket). Avståndet mellan mitten av bakdäcken är 164cm, original är det 146cm. Bilen har varit breddad sedan 80-talet men jag vet inte om lagren är bytta någon gång. Jag fick byta ett stag i framvagnen nyligen. Meken på BMW sa att de där stagen brukar aldrig böja sig men mitt var ordentligt krökt. Jag misstänker att breddningen är en orsak till detta. Man kan se att staget på andra sidan också var bytt för inte så länge sedan. Jag besiktigar ju självklart bilen med andra fälgar så att spårvidden blir normal då. /Anders |
|
|
Det var en rejäl spårviddsökning måste jag säga... Det mesta i hjulupphängningarna och styrsystemet påverkas negativt av ökad spårvidd, är den dessutom sänkt blir det lite tårta på tårta. Sliter den inte däcken snett? Jeppe |
|
|
Då är det bara att börja spara ihop till framtida reparationskostnader till hjulupphängning och sånt, men det är det värt :) Jag misstänker att styrservot slits rätt mycket också med ökad spårvidd och framförallt pga däckbredden. Nu har bilen bara 245:or fram men tidigare ägare har kört med 285:or. Däcken ser inte ut att vara snedslitna men de är rätt nya. /Anders |
|
| AVN! Bor du i Ronneby?? I s?na fall tror jag jag har sett din bil. Det g?r en vit ABC 635:a d?r i alla fall! | |
|
Jag bodde i Ronneby förut men jag flyttade därifrån förra året så det är nog min bil du har sett. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.