|
|
|
|---|---|
|
Hej. Behöver lite hjälp att reda ut ett fälgproblem. Jag har en BMW520 -01, alltså E39. Enligt uppgift skall man till E39 ha fälgar med ET20. Nu har jag råkat köpa fälgar med E35, som då alltså kommer att hamna 15 mm för långt in i hjulhuset. Fälgarna är 17" x 8J och på dom sitter 235or. Jag misstänker att man på en E39 kan ha bredare fälgar än så, förutsatt att de har rätt ET (20). Om man nu, som jag, missat detta och köpt fälgar med ET35, hur breda kan fälgarna vara innan man behöver spacers? Eller kort sagt, behöver jag spacers? En annan sak är ju att de dessutom har för liten navdiameter, men det går ju att svarva upp. Men jag vill inte sätta svarven i dom innan jag vet att jag kan ha dom på bilen utan en massa krångel. Tacksam för hjälp!!!! /Anders Växjö | |
|
Minst krångel får du kanske om du säljer fälgarna och köper några som passar rakt av. Både svarvning och spacers låter inte optimalt. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Ja du VillaRosa. Tanken har slagit mig mer än en gång. Tänkte bara kolla först hur det ligger till med förhållandet ET/fälgbredd/hjulhusutrymme så man vet till en annan gång om inte annat. Så om någon kan ge mig ett svar på frågan vore jag tacksam. /Anders Växjö |
|
|
Jag har sett E39 med 10" bak så nog går det att sätta dit fälgarna om du svarvar upp naven - jag skulle dock INTE rekommendera det. Poängen är att det ser väldigt underligt ut med fälgen så långt in i hjulhuset. Och skulle du då slänga på 17mm grova spacers så kanske du får problem med balans. Men hur reagerar hjullager på påfrestningarna då navet hamnar långt utanför sitt rätta läge? Det blir ju en slags hävarmseffekt där. Nej, mitt tips är att sälja dessa fälgar till en ägare av 3-serien (som ju har den inpressningen) och köpa till 5-6-7-8-serien (som har 15-25 i inpressning). _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
| Se mitt inlägg om riktningsstabilitet på E60. Det sk inpressningsdjupet på fälgen på BMW är mycket viktigt för stabiliteten. Enligt BMW räcker några millimeter fel för att bilens köregenskapet påverkas negativt. Spacers hjälper inte utan bidrar till mera problem och faktiskt effektförluster, detta pga belastningen på bakaxeln. Jag hade spacers och bilen var i princip okörbar. Efter att ha tagit bort dem blev bilen bättre men ännu inte braSå det blir till att byta till originalfälgar vilket nu skall ske inom kort. | |
|
BengtPeter och alla andra som svarat på mina fälgfrågor. Tack för all information! Jag önskar jag känt till detta innan jag köpte fälgarna. Men man lär så länge man lever. Det blir väl till att sälja fälgarna igen och ge sig ut på ny jakt. Synd, för de är riktigt fina. Inte ett märke på dom. /Anders Växjö |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.