|
|
|
|---|---|
|
på min 530d -01 har glödstiften blivit dåliga och skall bytas (24000mil), man får tom lyfta toppen för ett går inte att få bort. Är detta ett vanligt problem? | |
|
Hur märker du att glödstiften är dåliga? Har du mätt upp dem (ström+ohm)? Den glöder ju inte ens om det inte är under +3 eller något i den stilen så har du märkt att dom är dåliga så måste det ha varit förra vintern. Eftersom dom nästan aldrig används brukar man heller aldrig behöva byta dem. Har råkat vrida på min nyckel utan att glöda någon gång när det varit typ -10 och den starta lika bra för det. Jag skulle inte ha lyft någon topp för att byta ett glödstift. Även om det är helt ur funktion klarar man sig utmärkt med de övriga fem, ska man inte kallstarta vid riktigt låga temperaturer så behöver du aldrig några glödstift överhuvudtaget. Har du runddragit skallen på det stift som sitter fast eller? Om inte kan du testa att kyla ned det rejält med kylspray eller om du har tillgång till flytande kväve, försök att bara kyla stiftet och inte allt runtomkring. Bäst är att göra det med varm motor så du får så stor tempdiff som möjligt mellan stift och topp. |
|
|
det börja med att det indikera "fel på insprutningen" och bilen stanna på motorvägen. fick igång bilen igen och åkte till bmw som koppla upp den mot datorn. datorn sa att pumpen i tanken var trasig och 2 glödstift!!?? men bilen har fungerat bra sedan dess men det är osäkerheten att det händer igen, så bmw har nu bilen för rep... |
|
|
Bilen stannar defintivt inte pga av felaktiga glödstift. Kan hända att den registerar felkoder men så länge man inte får något elakt pipade eller felblink är det ju inget att bry sig om. Om dom lyfter toppen för att byta ett glödstift så skulle iaf jag känna mig grundligt lurad då det kalaset lär landa på gott och väl över 10 loppor. Man kan ju hålla en tumme för att dom inte dragit sönder glödstiftet så att man blir tvungen att lyfta toppen........ Däremot stannar den om pumpen i tanken lägger av. Sitter en tryckgivare på filtret (kan lika gärna vara den som är paj) och om den inte får rätt tryck så stänger den ner för att man inte ska köra sönder commonrail HP pumpen. |
|
|
det låter inte bra, bilen står där redan och toppen kommer att lyftas och sedan vidare till mekanisk verkstad som fixar den. för några månader sedan bytte dom pumpen "under" bilen, var den nu sitter. den gången startade inte bilen alls och bärgare fick hämta den. men denna gång stannade bilen och jag försökte starta igen. lyckades inte så jag gör som med datorn, bryt strömmen, och sedan gick det. kan ha varit en tillfällihet förståss. tanken var nästan tom när detta hände om det kan ha betydelse. vad tror du, byte pump och alla glödstift med topplyft, klara jag det för 15000kr på bmw??? |
|
| Glödstiften har inget med starten att göra på din bil de är till för att efter start hjälpa till för att få renare avgaser...och för att byta så får man lyfta av insuget inte toppen.. | |
|
Insuget? Dom sa toppen. Fast det var ju för ett stift hade fastnat och inte gick att få ut |
|
| Om man som servicemottagare är smidig med hur man uttalar sig kan man få en kund att byta allt som står i diagnosen i datorn istf bara det som påverkar det akuta problemet. Bränslepumpen påverkar problemet men inte glödstiften. Om du är medlem i Motormännen så snacka med dem. Har man dragit sönder ett glödstift som inte haft med problemet att göra ligger man enligt min åsikt pyrt till | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.