|
|
|
|---|---|
|
Har en Z4 med ett litet bekymmer. "Någon" var vänlig nog att ställa bilens batteri på laddning under vinterhalvåret 2007-2008 men missade den där detaljen om att laddaren borde ha känsla för om batteriet var färdigladdat eller inte. Som ni säkert förstår slutade det inte särskilt lyckligt. Nåväl, inget tog eld men batteriet blev sig aldrig likt igen. På köpet fick jag en minst sagt udda doft i hela bilen som i det närmaste kan liknas vid nysmält plast. Denna odör önskar jag bli av med och jag vet att den än idag sprids från batteriets balja och den textil som finns i bagageutrymmet (batteriet sitter bak i bilen). Vad använder jag bäst för medel för att driva doften ur textilmaterialet i skuffen? Hade hoppats på att det finns något medel som effektivt neutraliserar dofter i material likt detta. Har ni några tips? | |
|
Testa Yokoair, det fungerar bättre än förväntat! Länk Hängde en sådan påse i en bil som hade kört hästprylar i kombiskuffen - luktade duktigt mycket häst innan jag hängde dit påsen. Två dagar senare kände man knappt lukten av häst alls....nästföljande dagar försvann lukten helt. Lite lukt kom tillbaka efter några veckor när påsen var "förbrukad" men efter jag bytte till påse nr. två i bilen försvann lukten helt. Gjorde iofs en storstädning med putsning av rutor mm. i samband med inhängandet av påse nr. 1, vilket säkert gjorde en hel del! Men jag har som sagt positiva erfarenheter av detta medel! Fungerar inte detta är det nog ozonbehandling som gäller....kolla med rekondfirmor. Dock skall man veta att ozonbehandling åldrar plasterna i bilens inredning ganska mycket! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Det är en synnerligen oangenäm odör du råkat ut för. Om jag vore dig skulle jag be denne någon att dels ersätta ditt batteri för det har tagit skada, dels som kompensation giva dig en prima ctekladdare samt som bonus be Doktor Jörgen på http;//www.j-sandell.se om en prisoffert för att varmvattenkemtvätta inredningen i bagageluckan. Då blir bilen bättre såsom ny. Lycka till! Asken |
|
|
Nytt batteri och laddare deluxe inhandlades pronto i våras, så den biten är löst. Med tanke på hur det batteriet som fått smaka på en hel vinter med full laddning kan inte ens en blind ha fått för sig att använda. Det var så att säga inte sig likt längre :) Yokoair skall verkligen inhandlas i parti och om det inte fungerar blir det rekond vilket redan vart aktuellt, men med tanke på kostnaden har jag avstått initialt. Är alltid kul att försöka själv först, fungerar det inte blir det rekond då bilen "borde" bytas ut mot något snabbare från samma tillverkare. Stort tack för tipsen! |
|
|
Är det kostnaden som avskräcker eller gillar du att pilla själv? Prova Lavos nyrenoverade tvätt. Ut med golvmattan och spola rent på marken innan. Spola de först med shampoo på lite avstånd, därefter med rent vatten på ca 2dm avstånd långsamt och nära. Gissa vem som har provat igår? Resten av doften sitter i de andra textilierna. Där behövs ett kemtvättaggregat. Proffs går till proffs vet du och byta bil är dyrt:) Behöver du snabbare proffsbil? Länk Tjillevippens, syns på Rosersbergs slott imorgon! Asken |
|
|
Nja, jag räknar med 7-8 tusenlappar om jag lämnar in den på rekond. Det är såklart en piss i Nilen jämfört med vad bilen kostar i övrigt men det är helt klart kul att göra ett seriöst försök själv först. Samtidigt känns det mer aktuellt att till våren sälja bilen nyrekondad, om det nu blir aktuellt. Störst är dock drivkraften av att göra jobbet själv, försöker lösa det mesta som inte BMW-verkstaden bevisligen gör bättre (service, reparationer, garantiärenden etc.). ESS kan tyvärr inte fullt kompensera mitt begär - behovet heter M, men utbudet är tyvärr väldigt snålt just nu. Z4 3.0 har varit kul i fem år, men... Ett besök till Lavos blir det i alla fall då de geografiskt sett låg klockrent till :) |
|
|
Fixa skuffen enligt det jag skriver plus en kemning av bagageluckan är nog 20-25% av kostnaden samt att du slipper doften. Det står ett par M Z på Borgs bil som varit ståendes länge........ Det är först när man ägt en M som jag gjorde för många år sedan man inser att det finns bara ett val efter det på bilfronte. V12 samt biogasdift:)) Lycka till! Asken |
|
|
Det ska bli! Är väl medveten om de bilar som Borgs har inne, men den svarta är bedömt en demobil och den vita en ren visningsbil (tillverkad 2007 men reggad först i juni 2008). I båda fallen gäller tyvärr att bilarna är tafatt utrustade samt att den vita, som torde vara mest intressant, har en rätt lustig färgkombination med vit lack, svart skinnklädsel och den blanksvarta Individual-panelen i färgen Piano black. Tyvärr inte min kopp te - jag letar efter en silverfärgad och välutrustad bil tillverkad 2007 eller senare med max 1500 mil. Som det ser ut just nu är Tyskland enda utvägen...tiden får utvisa hur det blir. Som synes råder dock prisslakt på marknaden och prutmånen på de två bilar som står hos Borgs Bil, som f.ö levererade den befintliga Z4:an för fem år sedan, har en rätt bra bit att falla innan de är intressanta på allvar. Vi pratar trakterna kring 400'...bilarna är redan billiga, men marknaden är helt död varför vidare prissänkningar är motiverade. Omsättningen på Z4 M Roadster just nu är noll sett till antalet sålda bilar vilket innebär att det är en köpares marknad. |
|
|
En kopp the är just modellen. Vad tros om en kopia av GP:s gamla 750iL fastän denna utan Protection? Finns på Autopowerbörsen... Halva pengen mot handpenningen på en ny M och livet börjar vid 12 cylindrar äro devisen:) Mvh Asken |
|
|
Plåtcab på den eller? ;) Nejdå, behöver inte fler stora bilar. Är ute efter en sportig hobbybil för lite roligare transporter mellan A och B under sommarhalvåret. Att taket är fällbart är således ett krav. För den majoritet av dagar på året då vädret inte är 25 grader och sol finns redan rejäla hitlerpulkor att tillgå, varför ytterligare en stor och politiskt inkorrekt bil skulle rimma illa i vagnsparken. På projektlistans förstaplats just nu står provkörning av den svarta som Borgs Bil har inne. Den vita har enligt annonsen gått 1 mil vilket dock inte stämmer - tydligen har försäljningschefen haft den som leksak i sommar varför den gått ett par hundra mil. Därmed dras slutsatsen att ingen av bilarna ens nästan är värda 455'. Återstår att se i hur stor utsträckning säljaren håller med...det är som sagt två udda fåglar sett till utrustningen på en marknad som är stendöd. |
|
|
Såsom en man som är ärlig med sina åsikter. Äro icke bil med nedfällbart tak en hårfrisörskebil främst? I alla fall nedåt kontinenten till. En riktig man såsom du freddesix borde väl åka ein munchener doppelsechs?:) Ett bud på 375 till en ÅF som snart svidar om till de engelska öarna äro fint? Mvh Asken Ps Försäljningschefen på Borgs äro synnerligen pedant med sina tjänstebilar, de låna icke ut till kreti och pleti. De är smakfullt kombinerade vet jag av egen erfarenhet då jag varit spekulant på en för ett par år sedan. Ds |
|
|
Åhå! Synd att försäljningschefen inte verkar ha varit alltför inblandad i kompositionen av de två Z4 M Roadster som nu finns till salu. Främst den vita, alltså den bil som försäljningschefen haft som sommarleksak, är så udda att man tydligen på bild måste undvika panelen i annonsen. Bättre då med en bild på vindavvisaren...ehm... Länk Den svarta är bättre men har gått som demobil varför den tyvärr går bort helt. 375' är ett rimligt bud för en spekulant och till den skaran kan jag inte ställa mig p.g.a den sparsmakade extrautrustningen samt färgkombinationen. En vettigt utrustad bil i silver står högst på önskelistan. Klart att en bil med nedfällbart tak andas hårfrisör, men då det de facto är en BMW och inte exempelvis en Audi TT det handlar om så känns stämpeln inte lika påtaglig. Givetvis lämpar den sig bäst på kontinenten men med en halsduk i handskfacket klarar man sig trots allt med nedfällt tak en betydande del av året även här i Sverige. Den befintliga Z4:an är ännu inte undanställd för vintern och det dröjer gott och väl en månad till innan det är dags. Vad beträffar dubbelsexa från Munchen så är valet redan gjort - fyra cylindrar färre men samtidigt med påskjutsmotor med eldrift. Den nya sjuan må vara en uppvisning i teknik men den har verkligen inte fallit i god jord vad beträffar utseendet. Tills dess att att den asiatiska kryssningsmissilen levereras gäller 4,2 liter i vinkel från Neckarsulm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.