|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Lus: Du tycker alltså det är normalt att betala 25k i reparationer på en bil som gått 3000 mil? Det låter apskit i mina öron, om något mot förmodan skulle gå sönder ska de gå på garanti, dom skulle ha mage att säga annat! (givetvis finns de säkert undantag) | |
|
E39:an var/är inte problemfri, men lyssna på vad Lindström säger om nyare BMW.. Ja E60 var det krångel med i början, det har jag tagit till mig utan att ha ägt någon. |
|
| Japmax: PÅ 3000 mil. Under 3000 mil har den förhoppningsvis garanti kvar? Har svårt att tro att en -01 540 bara har 3000 mil på mätaren. | |
| Japmax: Det var inte de första 3000 milen han menade, utan under 3000 mil på en begagnad bil 7-8 år. Ja, har första ägaren sparat reparationerna till ägare två är det inga summor, men då bör nästa 3000 mil bli något bättre. | |
J.Lindström |
Lus: Jag tycker att det är skandal vad jag lagt ut...han som hade bilen innan mig var just Bmw-mekaniker så misskött var den inte serru. Vidare, innan jag köpte bilen hade han bytt generator, vattenpump, motor till bakluckan o.s.v, som jag dessbättre slapp, för då kunde vi räknat 10000-15000kr till om jag köpt bilen c:a 500mil tidigare (hemsk tanke). Lägg till att bilen är dyr att försäkra och äga så är det inget kul. Nej, jag räknar inte en bil som är 7-8 år gammal som ny, MEN en bil med Bmw:s beryktade "kvalitet" ska en bil vid den åldern inte vara så krånglig. E39:an hade för några år sedan dom mest nöjda ägarna, men det är ju klart, tycker man att det är normalt att en "lastgammal bil från 2001" repareras så ofta så är ju alltid en Bmw bra. Jag påstår inte att Volvon är problemfri, men 760:in räknas som en av de driftmässigt sämsta Volvobilarna och den har jag lagt ut c:a 25000kr på 10000mil...lägg till att det är en 1988 som gått 34000mil, där kan man börja prata om att reparetionbudgeten är normal. Lägg dessutom till att bilen är billig att försäkra och att äga och är praktisk överlägsen 540:in, så är valet inte svårt vilken av dessa två bilar som ska bort. Ska dock poängtera att jag och min arbetkompis(528) kan bara ha haft otur, men min 540 ÄR välskött och underhållen sedan ny och rent allmänt så är bilen i fint skick (lack, inredning, ingen rost) men det är jobbigt att vara pedant med en bil som inget ger tillbaka utan bara jävlas. |
|
Man kan ha otur med alla bilar, jag vet, har haft ett 30-tal olika bilar de senaste 10 åren...Jag hakade bara upp mig på att du drar in E39 i en nybilsundersökning, den är ju så irrelevant. Skiljer ju en hel generation mellan modellen du har och den som fanns som ny -07! Nåväl, jag ska inte bråka! :) Ha en trevlig helg! /Linus |
|
|
Jag tycker att vi jämför äpplen med päron här på slutet. Är inte 540 en dyr bil att reparera? V8 och allt, en tändspole á 2000:- per cylinder exempelvis. 25000:- i reparationer på den borde motsvara 10-15000:- på en 528 om ni förstår vad jag menar. Man får ju ta och jämföra bilar med motsvarande prestanda och utrustning och Volvo har ju absolut ingen bil att jämföra med 540... Trist att du har fått avsmak för BMW, Lindström. Men att byta märke borde aldrig vara svårt. Så länge man är lite openminded så är det nog enkelt att surfa mellan märken även om det kanske trots allt blir samma märke igen. Hittar man inget bättre enligt ens egna specifikationer så blir det samma. Hoppas du hittar en bättre bil nästa gång. Ha en bra helg! _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
J.Lindström |
Lus: Nja, jag tycker att det var naturligt att dra in E39:an...den satt i samma sits som E60 gör idag, d.v.s utnämd som bilen med mest nöjda ägare, men med inte allt för många år på nacken på verkar det vara strul. Lägg då till som jag skrev tidigare, att min far(jobbar som bmw-meck i Bodö) har reagerat på att det är rätt mkt rackel med nya 5 resp. 3 serien och i Norge är dessutom motorstarka bilar en raritet typ som Volvo P1800 är på Svenska vägar p.g.a beskattning, så det är "vanliga Svensson" Bmw:s. Men visst, så länge det är garanti på bilen och det är bra bemötande på verkstan så blundar man nog för detta, men ägarna efter då garantin gått ut lär inte vara lika nöjda. Hehe, vill inte bråka heller, tycker det var en intressant diskussion :) Ha en trevlig helg själv. Esadh:Du får inte glömma att V8:an räknas som väldigt driftsäker, lätt i klass med sexan, men vaddå? Måste man ha en 520 för att ha en någorlunda billig och "driftsäker" Bmw? I sånna fall är t.ex en Volvo 2.4T en betydligt roligare bil rent kör och prestandamässigt. Sen har Volvo en bil som lätt står sig mot en 540 E39 i kombi-klassen och det är V70R AWD, som jag skulle vilja säga slår 540:in i både prestanda och körglädje och likvärdig i utrustning (har t.o.m aktivt chassi). Jag har väl inte glömt att nämna att min arbetskompis som också har väl mkt strul på sin Bmw är just en 528 E39? Ska nämna också att jag har haft en 750 E32 som hade gått 24000mil, men den äldre hederligare Bmw:n kändes dom den kvalitetsbil som Bmw utnämner sig att vara. Det enda som gick sönder på den på c:a 2500 mil var ett fördelarlock på 1200kr....det är minsann en riktig skillnad det :) Ja tack, jag tror ju iaf att jag inte lär ha lika otur med nästa bil, sen beror det också på vad man köper för bil...en bil från slutet av 80-talet och början av 90-talet som gått en bit över 30000mil RÄKNAR man med att det ska gå sönder saker, det är vad jag iaf räknar som gamla bilar. Och ha en bra helg själv...hoppas att din 523:a funkar bra iaf :) |
|
Körde 4000 mil med min fd 540iAT -00 och det var från ca. 11' mil till ca. 15' mil och det var inte mycket problem med den. Vattenpummpen skar vilket verkar vara standard kring 12-13' mil och tyvärr drog den med sig bl a servopumpen i "fallet" så det kostade en slant men i övrigt inget större. Min nuvarande 530iAT -01 har jag kört snart 5000 mil med (från 7' till 12' mil) och den har gått som en klocka. Har fått byta fläktslutsteg, ett pendelstag och drivrem till generatorn vilket tillsammans hamnar på ca. 3000kr. Övrigt har varit normala saker som belägg fram, batteri, lampor, etc. Min nyaste E39 är en M5 och den har haft lite mer problem med småprylar som PDC-sensorer, pixelproblem, dålig tätning i bakdörrarna, fläktslutsteg, mm trots att den är både nyare och har förre mil. Totalt sett så upplever jag E39:an som en relativt problemfri bil. ___ //Ulf |
|
|
Har kört en hel del gamla mercedes-dieslar 123 från runt början på 80 talet och säga vad man man vill men slitstarka är de. Blir ju inte att lägga ner så mycket repkostnader på dem heller då man kan göra en hel del själv. Dessutom har jag aldrig behövt byta vare sig databox, abs-sensorer, pdc, navi eller commonrail insprutningen på de bilarna. Har inte heller behövt byta bakdäck pga ofrivilliga burnouter även om 60 dieselhästar kan tyckas i vildaste laget. På min 530d har jag däremot nödgats byta nån pdc-givare, styrstag vf samt att jag har nåt litet pixelbortfall, på 10 000 mil. En service är ju heller inte gratis. Däcken med 255 bredd bak går ju på en del också. Om jag summerar så långt är det ju ren affär att gå tillbaks till gammercan... ..hmm.. undrar just om jag gjort en rättvis jämförelse.. Hur är det nu, kan jag åka bekvämt 100 mil i sträck i BMW:n..? Kan jag det i mercan från 80-talet..? Är bmw:n egentligen ngt att ha överhuvudtaget..? jag känner mig förvirrad... hur kan folk föredra en ny e60... ..hjälp.. |
|
|
Det verkar som att det skiljer en hel del från bil till bil. Jag har kört 3000 mil med min 525DT -01 nu, det ende jag bytt utöver normal service är en matarpump för dieseln. 2500 kr. Har en hardyskiva som behöver bytas oxå, men den kostade inte så mycket såg jag. jag är helnöjd. /johan |
|
|
Jag har kört 2000 mil med min e39 nu, 15200 - 17200 mil på mätarn, byt en spolarpump som la av! Det är det enda utöver byte av termostat i förebyggande och byte av alla vätskor som jag alltid gör med "nya" bilar. Likt mina tidigare 5-seriebilar är den mycket pålitlig bil, skulle inte kunna tänka mig något annat märke förutom en en Porche då!! holmis |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är väl också lite typiskt svenskt att inte gnälla inför andra om man köpt en bil för 500-600 tusen :) trots en del problem. Dessutom med fri service bra garantier i flera år så är ju ingen kostnad för den förste ägaren, och många har ju företagsbil som inte drabbar privatekonomin på samma sätt som en privatägd bil. Oftast är ju den flesta nya bilar ganska problemfria oavsett märke och det är egentligen enbart problembilarna man hör talas om, de som bara rullar på får man inga kommentarer alls ifrån egentligen. Får bilen rätt skötsel och omvårdnad så rullar det långt ovsett märke. Men visst var det nog bättre förr, när de var enklare byggda, äldre MB, E34 E32 har ju en hög kvaliet likväl som gamla Volvo :) Undrar hur de senaste funkar om dom rullar 40.000 mil. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Efter två år och 10 000 mil kan jag summera: En bra bil med riktigt bra prestanda. Jag tycker att det är den bästa bil jag ägt. Men visst kostar det att underhålla begagnade bilar. Jag tycker inte att min BMW har varit extremt dyr. Utöver service har jag kostat på den ny Webasto ca 7000, ny turbo 14000, bromsar 5000, silentblock eller vad nu heter, 5000. = 31000/10000 = 3,10 per mil. Hade jag köpt en ny så hade jag sluppit det, men då hade jag haft en avsevärt högre inköpskostnad, så totalt sett anser jag att detta är en billig bil. Nu har den gått +28 000 mil, nästa reparation som jag verkligen fasar för är växellådan, börjar kännas sliten... Björn |
|
|
J.Lindström du verkar ha haft otur med din bil men du är väll inte missnöjd med själva bilen? Som sagts innan så beror de ju lite på vad förra ägaren har bytt innan o vilket miltal bilen gått när du tagit över den,alltså vad som brukar ge upp vid de milen. Har haft min 540 (97 a) i 2 år o är grymmt nöjd med den. Folk som åker med den har oftast samma åsikt,snygg bil både invändigt o utvändigt (tidlös design) o framför allt så går den jäkligt tyst. Går inte jämnföra med en suggig V70 från idag! Åker en -04 a v70 14-15 mil/dag O enligt mig är de skräp! skulle aldrig få för mig att köpa en(har dne i jobbet),möjligvis att ha den på folkrace banan,får heta T5,T6 AWD skojohanschassi mm de bryr jag mig inte om för bilen passar mig inte alls o stora delar av svenska folket verkar ju tycka lika dant..... |
|
|
Att säga att volvo 04 är skräp och din bmw 97 är jätte bra är löjligt enligt mig, Jag har ägt bmw och idag äger en volvov70n 08 och jag gillar den men jag säger aldrig att volvo är bättre än bmw eller mercedes. Jag valde volvo framför bmw eller mercedes pgav annat än prestanda.Det var ekonomi,säkerhet. Jag gillar bmw och kommer aldrig att säga att volvo är bättre än bmw men tycker att det är löjligt när vissa börjar jämföra bmw97-or med volvo 04 eller 05-or.Så bra bmw är inte tyvärr. |
|
|
Efter 40000 mil i MB 300D W123 konstateras: 26000 mil: Första styrleden och vattenpumpen byts ut. (Pumpen bytes på ca 10 minuter) 37000 mil: Första länkarmen/spindelled byts ut. 39000 mil: Broms och bränslerör bytes bak. Plus en del bromsrenovering under åren. Vid 40000 mil satt orginal glödstift och spridare i maskin.. Sålde den och den har visst gått runt 43000 mil hos sin 3:e ägare nu. E39 är ingenting i jämförelse mot gammelmercorna, men det går aldrig och få samma köregenskaper med överdimensionerade "lastbilsgrejor". |
|
|
Så vad skulle en Volvo v70 ha som en Bmw E39 540 saknar? De är inte frågan om bra,de är frågan om komfort,körglädje o prestanda. En bil från 04 ska inte låta från däck o vindruta enligt mig,den ska inte vara ostabil som en känguru på vägen o för att tala om styrningen som svarar direkt på minsta lilla parering. Skön o köra är den inte på något vis enligt min mening tyvär. Hoppas de lyckats göra den bättre på 4 år då du valt en.... |
|
|
Jag förstår vad du menar. Men den v70 som du har på jobbet kör säkert många och skiter i bilen.Alla vi vet hur vi kör bilar som man har på jobbet..Det där med körglädje och bmw är lite överdrivet.Tror du verkligen att jag hatar min bil och att jag känner ingen körglädje när jag sätter mig vid ratten.Ingen skillnad mellan när jag satte mig i min e46ci 04 (som jag köpte ny) och volvo v70 08 (som är också ny). Testa en privat v70 04-05 som äger någon som älskar den bilen samma somdu älskar din bil då kommer du att se vilken skillnad är det mellan volvo och volvo. |
|
|
bilen var ju nästan ny när vi fick den så jag förstår inte vad du menar,tyvär... Volvo är volvo,är det något tyskarna kan så är de att bygga bilar o då främst BMW enligt mig,kan inte säg att jag har stor erfarenhet utav bilar för de har jag inte då jag är relativt ung men en volvo är något jag förmodligen aldrig kommer äga,ivarjefall inte som en förstahands bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.