|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Från Rapport i kväll Länk | |
| Hur väljer folk bil egentligen? Mest sålda på 40 e plats! Och BMW på första och tredje. Tyder väl på att MW-ägare har gott omdöme och förmår uppskatta sin bil. | |
| Har inga siffror på det, men jag kan tänka mig att väldig stor andel nybilsåkande Volvo- och Saabägare är tvingade tills sitt val pga tjänstebil. | |
| Jag tror du har en poäng där Lus. Jag minns inte var, men jag har sett siffror som visar på att Saab har en ovanligt stor del av sin försäljning i form av tjänstebilar. Andelen är klart högre än "medelbilen". Det skulle inte förvåna om det är något åt det hållet för Volvo också. | |
|
Tror mycket på hur man blir bemött på märkesverkstäderna också och hur man hantera barnsjukdomarna på bilarna. Tjänstebilsåkare som tvingas välja märke blir givetvis negativa. En faktor till om man köper en bmw så är man inte så benägen att erkänna dess fel och brister. |
|
|
protos, varför det? I en enkät skulle jag inte sitta och skarva. Tror du inte att även andra som valt sin bil själva i så fall skulle resonera på samma sätt. |
|
|
autoindex, jag tror inte tjänstebilar räknas Länk |
|
| k1mzo: Ja så har det nog resonerats länge. Själv tror jag det grundar sig i Svenssons avundssjuka mot nå´n som vågar kliva av från den trygga medelvägen & testa nå´t exotiskt - som ex. vis en tysk bil. Och då har ju "säljaren ute på fältet" startat en negativ relation. Ajabaja! | |
|
Här Länk är länken till M. Där står bla "Nybilsenkäten har besvarats av 15 931 privata bilägare", så ev missnöjda tjänstebilsägare finns inte med. Däremot kanske sådana här undersöknngar påverkar sig själva. Hur kul är det att läsa om att "min bil ligger på 40 plats, varför köpte jag inte en xxx som verkar mycket bättre" och så blir man ännu mer missnöjd. Och tvärtom åt andra hållet "Ha! Jag har bästa bilen, en BMW!" ökar ju upplevelsen och nöjdheten. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Tjänstebilsförare tvingas ofta välja mellan ett visst antal märken. Detta är inte bara för att vissa bilar anses "fula" utan också för att man måste begränsa antalet leverantörer av administrationsskäl. Företaget jag konsultar just nu åt har bland annat BMW som leverantör men inte Audi. Knappast för att BMW anses mindre fult än Audi eller hur? Dessutom får man inte åka Ford och dessa är ju inte direkt förknippade med folks avundsjuka ;-) //Lövet |
|
| k1mzo : visst, jag håller med ditt resonemang. Till vissa kunder tar jag frugans c30 medan till vissa kunder går det alldeles utmärkt att åka bmw till. Brukar bli lite trevligt bilsnack tom. | |
J.Lindström |
Protos: Finns nog mkt sanning i det du säger, men förnekandet gäller även andra bilmärken...Toyota-ägare leder nog förnekelse ligan. Jag däremot, kan nog erkänna att jag inte tillhör dom nöjda 5-serie ägarna utan rättare sagt tvärtom och detsamma gäller min en av mina arbetskompisar. Har svårt att tänka mig i en Bmw till efter denna....men så länge dom är ny, funkar dom väl bra. |
|
J Lindström: Du kanske skulle prova en ny E60 ! NN/ |
|
|
lövet: Tjänstebilar är inte med i enkäten. Ang "avundsjukan" brukar jag fråga vad volvoföraren betalat för sin relativt nya bil. Ofta kan jag svara att jag betalt hälften för min E38a :-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
J.Lindström |
Eastwood: Nej tack..ingen mer Bmw efter denna....så svårt är det INTE att sluta med Bmw, utan relativt enkelt. |
| J.Lindström: vet inte hur länge du haft din bil, men dedt är väl lite orättvist att göra en bedömning av nybilar när man relaterar till en 7-8 år gammal begagnad bil? | |
|
Oj,en till tråd om BMW och kvalitén kan man säga ;) Har ingenting att anmärka på min gamla E39:a,gått utan problem för mig,endast service.. Denna undersökning handlar iofs om nya BMW,men jag kunde inte låta bli att skriva här också iom att vissa gärna vill se att BMW generellt sett inte är något att ha.. Mvh Janne. |
|
J.Lindström |
Lus: Räknas en 7-8 år gammal Bmw som just en gammal och utgången bil som det är förlåtligt att man lagt ut 20000-25000kr (utöver service) på dom c:a 3000 mil man ägt den?? Nej, inte enligt mitt tycke, det känns extra surt då det är en dyr "premium bil"...min andra bil, en gammal Volvo 760 årsmodell 1988 har jag lagt ut lika mkt pengar på men det är på 10000mil och den har totalt gått 34000mil, där kan man prata om en gammal och begagnad bil. Vad som också är intressant är ju just att E39 var också i några års tid hade dom mest nöjda ägarna då den modellen var ny. Vidare så jobbar min far som Bmw-meck i Bodö, och vad han säger så är det lite väl mkt rackel på nyare Bmw med tanke på priset och premium stämpeln. |
|
Att man som bilmek tycker att det är mycket fel på en bilmodell är det konstigt? Det är liksom därför man är anställd för att lösa dessa. Sedan så kan man konstatera att 5-serien ligger på första plats o 3-serien på tredje plats av nöjda kunder, har alla dessa som svarat fel?. Att dömma ut BMW med utgångspunkt att man har köpt en 6-7 år gammal bil där man inte vet hur den hanterats av de tidigare ägarna. Att det kan kosta med bilar i den åldern är väl inget okänt för någon. Men trivs man inte med ett märke så bör man byta ..ta ett annat märke som som ligger bättre till på listan om det går att hitta. :-)) |
|
| J.Lindström: förstår jag dig rätt när du säger att en 7-8 år gammal bil är en nybil? 20-25k i rena reperationer är väl inte speciellt farligt på 3000 mil? | |
|
Jag är inte förvånad att att bmw och subaru ligger högst, har inte de haft de mest trogna kunderna i flera år? Ang 5 serien så förstod jag inte vad de menar att de legat nere i några år, nya 5an kom ju sent 03, va de problem med dom? Gamla E39an därimot ska ju va en riktig problembil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.