AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.992

Funkar denna turbo konvertering på min m50b25 motor?

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Köper grenrör,ic,turbo mm mm från xs-power från usa och köper mig en progresiv btr och alla rör och resten i sverige. Kittet från usa kostar 3200:- och det anser jag vara ruskigt billigt. Sen om kvallitén är klockren vet jag inte men får väl förstärka grenrören en aning. Hade tänkt köra tjockare topp packning men efter ett par dagars läsning på div forum har jag fått för mig att det funkar med orörd motor. Behöver jag säga att detta är ett budget projekt?? ;)
Ska som sagt ladda så lite att det är driftsäkert, 0,3-0,5?
Vad tror ni kunniga om detta. Vågar man testa eller är det helt meningslöst?
Tacksam för svar. Mvh
Svarva av orginalkolvarna lite för säkerhets skull kanske?
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Vilket är mest jobb. Svarva av kolvarna ett par mm eller byta topplockspackning?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Svarva är mest jobb.

Men ska du inte ladda så mkt så kör original men kör på etanol. Den är inte lika spikkänslig.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Så ni tycker utifall jag ska ladda max 0,5 så kan jag behålla maskinen orginal och tanka e85 och köra med gott samvete?
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Vi körde 0,85 på en orörd maskin med orginalsprut. kanske inte att rekomendera men... det höll hela tiden, körde endast några veckor, sen plockade vi av det :)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"swunge"

tjenare.. jasså det funkade att köra så alltså. låter kanon då jag också tänkte det. orginala spridare och så också eller? vad låg du på för effekt med 0,85 i ladd? du har inga bilder på bygget? vore ju kanon intressant att kolla.
vore kul ifall du ville hjälpa mig på traven med smarta installationer mm mm.
men det kanske är för mycket begärt;)
Mvh
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Menar mest lite tipps. Saker man bör tänka på osv. Mvh
JW
41
JWSE30
BMW e30 320 -89
Se till att du har soppa hela vägen. Större spridare. så ska de nog funka bra med 0.4 eller nåt.

Det viktiga är att du vet vad du gör och att det är injusterat rätt!

Då ska det hålla:)
Ke
20
Kekken
525i - 91
Tja Fritte. Ska just börja med en turbokonverterning på min m50b25(525a-91). Jag har funnit en hel del matnyttigt på www.pure-pf.com. På de forumet snackas de om allt som har att göra me övladdning av bmw. skaffa oxå en bredbandslambda. Kan vara smart så att motorn inte går för snålt då du "spettar" fullt. För då blir det betydligt dyrare(å mer jobb)... lycka till
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Om jag säger så här..Jag är ny inom turbo så jag är inte direkt hajj på det.
Justera in det rätt?? Ska ju inte mappa eller nåt så jag förstår inte vad man ska justera. Menar du laddtryck eller bränsle tryck. Ska ju köra en btr som ställer trycket automatiskt. Vad kan man igentligen justera? Jag har fått för mig att man bara slänger på grejjorna och kopplar in riktigt och laddar försiktigt och sen funkar det? Har jag missat nåt kanske? Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis som JWSE30 skriver så är soppatillgången det absolut mest kritiska, om du bara ska lågtryckskonvertera med 98 oktan (max. 0,6 bar) så räcker det med att gå upp lite grann i spridarkapacitet (ca. 350cc) och köp en extra bränslepump att ha i reserv.

Beggade större spridare från andra märken som passar kan du få tips om här, bara att börja leta: Länk

Om du vill tanka E85 så MÅSTE ännu större (beggade?) spridare inhandlas med minst dubbla kapaciteten (500-600cc) då laddet kan höjas nära 1 bar och E85 är ganska energifattigt.

Mvh
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Tackar för alla tipps, det uppskattas MYCKET!
Så maskinen ska alltså hålla för det ni säger. För mig låter det rätt imponerande ändå.
Lutar åt e85 och större spridare. Kanske inhandlar en m5 bensin pump också. Så man ställer bara laddtrycket på wastegaten eller? Och med bränsletrycksregulatorn behöver man inte göra nåt med då eller. För jag tänkte köpa en progressiv. Bara att sätta på den inga inställningar eller sånt?
Så med e85 och större spridare så kan man ladda 1 bar med orörd motor?
Vad kan hk antalet landa på med denna modifiering?
Inte så viktigt men bara så man vet på ett ungefär. Mvh

IronIsHard
JW
41
JWSE30
BMW e30 320 -89
Köp en brebandslambda.
Lär dig läsa av den.

Kör e85, stora spridare, bra soppapump och progressiv btr.
Ladda 0.6.

Justera på BTR;en tills du ligger på en vettig lambda nivå på fullast och det inte fettar på allt för mkt på lägre laster.

Vill du ladda lite till köp ett chip av t;ex fekzen på ppf forumet med backad tändning, fetare blandning på fullast och snålare på dellast.

Då kanske du kan köra 0.8-0.9 om din motor är frisk och soppa finns med hela vägen.

Vid 0.9 ska du vara i krokarna runt 400hk om allt stämmer.

Då börjar det hända grejjer! :)

mvh Jonas
JW
41
JWSE30
BMW e30 320 -89
Föressten köp dig en redig pump från usa när du ändå är igång, inte farligt dyrt!

Iaf om du vill ladda på lite med e85.

Bara ett tips...
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
"JWSE30"

Jo men detta låter ju ganska så roligt det klart. Det som jag ser som lite problem är när man ställer in btr:en så lambda värdet ligger någolunda. Hur ska man veta vad lambda värdet är då? Måste ju mäta avgaserna då. Kanske man kan läsa av på bredbandslambdan?Ja detta får det nog bli men jag hade inte tänkt ladda allt för mycket. Vill helst ha drift säkra hästar. Tror inte motorn är super fräsch men å andra sidan aldrig varvat över 3000rpm förän den e någolunda varv, så e det farsan gamla bil och han har ju inte direkt kört stoll med den. Resten är gamla gubbar. Men funkar inte m5:ans pump? Den borde ju orka med lite mera. Eller är den för liten tycker du?
Mvh
JW
41
JWSE30
BMW e30 320 -89
Hur du ska veta vad lambda värdet är?

Vad tror du du ska ha bredbandslambdan till??:)

Vet inte vad en sån flödar, räcker ju säkert en bit men ska du köra e85 o ladda lite så köp en 255l/H. Finns billigt typ ebay.
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Ok ok..tackar så mycket..får göra detta och se var det barkar iväg;)
tack för jävligt bra tipps!!!! Mvh
JW
41
JWSE30
BMW e30 320 -89
Japp, lycka till med bygget!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.