AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.249

Korrekt ringtryck i 18" M5 E39 fälgar/däck?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

Jag har äntligen fått mina nyrenoverade M5 18 tums fälgar med nya Ps2 däck. Nu undrar jag vad Bmw rekommenderar för ringtryck (däcktryck) fram resp. bak. Kanske ngn med en M5:a (E39) skulle kunna titta i sin bruksanvisning alt. B-stolpe vad ringtrycket skall vara. Det gäller alltså dimensionen 245/40 R18 samt 275/35 R18. Vill gärna ha både vad de rekommenderar vid normal vikt samt vid fullast. Sedan vet jag att man bör lägga på c:a 10-15% extra luft på det lägre värdet....

Tack på förhand:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Här kommer lite info...

Enligt instruktionsboken för min 03:a
Fram 2,6 resp 3,2
Bak 2,8 resp 3,5

Själv kör jag 3,0 fram och 3,2 bak vilket också var rekomendationen från min däckkille.

___
//Ulf
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Ulf.

Tackar och bockar för hjälpen:)

Ja, 3.0 fram samt 3.2 bak låter perfekt. Så får det bli.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Jag bytte nyss framdäck och körde 3.0 i dem men sänkte sedan till 2.7 och det är en kännbar skillnad i komfort utan att "tumma" nämnvärt på "prestanda" eller vad man ska säga.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag upplever att det blir för mycket kasande fram med mindre luft i än 3.0-3.1.
Slitaget är perfekt med den mängden luft i.

Alla är vi olika :)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Tack för infon:)

Jag fyllde på samma mängd som Uffe kör, 3.0 fram samt 3.2 bak. Om man tar det lägre värdet som Bmw rekommenderar samt lägger på 15% (vilket Vägverket rekommenderar att man gör) så får man just dessa ringtryck. Tycker det känns mycket bra faktiskt, ska åka upp till landet idag så då blir det c:a 15 mil landsväg, blir kul att se om bränsleförbrukningen påverkas ngt. Ska lägga upp ngr bilder i bloggen sen på de nya pärlorna:)

Måste slå ett slag för Fälgfixarna i Helsingborg, super trevliga, snabbt och enkelt samt ett enanstående resultat. Som nya!!!

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.