|
|
|
|---|---|
| Jag har en fråga till forumet. Hur känslig är E60 (ej sportfjädring) för däck och fälgar? Min bil är utrustad med 245/18 hjul. Hjulen är inte BMW-original, ej heller sk BMW-kopior men sålda genom BMW. När jag efterforskat lite om fälgarna (Enkei) framkommer att dessa egentligen inte är avsedda för 5-serien utan för 1 och 3 serien samt även för 5 seriens X-drivemodeller. Fälgarna har en annan offset än BMW fälgarna, d v s fälgen saknar "djup" i mitten och är alltså plan i relation till yttre däcksidan. Detta innebär att bilen får en något kortare (någron centimeter) spårvidd både fram och bak. Hur mycket påverkar detta bilens vägegenskaper. Problemet är att min bil (som är helt ny) vandrar, ålar sig på vägen. Beror detta på den något mindre spårvidden som fälgarna ger upphov till ? Någon som vet? | |
|
Min uppförde sig likadant, det var däcken som var boven i detta fall! Jag hade däckdimensionen 225/60-15 (ballongdäck), men när jag satte på riktiga däck (samma dimension) så gick den som den skulle! |
|
|
E60:ns riktningsstabilitet är det inget fel på - den känslighet som fanns ex. på E46:an över vad som sattes på framnaven har man fått bukt på. Har du köpt en från en ÅF med fälgar/hjul som ger dig en felaktig spårvidd är det bara att lämna tillbaka! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Min 520 -03 betedde sig precis så som du beskriver. Det var mina RFT (Run on flat tire)däck som var felet. Byte däck och bilen blev hur stabil som helst /Pelle |
|
|
Tack för synpunkter. Det är det sk ET-måttet som är fel enligt en däckfirma som jag pratat med. Fel ET-mått kan ge upphov till att bilen blir mera spårkänslig. I mitt fall är det inte själva däcken. Jag kör på vanliga däck, d v s ej runflat. Dessa är vad jag hört mycket känsliga, särskilt när de börjar bli slitna. |
|
| Åker på 225/??/17 RFT, frabiksmonterat på 244-fälg. Känns hur bra som helst. Men... Det är svårt att korrigera kursen. Det blir liksom inte en avslappnad körning. Känns som ett litet motstånd i ratten som måste övervinnas innan servopumpen vaknar till liv. I övrigt går bilen dit jag vill och är ganska okänslig får spår i vägbanan. Men som sagt, att korrigera kursen känns lite si så där knepigt. Det är inte så att du har samma fenomen i din bil och att det försämrar riktningsstabiliten ytterligare? | |
|
Köpt 523-06 för några månader sedan med 225/55-16, ej RFT.....jag är inte nöjd hur bilen känns på vägen om den är lite spårig, kan iofs vara däcken (Michelin primacy)... Men det som är värre är att bilen känns lika vindkänslig som min gamla E34!! Någon fler som har dessa problem? Kan kanske vara någon hjulinställning, toe-in som är felaktig även om ingen onormalt däckslitage finns... Har inte aktiv styrning... |
|
|
Ej avslappnad körning, ja så kan man faktiskt beskriva det. Känner igen detta. Har nu gjort en ny hjulinställning. Trots att bilen är ny var vissa hjulvinklar lite lite fel. Tyvärr har jag ännu inte hunnit köra någon längre sträcka typ på motorväg så vi får se. Mikael! Jag är övertygad om att dina problem sitter i RFT-däcken. Exakt de symptom du beskriver stämmer precis vad jag hört om RFT-däcken. Har dock ingen egen erfarnehet av dessa däck. Läste en test för ett tag sen gällande 520d där provföraren t o m trodde att någon kört emot en trottoarkant så märkligt uppförde sig bilen på vägen. |
|
|
gokar: E60 är känd för att vara lite vindkänslig. Själv blev jag så less på detta så jag byte till Bilstein sport dämpare. Har nu inga problem med vindkänslighet. Detta gjorde jag vid 10 000mil. Vilken otrolig skillnad det blev. Ibland undrar jag om dämparna var tokslut. Har även haft besvär med riktningsstabilitet en 4-hjulsinställning löste allt. De blev en helt annan bil. Kan nämnas att jag kör med Michelin primacy 235/45-17 är väldigt nöjd med dessa däck. |
|
|
Jag har 245 fram och 275-18 bakmed RFT-däck och upplever inte någon som helst spårkänslighet. Kanske det är Dynamic Driven som hjälper till men hur som helst är det en fantstiskt bekväm resevagn, både som förare och passagerare. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Frågan är om standard dämparna är så värst bra på E60? Har märkt ett märkligt fenomen, när man startar bilen och kör i vassa gupp så är det gärna lite oljud från dämparna tror jag (kan iofs vara annat)...sen efter några minuter så försvinner detta oljud i vassa gupp, det låter som om något är löst både fram och bak....bilen har bara gått 4500 mil... Får nog fundera på en hjulinställning...även om jag stör mig mera på sidvindkänsligheten än spårkänsligheten....även om fel hjulinställning säkert inte är bra för sidvindkänsligheten heller.. |
|
|
gokar: om du har aktivstyrning så är det inte säkert att däckfirman kan göra en 4-hjuls inställning. Kräver att man nollställer styrvinkelsensorn osv.. |
|
|
Ok, ni som vet... Min är som en tvål på vägen ungefär. Blir väldigt obehagligt i hastigheter uppåt så att säga. Jag tävlade med en ny RS6:a (eller tävlade o tävlade... försökte följa efter snarare :) de går som fan!) och då när man börjar närma sig 230 är det riktigt obehagligt att inte ha exakt kontroll över bilen. Jag tror dock att det är bussningarna bak som är kass, och kanske fram... Hur som helst. Ratten står lite galet när man kör rakt så vad kostar det att göra en hjulinställning? Min är en e34 -95:a. //Markus |
|
|
Min E61 är utrustad med M-paket 245 40 18 RFT hur riktningsstabil som helst upp till toppfart 250kmh enligt mätaren, men den kan vara lite vindkänslig. Däremot så är väl alla bilar spårkänsliga när det gäller vissa vägar i Sverige med två dikesdjupa hjulspår i asfalten. |
|
|
Just hjulspåren i svenska vägar är nog den största boven. Vi kör på 225/50/17 RFT och när jag jämför med förra E39:ans 225/60?/15 så tycker jag inte att det är så stor skillnad. Det är nog snarare "BMW-glädjen" i kombination med rätt så breda däck som gör att man svansar runt lite i alla diken i asfalten. Skulle vara intressant med en vetenskaplig studie över vad dessa diken egentligen kostar. Rullmotstånd känns mycket högre i den skrvliga asfalten (högre utsläpp och förbrukning) och undrar hur många vattenplaningsolyckor (kvaddade bilar, sjukvård och personligt lidande) de orsakat. Kanske skulle löna sig för samhället att laga tidigare. Skulle kunna klämma till med att föreslå förbud mot dubbdäck men då får jag alla påhopp från alla som inte kan leva utan sin dubb även om det för dom flesta bara är en fix idé. Så återigen, jag föreslår inget dubbförbud. |
|
|
JAg har inga problem med hjulspåren med min E60. Hur upplever ni övriga med Dynamic Drive spårkänsligheten? Compacten däremot är mycket känslig både för dubbdäcksspår och linjer. **BMW-ägare i 28 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.