AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.542

Är det lagligt att färga bakljusen?

Såg på en amerikansk sida att det var någon som hade färgat hela bakljuset i rött det blev lite billigare än att köpa för ungefär 2000 kr. Men jag undrar är det lagligt? Finns det inte lag på att man ska ha orange blinkers?

se bild

Länk
Har jag har röda blinkers på min E30iC ( facelift) ser snyggt ut men som sagt inte helt OK med lagens män med röd bak blinkers.. så jag har en uppsättning till... man får helt enkelt hoppas på att man som medelålders man klarar sig från Bosse Batong eller vara en man och betala snällt om man torskar

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Står klart och tydligt i Trafik kungörelsen..

7 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflexanordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg.

8 § Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter.

9 § Strålkastare, lyktor och reflexanordningar skall vara så monterade att de vid normal körning inte vibrerar eller ändrar läge så att de inte uppfyller de krav som ställs i dessa före­skrifter. De skall dessutom vara så monterade att de förutsättningar som gällde vid de separata typgodkännandena av dem uppfylls även när de är monterade på fordonet.

//amullo
---
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Här fins föreskrifterna att titta på.. Ganska nyttig läsning så man vet var man står när snuten kommer dragandes med bötesblocket. Jag fick skit för ljudnivå på hojen och lyckades resonera mig ur böterna..

Länk

//amullo
---
Ljusanordningar och strålkastare på motorfordon är bland det mest regelmättade som finns. Det finns mycket mer än ovanstående att läsa, dels hos VV och i de svenska kungörelserna men ännu mycket mera detaljerat i EU-reglementena.
Kan vara värt att reflektera över när man moddar sina lampor på ena eller andra sättet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.