AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
993

Värdering av 520d Touring 06:a

Ro
23
Rozzi
320i Touring -07
Hej allihop
Efter att ha svikit BMW i knappt ett år så är det dags att uppgradera sig.... Vi har varit och tittat på en BWM 520D Touring 06:a (med 07 karossen, sent uttagen 06:a alltså) för 244 000 riksdaler, med inbyte skulle vi hamna på 195 000, lite till kan man väl säkert pruta. Nu undrar jag, är det värt priset?

Utrustning i bilen:
Inte mycket :(
På plus-sidan:
Sportstolar & dragkrok

På minus sidan:
Enstaka stenskott på rutan
Enstaka repor på bakluckan, vid nummerplåten
Många mil, ca 11 000, men den ser fräsch ut.

Jag hade helst köpt en 525:a, men man med begränsad plånbok och utbud så får man ta det man hittar.

MVH
Rozzi
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Har du sett denna? Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...520D Touring-06 ligger därikring med dessa mil.dvs 244000kr.
Får du med vinterhjul,nyservad osv så är det ju inget helt galet utgångspris..

Vad har du för inbytesbil?,intressant fråga i sammanhanget...

Mvh Janne.
Ro
23
Rozzi
320i Touring -07
Hej
danielb: Bilen i fråga är inte från en privatperson, det är från bilfirma (Annars är den du länkade till snygg) :)

JanneT: Den är relativt nyservad, kommer inte ihåg exakt, har för mig att den hade gått några tiotal mil sedan sista service CSBn hade gröna och höga siffror. Stod inte att vinterdäck följer med, men det är ju ett krav :)

Och inbytesbilen är en SAAB -00:a 2,3T (sluta skratta), ny turbo + kat (den gamla turbon gav upp mitt i motorvägen när jag körde ca 140km/h ingen kul erfarenhet).

Det är två saker som gör mig lite tveksam och det att bilen är en diesel och att det är som sagt en 520, känns lite väl liten motor för en touring. Det är liksom minus, minus kombination på antal hästar...

MVH
Rozzi
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har du varit och provkört vagnen?

Är inte sååå slö som man kan tänka sig..
Men ok,ingen raket om man jämför vad andra hyfsat moderna turbodieslar i den klassen har under huven.
Men den är snål på diesel,skatten vet jag inte vad den går på,men billig skatt har den ju inte...det måste man ju räkna på också :)

Du fick ju inte speciellt bra för Saaben måste jag ändå påpeka,har den gått långt?

Mvh Janne.

Ro
23
Rozzi
320i Touring -07
Jag har provkört den, den var vä-ä-äldigt seg i start, men sen var den väl OK, det var inte som min gamla E34 där man satt i princip fastklistrad vid 3000+ varv.

Skatten på den bilen låg på ca 4100kr, jämfört med bensinare samma årsmodell 1500kr källa vv.se (ovanligt lite tycker jag).

Jag vet inte riktigt vad jag "vill ha" för Saaben, för tillfället vill jag nog bara bli av med den. Den har gått ca 20 000 mil så den har några mil på nacken... men jag har en bra bit till jobbet (ca 6000 mil om året blir det totalt). Saaben köpte jag för 65 000 kr för ca ett år sedan (då hade den gått 15 xxx mil).

MVH
Rozzi
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...då förstår jag inbytespriset lite bättre ;)
Antar också att det är en 9-5:a med 170hk motorn?

Håller med om att 4100kr inte var speciellt dyrt för skatten...

Mvh Janne.

Ro
23
Rozzi
320i Touring -07
Japp, 9-5:a, skrev jag inte det.. måste ha missat :) 4100kr är väl mycket, när jag skrev billigt refererade jag mer till 1500kr för en 520i Touring -06 :P

Fast jag antar att skatt vs drivmedel jämnar ut sig i slutändan, Diesel = billig i drift, dyr i skatt, och bensin är tvärtom :)

MVH
Rozzi
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Beror på hur mycket du kör s.a.s. om det ska löna sig(ang. skatten),men det räknar jag med att du gjort :)

Jag betalar ca 2600kr i skatt på min 735:a t.ex,men jag har inte ångest för det :)
Har inte så mycket driftekonomi i tankarna när jag bruksar min 735:a direkt..
Men värdeminskningen är i princip "noll" nu så det är inte så dyrt sammantaget att köra E32:an min :)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.