AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.241

värdera 540ia E39

Hallå, jag tänkte sälja pärlan nu och funderar över priset. Jag har verkligen ingen koll. Har kanske satt ut den alldeles fel i pris. Vad tycker ni? På tok för mycket?

Länk

Kruxet är att det är så mycket bytt att jag är ovillig att vräka bort den. Samtidigt måste man ju vara realist och jag är inte dumsnål.

Vad ska jag begära?

/Fredrik
kom igen nu gubbs, 54 läsningar och ingen kommentar??? Skulle verkligen vilja frigöra garageplatsen och är inte ute efter att göra någon super-affär på detta. Jag vill sälja kärran så att jag som säljare och köparen båda gör en rimlig affär.

vad är rimligt????? 70000? 80000? 90000? Någon måste ju veta ngt???

/Väntar på er respons
Bj
186
Bjornagain
Audi A3 gtron
Hej Fredrik,

Jag sålde min 540IA-99 i våras. En svensksåld med 19000 mil på mätaren. Faceliftad, i övrigt standardutrustad med skinn. Nya vinterdäck på orginal alufälg samt mycket fräscha sommar däck - dock utan fälg. Bilen var i utmärkt skick. Satte ut den för 86' - fick några skumma bytesförslag. Sänkte den till 82' - bättre respons men ingen som var villig att komma och kolla.

Jag var tyvärr i den situationen att jag var tvungen att sälja bilen och satte ut den för 72'. Trodde nog den skulle fladdra iväg på 5 minuter för det priset men det var löjligt lite intresse. Bilen blev dock såld för det priset efter en vecka.

Är ingen expert på 540, vare sig priser eller efterfrågan. Ville ge dig en bild av en försäljning.

Lycka till!

/björn
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Veta o veta...
Nja,men JAG tycker inte att den var för högt prissatt om jag säger så..

Men i dagens läge när "alla" skyr bilar som drar mer än en liter soppa/mil(snitt/normal blandad körning) så är det otroligt svårt att "veta" vad en dylik vagn kan tänkas gå att sälja för..

Kanske biter bättre om den ligger strax under 90 papp.?

Ringer ingen då är det antagligen för dyrt just nu för att vara intressant...kan man ju konstatera..
Men vänta ett tag till så kanske det händer något.

Mvh Janne.
För att du ska få någon respons (om än inte helt aktuell): Jag köpte min 98iAT för drygt två år sedan för 76 000 + åtgärd av de brister som fanns 20 000:- dvs 96 000:-. Den brist jag inte åtgärdade var pixelfel i instrumentklustret. Då hade den gått 22 500 mil, har ok utrustningsnivå med aut, elskinnsäten, Xenon, hastighetsberoende servostyrning (vad det nu kan tänkas heta) och lite annat dock ej taklucka, telefon (vem behöver dem) och navigation (som jag verkligen saknar).
Då var priset mycket förnämligt, men sedan dess tycks motorstarka modeller av E39 ha tappat oproportionerligt mycket värde (ok jag är part i målet) och även min bils värde har urholkats kraftigt. Så jag kan tänka mig att du ligger lite högt i pris. Jag får intrycket att många som köper en lite äldre bil koncentrerar sig på priset och inte bilens skick. Men är den i toppskick och du kan förmedla det till potentiella köpare kanske den kan hitta en ny ägare, men som alltid så kan det ske i morgon eller långt fram i tiden.
Att sälja bil är i mina ögon en vedervärdig syssla, det är mycket roligare att köpa.
Nämn INTE el-gardinen i annonsen alternativt fixa den, TRYCK på att den har M-Paket (det gör du verkligen inte) köp nya däck redan nu, kostar 2500kr hos dackonline, bristerna på bilen tyder på lite kärlek till den på sistonde = svårare att sälja, köpare vill ha en färdig produkt, speciellt som du har en såååååååå läcker vagn, den är superläcker, det behöver du förmedla alternativt sänka priset till en nivå där en icke M-paketad, icke 18", icke AC Schnitzer speglad vagn kostar (69tkr kanske) såå om du vill ha typ 99tkr, då måste du förbättra annonsen/bilens skick.

Köp för farao en ny dekal till backspegeln!

Som jämförelse sålde jag en 96: as E34 540iM/6 i silver för 85tkr vilket nu i efterhand var minst 10tkr för billigt, men den kom i rätta händer så låt det vara hänt, visst det var/är en entusiastbil helt perfekt med specialdetaljer.

Mvh Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker prissättningen är helt ok och vilken begagnad 18000 milare bil är i 100% skick ? alltid är det nått stort som smått.
Tyvärr är det ju så att en bil inte är värd mer än vad någon vill betala för den annat än i undantagsfall och eftertraktade udda exemplar som typ Stephans exempel på manuell E34 540.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tycker annonsen är onödigt negativ. Du nämner exempelvis bara den utrustning som bilen INTE har. Skriv istället det som den har.

Sedan skulle inte jag skriva om allt som är bytt. Att byta slitdetaljer ger inget extra värde utan detta skulle du kunna maila till eventuella spekulanter.

//Lövet
tack gubbar...

Tja, jag tycker det är jädrans svårt att sälja bilar. Tackar för tipsen. Uppdaterade annonsen nu med en psykologisk sänkning av priset till 89000 och lite mindre neggo så får vi väl se vart det hamnar. Någonstans finns ju den brytpunkt där jag lika gärna kan ha den kvar (för det är ingen dum bil att prutta runt i).

Jag tackar för hjälpen och sen får vi väl se vad som händer....

Lövet;
Jag låter slitdelsbytena stå kvar, jag tycker att de vittnar om att oddsen är goda att man slipper reparationer på ett tag i denna bil.

Hasso;
Så sant...

Stephan;
Jag förstår vad du menar men det råder inte brist på kärlek för bilen, kan få dubbelslag i bröstet när jag tänker på att sälja den. MEN du har nästan rätt. Det råder brist på energi. Jobb, jobb och barn, barn... och någonstans blir det ett dåligt samvete av det hela och det är så onödigt.

Än en gång tack.

/Fredrik
Ja skriv vad den har för utrustning också...
T.ex:

Navi/TV ?
16:9 display
Facelift lysen
Klima, funkar ?
PDC
mm

endel kanske vill ha en med facelift, navi eller liknande och söker då på det och då kommer din inte upp...
Fin bil! Lycka till!

Mvh Ubbe
Fredrik; Jag förstår, har blivit plastpappa och har ett krävande jobb på fel ort så det är svårt att hinna med, jag har till exempel inte rört min stora kärlek på hjul i år :(. Men om du inte sitter i sjön föreslår jag att du låter bilen vara kvar och fixar detaljerna och sedan sätter ut en annons eller tror du att du har häcken full i flera år från nu?

Så vanlig är inte en 540iAM-00 speciellt inte med AC Schintzerspeglar, 18" hjulen (dom är ovanliga) i Titansilber, det är bara det att ingen har samma koll på 540iAM E39 som jag har på 540i/6 E34, för vem hade kunnat veta att det endast byggdes 6st M-paketade 540i/6 E34 i Arktissilber? Och att min var den allra sist byggda M-kitade överhuvudtaget? Jag har för övrigt köpt den första Arktissilber av dom 6 :) Hämtar den i mitten av september från München, den enda med Silvergrått läder = en unik bil.

Allt går att sälja till högre pris, betydligt högre med inlevelse och märkbar kärlek till produkten, min far köpte ett värmeljus för 70spänn i går tack vare ett bra "sales pitch", Vi behöver bli mer som Amerikaner dom vet vad det innebär att sälja in (på ett trevligt sätt)

Mvh Stephan
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Jag sålde min bmw 540 99b i våras
Cosmossvart
Svart skinn
Shadowline
steptroniclåda
Original angeleyes
m paket
m chassi
19 tums m5 kopior
18200mil
jag fick 97500 för den då...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.