|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att importera en 335i touring från Tyskland. Har sett att det finns sådana åkdon till mycket bra priser där? Någon med erfarenhet? | |
|
Så länge du köper från en aukt. bilfirma oavsett om det är en Mercedeshandlare eller Toyotahandlare så bör det vara ganska riskfritt... M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| Att köpa i Tyskland är minst lika säkert som i Sverige. Att importbilar fått dåligt rykte har mer att göra med hederligheten hos en del av dem som importerar, än med förhållandena i Tyskland. | |
|
Jag har hämtat tre bilar (Audi A6 V6, Audi A4T, och nuvarande 330)i olika delar av Tyskland. Toppexemplar alla tre, och bara en av dem köpt på bilfirma. En ADAC-test och en TÜV-test (som inte är dyra och som man enklast kräver av säljaren) garanterar god kvalité. Minst lika god som Motormännens test. |
|
|
Håller med ovanstående! Har själv tagit hem tre BMW, två av dom köpta av BMW-åf och en köpt av MB-åf. Jag upplever de tyska bilhandlarna som mer korrekta och ärliga än många svenska man stött på. De större handlarna är i regel vana vid att sälja bilar som ska på export och kan assistera med allt det praktiska. Sist jag var nere så hade dom med hjälp av en kopia på mitt pass redan fixat skyltar. Läs Länk för matnyttig info ___ //Ulf |
|
|
Hej och välkommen. Efter några år av läsning på forumet samt en egen import av en gascompact så är min personliga rekommendation, avrådes. Anledningen är ganska enkel. Den dagen då något plingar i kontrollen så behöver problemet åtgärdas. Den återförsäljare som såldes bilen är den som ordnar problemen. Dagens BMW blir mer och mer komplicerade med tekniska finesser som ger föraren total kontroll över körmaskinen. Dock krävas de senaste programvaru uppdateringarna för att det skola fungera optimalt. Det göres på en auktoriserad BMWverkstad. Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Men Asken. Åker man från Malmö och köper en BMW hos en BMW återförsäljare i Norrland så kan man ju knappast åka till Norrland för att få hjälp med uppdateringar eller fel utan det sköter den lokala handlaren eller hur efter kontakt med den handlare som sålt bilen. Och från Södra Sverige så är det ju lika långt åt andra hållet i såfall :)Det finns väl fortfarande europlusgarantier som fortfarande bör fungera i Sverige trots lite krångel ? Dessutom har tex rostskyddgarantier aldrig varit några större problem hos de svenska handlarna oavsett var bilen kommit ifrån. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| BMW: kan du serva varsomhelst, kan jag lova dig. Ursprungsland i det fallet har ingen betydelse. | |
|
Köpte själv en 330 D touring-06 för en månad sedan i Tyskland. Det var första gången jag importerade bil och det var inga som helst problem. Tittade på flera bilar hos BMW å.f. alla var i mycket bra skick och fullsmetade med extrautrustning. Jag fick ett års europlus garanti vilket innebär att om jag får ett garantirelaterat fel så kan det åtgärdas på vilken BMW verkstad som helst i europa. Premium selection törs man nog köpa osett. Men om jag får ge dig ett råd så skulle jag åka ner och titta på flera bilar sen åka hem och hemifrån förhandla om priset. När du bestämt dig gör du banköverföringen och väntar tills bilfirman fått bilen färdig att hämtas med exportskyltar. Kostar ju inte speciellt mycket att flyga idag. Tycker själv att det blev lite jäktigt att hinna titta på bilar och snabbt besluta mej för vilken bil jag skulle köpa på några dagar för att banköverföringen skulle hinnas med innan det blev helg. Mvh H-O |
|
|
330-mike har rätt. Om ursprungslandet skulle vara avgörande hade det blivit betydligt färre danskar på Förenade Bil i Malmö... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Asken: du har väl importerat betydligt fler bilar än compacten? Om jag inte minns fel så har du i åtskilliga inlägg rekomenderat köp hos BMW-åf i Tyskland och lyft fram tyskarnas sätt att prioritera sina bilar och dessa skötsel. Har sett i något inlägg av senare datum där du nu bytt åsikt (och det är ju inget fel med det) och spelar på miljö- och arbetspolitiska aspekter. Dessa åsikter kan jag respektera även om jag inte håller med till 100%. Att man vid minsta fel måste köra till den BMW-åf som sålt bilen känns ganska långsökt och det fungerar ju inte ens bland svensksålda bilar då dessa säljs kors och tvärs över landet. Min lokala BMW-åf klarar av att hantera mina importerade vagnar på samma sätt som dom hanterar motsvarande E39:or som dom själva sålt som nya. Garantierna som men oftast kan få med från den tyska BMW-handlaren går att utnyttja även i Sverige och i många fall så är dessa garantier bättre än vad svenska handlare erbjuder. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.