AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.537

Varför är det service redan?

ma
91
mattiaskorp
320Da Touring M-Sport 2013
Min bil var inne på service för ca 400 mil sedan. Nu indikerar displayen mellan varv- och hastighetsmätare att den skall servas 09 2009 (sept 2008) ovanför den uppgiften utvisas samtidigt att det är 25000km kvar till service. Går jag in och tittar i datorn i pronav utvisar den samma uppgifter och där kan man även läsa att den skall in på någon slags översiktsservice men inte exakt vad den omfattar. Är detta rimligt? Vad är det för kontroll som skall göras och vad kostar det? Jag är förvirrad...

ma
91
mattiaskorp
320Da Touring M-Sport 2013
PS. Jag menade 09 2008 (sept 2008) och inget annat. DS.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kan vara dags för byte av bromsvätska, den skall väl bytas vart annat år har jag för mig.
Det ska vara så, hade samma sak på min förra E90 325.
Nu minns jag ej vad det är som åtgärdas på den servicen men BMW förklarade att det är så för att dom ska få mer ersättning från BMW Sverige när dom har två skilda servicetillfällen istället för att göra det i samband med förra servicen när det ändå ligger så nära varandra.
Ni
966
Nip
320i-04
Är det inte fri service typ de tre första åren?

På E46 har dom ju det förvirrande upplägget att oljeservice och inspektion 1 o 2 kallas service, men sedan har dom byte bromsvätska på mellanintervaller som inte kallas service.

Det är ju mer logiskt att allt är serviceintervall egentligen. Varför dela upp bromsvätskegrejen vid sidan om som inte kallas servicetillfälle?

Annars säger ju BMW att dom är unika med att deras serviceintervall är dynamiska och anpassas efter körstil etc.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Oljan i motorn påverkas av körsätt och -sträcka, medan bromsvätskan påverkas av tiden. Därför är servicarna dynamiska och bromsvätska/kylarvätska kalendariska (24 månader oavsett om man kört en meter eller inte).

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Nip:
Jo det är fri service 3 år eller 8000 mil. Verkstäderna får ersättning för dom fria servicearna av BMW Sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.