AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.390

Airbag demontering e34 -93

Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Hejsan!
Jag har fått tag på en bmw ratt i trä som är väldigt fin utan airbag, som jag tänker slänga i min e34a 525 -93. Orginal läder ratten som har airbag är väldigt sliten dessutom så den ska ut. Så jag undrar hur jag ska gå tillväga då jag plockar bort orginalratten så jag undviker att blåsa huvudet ut genom takluckan..

Mvh Andreas
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Koppla ifrån batteriet, till att börja med!
/Gunnar

Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Okej. Men är det någon som har någon aning om hur ratt navet ser ut på 93orna? Om det enbart är en mutter i mitten med splines på en axel.. eller om en sån här ratt med dessa fästen skulle kunna passa? - Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är splines med mutter. Samma på bl a E30, E32, E38 mfl om inte jag minnns helt fel.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Om din bil har Airbag standard sitter ratten med en bult i mitten på axeln, om bilen inte har Airbag sitter den med mutter, OBSERVERA att det inte är samma diameter på rattaxeln/antal splines med/utan Airbag, alltså kommer inte ratt utan Airbag passa om bilen haft Airbag original!! Gick på den minan själv för ett tag sen, så jag åker fortfarande runt med plastratten i min E34.... :-(
..jag syftar såklart på originalratt utan Airbag, det är mycket möjligt att det finns nav för eftermarknadsrattar som är anpassade för bilar som haft Airbag original...
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
meen, hur kul var det här då.. :( Vart får man tag på ett nav? Och är det någon som vet hur det funkar med aibag lampan om jag kopplar in airbagen igen..
Jag har haft loss min airbag när jag upptäckte detta, och sen kopplat in igen utan att det blev problem med lampan, men då hade jag naturligtvis batteriet utkopplat, och då kan ju inte bilen veta att kabeln vart av:) Kan nog bli annorlunda om man försöker sig på att lossa kabeln med batteriet inkopplat....
Rattnav kan du nog hitta hos typ Micro, eller på eBay...
coolrader; 540i har läderratt som standard, har du blivit av med din?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Självklart är det skruv och inte en mutter som håller ratten.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag kopplade ur och i min airbag utan att koppla ur batteriet..
Jag va helt enkelt för lat för besväret, och jag lever än idag :)
tror ni BMW går med på att plocka ur ratten med luftkudde i min 535a ?
har en sportratt från en annan BMW utan luftkudde så skulle vilja byta men vågar dock inte pilla med det själv ^^

BMW MOTORSPORT
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
japmax - Lyste lampan för dig därefter då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.