AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.044

FULL utrustad...Folk har verkligen ingen koll...!

Sida 2 av 2
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Min bil va "fullutrustad" när jag köpte den, men jag la ingen vikt vid de.
Nu när man är lite mer insatt så inser man att en fullutrustad E34 (tex) har duktigt mkt mer godis än varthållare och stora färddatorn :)
Alltså... det förvånar mig lite hur detta kan engagera så mycket, alla här på forumet har ju ett specialintresse i BMW, men hur orkar man såga en massa andra människor bara för att de uppenbarligen inte alls är lika intresserade. Snudd på att det antyder bristande social kompetens.

Jag har egentligen ingen aning om hur snabbt mitt internet är, vad delarna på insidan datorn heter ... det intresserar mig inte för fem öre, jag vet att det fungerar som det ska, och jag skulle bli småsur om några nördar på internetsupporten sitter och skrattar åt "hur j_vla dum i huvudet jag är".

Visst kan man tycka att de skall ha koll på vad de säljer, men för de flesta är sexa synonymt med v6 så det känns faktiskt inte som hela världen. Visst är det halvsmart att lägga upp en bild på en smutsig bil, men den går ju faktiskt att tvätta och det betyder inte alls att den är vanskött...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det var kloka ord Jabbal.
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Det dumma är att när jag läser en dåligt genomtänkt annons så klickar jag bort den direkt. Jag orkar helt enkelt inte med att läsa ett helt personligt brev när jag bara är intresserad av en bil. Säljaren är inte dum eller osocialt på något sätt. Och jag går säkert miste om en superbra bil. Det är bara synd om säljaren som inte inser att om man lägger lite, lite mer energi på annonsen så blir bilen garanterat mer lättsåld.
Hur svårt kan det vara att få fram vad det är du säljer (oavsett kunskap)?
All info finns i registreringsbeviset, instruktionsboken och besiktningspappret.

Men vad vill man veta när man köp bil?
- Märke
- Modell
- Årsmodell
- Miltal
- Utrustning (inte all utan bara det den har)
-PRIS!

Detta vill jag inte veta!
- Bilden är dålig (det ser jag väl för f..)
- Att bilen inte är tvättad (det ser jag väl också)
- Att det inte är min bil på bilen, men den är lika dan (att en bild då!)
- Kom inte på fler just nu (fyll gärna på)

Micke!
Kan inte du lägga upp en annonsskrivarskola här på Autopower?

/Stefan
2002ixen:
Det där med att skriva en korrekt annons tillsammans med bra och informativa bilder har varit uppe förrut.
Kan dock inte minnas om det var i någon guide eller om det var i någon forumtråd.

///Micke
Min cabrio Länk
De flesta som säljer spelar dumma också och säljer "fullutrustade"bilar till lite okunniga köpare
Ma
66
Magnusa
530d Touring-02 535d Touring-07 *SÅLD*
MB C63 AMG Touring-08 (sorry)
Tack Jabbal, som sagt, kloka ord.

Tycker personligen att tonen på Autopower blivit råare och mer opersonlig bara under mina 2 år här.
Man anmärker på gud vet allt i tid och otid i många trådar och om man jämför med tex. div. Tyska, Engelska eller Amerikanska forum, så är man "snällare" mot varandra där.
För tusan, vi är ju alla intreserade av samma sak, eller hur?

Ha en trevlig helg!

/Magnus
Bo
27
Bo Mellberg
320i Cabriolet -92
Citat Micke:

"Många av er som kommenterat annonsen (som ÄR kass) har så mycket stavfel och framförallt, särskrivningar, så om ni skriver på samma sätt i en annons så backar jag direkt!"

Kul att du kommenterar särskrivningar i samma mening som du själv skriver "framförallt" i stället för "framför allt". Det finns tillfällen då det rekommenderas att skriva isär istället för att skriva ihop, och "framför allt" är ett sådant. Dessutom bör du ha kommatecken före "framför allt" också, inte bara efter.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Mellberg:
Så du menar att det är ok att skriva "mycket stavfel"? "Mycket" anger volym - "många" anger antal, så du skulle ha korrigerat till "många stavfel" också. ;-)

Annars håller jag med om att det är mycket slött av författaren och väldigt oinspirerande att läsa särskrivningar och i allmänhet dålig svenska.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Svenska är, grammatiskt, mycket svårt att lära sig som nytt språk som vuxen. Det finns många inflyttade nysvenskar som kan vara både intelligenta och allmänbildade som ändå kan ha vissa problem med språket.
Dessa har problem att finna förtroende och många här hjälper till att stjälpa det också. Om det är en infödd svensk, kan det vara slöhet (kanske på lektionerna i skolan) eller dyslexi, det vet vi inte. Visst påverkas även jag av en bristande annonstext t.ex, men man får försöka att inte vara så fördomsfull. Håller med magnusa att tonen kan vara lite hård här ibland. Kanske är det så när folk sitter skyddade bakom sin dator att det är lättare att bre på lite mer än om man talats vid live.
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Nu måste jag också blanda mig i. Lägg av. Är den här tråden för vuxna eller barn?
Jag skulle ju då bli förvånad om säljaren inte är medveten om att hans bil inte är fullt utrustad, i mina ögon är han ute efter att lura folk som inte är insatta nog. Skulle vara förvånad om nån som påstår sin bil är fullt utrustad faktiskt tror på de själva (om den nu inte är det).
Er
216
Erik N
MB E350CDI BlueEfficiency 4Matic kombi -12 Avantgarde AMG Sport Edition
Anders-72: Mycket bra skrivet!

Sen kan väl jag också bli irriterad av att det står "fullutrustad" utan att vara det, men det är så vanligt att man alltid får ta det med en stor nypa salt.

Med vänliga hälsningar
Erik Nyström
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Anders-72:
Oftast märker man om det är en nysvensk eller en inföding som skriver och jag har betydligt mer tålamod och förståelse för nysvenskars grammatik- och stavproblem. Men oftast är det slöa infödingar som skiter i språket, och det är i alla fall dessa jag retar mig på. 80% av det svenska folket kan omöjligt ha dyslexi! Precis som JiiPee påpekar är den här tråden (liksom resten av forumet) för vuxna och inte för oansvariga barn som inte har gått länge nog i skolan för att kunna grammatiken i sitt modersmål.
Men det är väl i den här frågan som i alla andra frågor bland svenskar; det är viktigt att försvara rätten att utan kritik få fortsätta göra samma fel som man alltid har gjort, istället för att ta till sig av kritik och försöka göra rätt... ;-)

Hoppas ni har samma trevliga väder som jag. Njut så länge det går, snart är det vinter. TFF tvålade till AIK med 2-0. Och USA siktar på att vara ute ur Irak 2011 beroende på hur säkerhetsläget är. Go figure. :-)

_
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Då är ju frågan!
Skriver man "fullutrustad" i säljannonsen pga att man själv köpt den i beggat skick,och då blivit "lurad" av tidigare säljare att den är just fullutrustad....eller drar man till med det själv i annonsen,för att hoppas att den går iväg fortare?
Många dras ju just till ordet fullutrustad i annonser,då de vill köpa ny bil.
Visste inte ens att det finns någon helt "fullutrustad" BMW,då vore ju Utrustningslistan mycket,myyyyycket lång!

Mvh Patrik
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag tror inte att säljaren tänker på något annat än att sälja bilen. Vad som helst som säljer, skit samma om det stämmer.

När jag skulle köpa min stod det inte fullutrustad, men det stod däremot både bra skick (mycket smårepig lack, _måste_ poleras), inga missljud (lätt plåtskrammel i varje litet gupp), dragkrok (inte alls) och bromsbelägg bytta bak (till utslitna begagnade?). Men han var snäll nog att pruta 7k på det så jag köpte den ändå... Den är ju calypsoröd! ;-)

_
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

Det ska inte behöva skrivas sen he uppsats om dig och bilen när man ska sälja. Allt som oftast kommer inte ens det man vill vet med i annonsen. Dyslexi eller inte, det är bara att gå ut och titta på bagageluckan och skriva av för att åtminstone få med märke och modell i annonsen. Hur ofta är det inte man läser att folk säljer t.ex. "wv golf eller liknande".
Det är slapphet och obetänksamhet.
Eller är det bara jag som vill veta vad det är säljaren säljer?
Noveller finns att läsa på andra webbplatser.

/Stefan
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Finns det några fullt utrustade bmw?Inte många om med det menas att alla konstiga options ska vara beställda från fabrik.Jag vet att vissa bilförsäljare anser att bilen är fullt utrustad om den har komfortpaket tex.Var ska man dra gränsen för en fullt utrustad bmw?
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Fullt utrustad=FULLT utrustad för den modellen, eftermarknadsdelar inte inräknade. Är den inte utrustad med allt så är den inte fullt utrustad. Precis som att en uppsättning fälgar inte är i nyskick om de saknar navkapseln. Och bilen är inte M-utrustad bara för att de har bytt växelspaken, ratten och frontspoilern.
Man får väl se till att beskriva saker man säljer på ett så korrekt sätt man kan? Vad ska man annars skriva den gång man verkligen har en fullt utrustad bil?

Det är precis samma sak som med långmilare/lågmilare. En mil är en mil=10 km. Inte längre. Och hur högt upp i alperna eller lågt ned mot vattenytan de milen är körda spelar inte heller någon roll. Det är dessutom så lätt att se fel på dessa termer när man skummar igenom annonserna så det är ganska puckat att använda dem över huvud taget...

_
ak
37
ako
M5 -99
När ni ändå är inne på ämnet
En lite kul annons:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.